Wizualizacja węzła Zielonki
Fot. GDDKiA
Rusza budowa oczekiwanej przez mieszkańców Krakowa i kierowców przejeżdżających tranzytem S52 Północnej Obwodnicy Krakowa (POK). Jest to możliwe dzięki wydanej przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W pierwszej kolejności wykonawca musi wykarczować roślinność i zbudować drogi technologiczne, po których będą się poruszały pojazdy budowy. Swoje prace rozpoczęli już archeolodzy.
ZRID został wydany na 7-kilometrowy odcinek od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który z kolei zostanie wybudowany w ramach budowy S7 na odcinku Kraków – Widoma. Procedowany jest jeszcze ZRID dla 300 metrów włączenia S52 POK do węzła Mistrzejowice. Wniosek o wydanie tej decyzji został złożony do Urzędu Wojewódzkiego 25 marca 2020 r. Nie została jeszcze wydana decyzja na 5-kilometrową część S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek, dla której wniosek został złożony 31 stycznia 2020 r. Brak tych decyzji nie wpływa teraz na roboty, które rozpoczną się od budowy dróg technologicznych na wschód i zachód od miejsca, gdzie powstanie węzeł Węgrzce.
Z wiaduktu do tunelu, z tunelu na wiadukt
W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o długości 95 m.
Kraków będzie miał pełną, bezkolizyjną obwodnicę
POK w ciągu drogi S52 zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób zamknie się czwarta obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7,). Usprawni ruch pojazdów od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie tranzyt, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą krajową nr 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.