Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Używane „oryginały” na trudny czas

Części i podzespoły z pewnego źródła nie muszą być drogie
28 września 2020
Kupno nowych części do samochodów ciężarowych jest zwykle związane z wysokimi kosztami i jest to rozwiązanie, które bardziej sprawdza się przy stosunkowo nowych autach. Wraz z upływem lat, wartość samochodu maleje, a fundusze poniesione na naprawę i kupno części mogą przewyższyć jego faktyczną wartość. Wówczas korzystnym rozwiązaniem może okazać się zakup używanych oryginalnych części.
Nabywcy części i podzespołów do starszych pojazdów użytkowych tym bardziej skłaniają się ku ofercie z „drugiej ręki” w czasie kryzysu związanego z pandemią, kiedy to inwestowanie większych środków w naprawy i remonty pojazdów stało się bardziej ryzykowne. Jak rozwija się ten segment rynku? Sprawdzamy w firmach wyspecjalizowanych w handlu używanymi, oryginalnymi częściami.

Profesjonalnie zorganizowany proces odzysku części

– W firmie DBK pojazdy na części kupowane są w całości od spółki Bene Trucks, zajmującej się sprzedażą pojazdów używanych (należącej do Grupy DBK) – informuje Adam Urbański, regionalny dyrektor ds. sprzedaży części i usług w Grupie DBK. – Następnie pojazdy trafiają do naszych stacji demontażu i są sprawdzane przez dział serwisu pod względem stanu technicznego oraz poddane diagnostyce komputerowej.
– Po takiej weryfikacji zaczynamy demontować pojazd i katalogować części zgodnie z numerem VIN pojazdu – dodaje Waldemar Majorkowski, doradca ds. sprzedaży części używanych w Grupie DBK. – Części używane są demontowane z pojazdów przez zespół fachowców, którzy za pomocą diagnostyki komputerowej potrafią ocenić ich stan, żywotność i podjąć odpowiednie decyzje, co do dalszej odsprzedaży danego elementu. Jeżeli jest potrzeba i możliwość część jest regenerowana, wymieniane są newralgiczne podzespoły. Po demontażu i nadaniu numeru katalogowego, części są myte i przygotowywane do sprzedaży. Wszystkie części są zabezpieczone przed szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych.
W naszej ofercie części używanych, 90 procent stanowią części do pojazdów marki DAF.
Na części używane w DBK udzielana jest gwarancja rozruchowa na okres jednego miesiąca, ewentualnie, jeżeli klient montuje daną część w serwisie, wtedy udzielana jest gwarancja na okres trzech miesięcy.

Na części używane w DBK udzielana jest gwarancja rozruchowa na okres miesiąca, a jeżeli nabywca montuje część w firmowym serwisie - na trzy miesiące

Fot. DBK


Zapytaliśmy przedstawicieli DBK, w jakim stopniu Państwa oferta może być skutecznym wsparciem dla przewoźników w okresie kryzysu związanego z pandemią, kiedy to inwestowanie w nowe pojazdy, podzespoły i części staje się trudniejszym wyzwaniem, związanym z wyższymi kosztami?

– Części używane, pochodzące od sprawdzonego i doświadczonego dostawcy, zawsze były i będą pożądaną opcją dla użytkowników pojazdów użytkowych – mówi Adam Żelawski, specjalista ds. sprzedaży części i usług w Grupie DBK. – Oczywiście teraz w okresie pandemii notujemy zwiększony popyt na komponenty z „drugiej ręki”. Dla Grupy DBK priorytetem jest sprostanie tym potrzebom, w czym niewątpliwie pomaga nam doświadczenie, zaplecze i fachowcy, którzy od wielu lat rozwijają ten rynek w Grupie. Oczywiście zwiększone zapotrzebowanie na komponenty używane to mniejsza sprzedaż nowych części, które też mamy w ofercie. Ale, co warto podkreślić, nie podnieśliśmy cen na nasze „używki”, traktujemy nasz biznes odpowiedzialnie i staramy się wspierać naszych klientów.
– Dzięki większej dostępności części używanych dajemy klientowi dodatkową alternatywę tańszych, sprawdzonych oryginalnych części używanych, co pozwoli na oszczędzenie pieniędzy w tym trudnym okresie – dodaje Adam Urbański.

Jak przygotowywane są części i podzespoły do sprzedaży?

– Ponieważ nasze stacje demontażu otrzymują kompletne pojazdy, sprawdzenie ich stanu technicznego przy odpowiednim zapleczu technicznym i wiedzy fachowej naszych ludzi, nie jest trudne – odpowiada Adam Żelawski. – Silniki w dostarczonych pojazdach są uruchamiane, odbywa się pełna diagnostyka wszystkich systemów, w tym układu paliwowego, EBS, EAS, ECAS , EGR, SCR oraz jazda próbna. Na tym etapie weryfikowana jest sprawność wielu elementów, których bez pojazdu nie można by było sprawdzić. Oprócz zapisania plików diagnostycznych, wypełniana jest dokumentacja zgodnie z naszymi wewnętrznymi procedurami. W ten sposób wykluczamy wprowadzenie do naszej oferty niesprawnych modułów elektronicznych, wtryskiwaczy, zepsutych skrzyń biegów, silników, turbosprężarek itp. Jeśli po tym etapie są niesprawne – po demontażu z pojazdu są po prostu złomowane. Następnie demontujemy pojazd na części, weryfikujemy części mechaniczne, odpowiednio je wszystkie identyfikujemy (zawsze numerem katalogowym części producenta pojazdu), myjemy, pakujemy i układamy na regałach (mniejsze części) albo paletach (silniki, mosty, skrzynie biegów itp.) Chcielibyśmy mocno podkreślić, że naszych części – nawet tych dużych – nie przechowujemy pod tzw. chmurką czy wiatą , ale każdorazowo w dostosowanych do tego celu halach magazynowych. Przecież dodatkowa korozja , śniedź, zmatowienie itp. na „używce” w efekcie „taniego” magazynowania, może generować naszym klientom dodatkowe koszty i problemy.

Części używane oryginalne czy nowe zamienniki - jak radziliby Państwo rozstrzygnąć ten dylemat, przed którym stają posiadacze pojazdów?

– Nowoczesne pojazdy mają tak wiele części (nie tylko tych specjalistycznych), których nie ma w ofercie nowych zamienników, że klient często po prostu nie ma wyboru – wyjaśnia Adam Żelawski. – Dotyczy to szczególnie nowych modeli spełniających normę Euro 6. Oczywiście, zużywające się komponenty typu klocki, tarcze, filtry są dostępne we wszystkich hurtowniach, ale już po zapytaniu klienta typu „proszę o zbiornik paliwa/półoś napędową/zawór EGR/moduł VIC/wał napędowy/lodówkę do mojego DAF-a” - słyszy od sprzedawcy „niestety - tylko serwis autoryzowany i nowa część – na pewno wyjdzie drogo….”. I tutaj szybko możemy dobrać, sprawdzić dostępność w naszych oddziałach i w końcu zaoferować część oryginalną, z gwarancją rozruchową, w atrakcyjnej cenie. Co ważne – nasza używka jest sprawna i na pewno pasuje do pojazdu klienta, co w przypadku sklepów i hurtowni motoryzacyjnych nie jest wcale oczywiste, nawet jeśli w ofercie mają dany zamiennik. Częstokroć po prostu nie pasował, nie działał, generował błędy po montażu, był przyczyną kolejnych usterek – jak wielokrotnie informowali nas nasi klienci.
– Często „nowy tani zamiennik” pozostawia pod względem jakości wiele do życzenia, proces produkcji mocno odbiega od procesów technologicznych części oryginalnych – dodaje Adam Urbański. – Tam, gdzie jakość wyprodukowanej części mocno wpływa na sprawność pojazdu, bezpieczeństwo na drodze, warto postawić na sprawdzone jakościowo oryginalne części używane. Klienci sami mówią, że wolą zamontować oryginalną część używaną niż zamiennik.

Jak zmienia się Państwa oferta w ostatnim okresie - jeśli chodzi o asortyment, źródła pochodzenia?

– Właściciele i prowadzący warsztaty pojazdów ciężarowych są coraz bardziej świadomi i wyedukowani – stwierdza Adam Urbański. – Doskonale wiedzą, gdzie można zaoszczędzić, posiłkując się zamiennikiem lub częścią używaną, a gdzie nowa część i jakość oryginału ma znaczenie.
Powoduje to, że aby utrzymać relacje z klientem musimy być elastyczni i wzbogacać ofertę dostosowując ją do potrzeb klienta.
– Nasz asortyment komponentów używanych powiększa się systematycznie, szczególnie w zakresie nowszych pojazdów Euro 6 – dodaje Adam Żelawski. – Jest to efekt zwiększonego zainteresowania naszych klientów, którzy sukcesywnie odmładzają swój tabor, stąd zmieniają się ich potrzeby. Pojazdy pozyskujemy zawsze od sprawdzonych dostawców, przed zakupem sprawdzamy ich historię serwisową i przebieg w niezależnych bazach serwisowych producentów pojazdów – do których Grupa DBK jako autoryzowany przedstawiciel DAF, IVECO, MAN – ma oczywiście pełny dostęp. Nie bez znaczenia jest ich kompletność, stan techniczny, sprawność – to też sprawdzamy przed odkupem danego pojazdu.

Jak kształtuje się popyt na części i podzespoły używane, jakie rodzaje części zyskują na zainteresowaniu nabywców?

– Części, które jako nowe stanowią dużą wartość, są najczęściej poszukiwane jako używane – odpowiada Adam Urbański. – Są to często elementy elektroniczne lub blacharsko lakiernicze oraz części składowe układu paliwowego, pompy, wtryskiwacze, części składowe układu EGR , części składowe układu AdBlue.
– Z naszych obserwacji wynika, że rośnie popyt na specjalistyczne komponenty w pojazdach Euro 6, związane z układem paliwowym, doładowaniem, recyrkulacją spalin, SCR, DPF itp. – uzupełnia Adam Żelawski. – Oczywiście zainteresowaniem cieszą się także wszelkie moduły i komponenty elektroniczne, których w pojeździe może być kilkadziesiąt. Niestety współczesne pojazdy są tak skomplikowane, że bez odpowiednich narzędzi i specjalistycznej wiedzy, nawet wstępna diagnoza danej usterki jest kłopotliwa i trudna dla wielu użytkowników. Dlatego często zapraszamy klientów dzwoniących w sprawie konkretnej części na diagnozę do jednego z naszych serwisów, zanim zakupią daną część, wymienią ją, a usterka pozostanie nadal nieusunięta. Taka diagnoza często pozwala uniknąć awarii świeżo zakupionej części elektronicznej, która może ulec uszkodzeniu w efekcie np. zwarcia w instalacji, czego oczywiście żadna gwarancja nie obejmuje. Ale to temat na inną rozmowę.
Jak informuje Jacek Chodasewicz, dyrektor sprzedaży części i usług w Grupie DBK, firma planuje intensywny rozwój sprzedaży części w oparciu o swoją internetową platformę sprzedażową.
– Trwają już testy i za chwilę ruszymy z ofertą do klientów – ujawnia nasz rozmówca.

Części używane w Grupie DBK są demontowane z pojazdów przez fachowców, którzy za pomocą diagnostyki komputerowej oceniają ich stan i decydują o dalszej odsprzedaży danego elementu

Fot. DBK

Przewaga używanych oryginalnych nad zamiennikami

Firma Truck BP proponuje używane oryginalne części do ciężarówek marki DAF i Scania. Niektóre podzespoły także regenerowane. Do najczęściej poddawanych takiemu zabiegowi należą skrzynie biegów, które są rozbierane i wstawia się na nowo części oryginały lub zamienniki wysokiej jakości.
Truck BP oferuje od wielu lat używane oryginalne części do pojazdów ciężarowych marki Scania, a od 2016 r. sprzedaje też takie części do ciężarówek marki DAF. W miejscowości Spławie koło Goliny (woj. wielkopolskie, 10 km do Konina i 10 km od autostrady A2) działa firmowe centrum magazynowo-sprzedażowe, które oferuje praktycznie wszystkie podzespoły do pojazdów wspomnianych marek. Centrum to dobrze zagospodarowana powierzchnia ponad dwóch hektarów, na której znajdują się m.in. budynki biurowe i hale magazynowe o powierzchni 3000 m kw., do składowania części o dużych gabarytach. Rozmieszczenie towaru zostało tak przemyślane, aby z łatwością dotrzeć do konkretnego podzespołu. Jednocześnie klienci mają w zasięgu wzroku cały wachlarz danego asortymentu, co ułatwia dokonanie finalnego wyboru.
Obecnie sprzedaż części skupia się na ostatnich modelach Scanii serii 4, nowszej serii R (od 2004 r.) oraz na ostatnich modelach DAF. W ofercie są m.in. silniki, skrzynie biegów, części plastikowe, ogrzewanie postojowe, osie, reflektory, dyferencjały, lusterka, kabiny, opony, elementy blacharskie i wiele innych części.
– Podstawową zaletą oryginalnych, używanych części oferowanych przez firmę jest ich trwałość – mówi Bartosz Kucharski właściciel firmy. – Chodzi tutaj głównie o części mechaniczne, takie jak podzespoły silnika, skrzyni biegów, układu hamulcowego oraz napędowego. Nowe zamienniki oferowane przez sieciowe składy motoryzacyjne są najczęściej niskiej jakości i mimo gwarancji najczęściej 6-miesięcznej na części mechaniczne, ulegają szybkiemu zużyciu, bądź działają nieprawidłowo. Sprawdzaliśmy to i w wielu przypadkach przetestowaliśmy kilkanaście zamienników danej części. Potwierdzają to klienci, który często wracają po używany „oryginał” mówiąc, że „zamiennik pochodził zaledwie kilka miesięcy”. Także jeśli chodzi o elementy karoserii, a także wyposażenie kabiny, nie ma na rynku zamienników wysokiej jakości. Najwięcej zamienników jakie posiadamy z tej kategorii to elementy plastikowe, takie jak na przykład nadkola podkabinowe, błotniki, poszycia zderzaka, lampy itp. To one najczęściej ulegają uszkodzeniu w kolizjach drogowych i podczas codziennej eksploatacji. W swojej ofercie posiadamy również nowe nieoryginalne podzespoły w zróżnicowanych cenach, aby w pełni zadowolić posiadaczy starszych rocznikowo pojazdów, którzy niechętnie inwestują w wysokiej jakości części.
TRUCK BP także skupuje pojazdy użytkowe marki SCANIA i DAF. można tu sprzedać ciężarówki całe, uszkodzone i zdekompletowane.

Do najczęściej poddawanych regeneracji podzespołów w TRUCK BP należą skrzynie biegów

Fot. TRUCK BP

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.