Rozporządzenie w sprawie elektronicznych informacji o transporcie towarowym (eFTI) zostało zatwierdzone przez UE i wejdzie w życie w sierpniu 2024 r. Ustanawia ono ramy prawne umożliwiające przewoźnikom drogowym, kolejowym, morskim i lotniczym wymianę informacji z organami ścigania w formacie elektronicznym. Jest to kluczowy krok, pociągający za sobą znaczne korzyści dla transportu drogowego towarów w UE – twierdzą przedstawiciele IRU.
Zalety informacji elektronicznej
W całej Europie do wymiany informacji o transporcie towarowym używa się obecnie wielu rozwiązań informatycznych. Niezgodność tych rozwiązań często prowadzi kierowców do preferowania dokumentów papierowych, co jest kosztownym i czasochłonnym procesem. Jako jednolite ramy prawne, eFTI ujednolici wykorzystanie informacji elektronicznych, co zachęci przewoźników do przejścia na rozwiązania cyfrowe. Ułatwi również egzekwowanie przepisów, skracając czas oczekiwania na kontrole.
– To rozporządzenie jest tylko punktem wyjścia do dalszej digitalizacji transportu, takiej jak ratyfikacja przez wszystkie państwa członkowskie UE konwencji e-CMR – mówi Raluca Marian, delegat generalny Stałego Przedstawicielstwa IRU przy Unii Europejskiej. – Korzystanie z e-CMR zamiast jego papierowej alternatywy okazało się już siedem razy tańsze.
Komisja Europejska szacuje, że mniejsze obciążenie administracyjne wynikające z korzystania z formularzy cyfrowych pozwoli operatorom zaoszczędzić nawet 27 mld euro w ciągu najbliższych 20 lat. Biorąc pod uwagę skutki gospodarcze COVID-19 dla europejskiego transportu towarów, szacowane na 64 mld EUR w 2020 r., oszczędności te stanowią istotny element ulgi w kieszeni operatorów.
– Rozporządzenie w sprawie eFTI zwiększy wydajność wszystkich rodzajów transportu, obniży koszty dla operatorów, uprości egzekwowanie i usunie bariery językowe. To znacznie poprawi efektywność transportu na jednolitym rynku UE – dodaje Raluca Marian.
Punkt kompleksowej obsługi zharmonizowanej wymiany danych
Komisja Europejska opracuje specyfikacje techniczne dla platform eFTI do 2022 r. Następnie państwa członkowskie będą miały 30 miesięcy na utworzenie elektronicznych platform wymiany informacji. Od sierpnia 2024 r. przewoźnicy będą mogli przekazywać informacje elektroniczne w ujednoliconym formacie we wszystkich państwach członkowskich UE.
Kluczem do pomyślnego wdrożenia będzie zaangażowanie wszystkich państw członkowskich oraz określenie specyfikacji technicznej dostosowanej do potrzeb operatorów.
Komisja Europejska szacuje, że mniejsze obciążenie administracyjne wynikające z korzystania z formularzy cyfrowych pozwoli operatorom zaoszczędzić nawet 27 mld euro w ciągu najbliższych 20 lat
Fot. ZM