Eurowag, wiodący europejski dostawca rozwiązań dla transportu drogowego, z początkiem października wprowadził na rynek innowacyjne rozwiązanie E.V.A. (Enhanced Vehicle Assistant), które rewolucjonizuje opłaty za przejazd i usługi telematyczne.
Unikatowe rozwiązanie
Dotychczas firma oferowała telematykę oraz urządzenie do uiszczania opłat drogowych, jako dwie odrębne usługi. W połączeniu z urządzeniem pokładowym Eurowag EETS,
system EVA umożliwia bezproblemowe wnoszenie opłat za przejazd w osmiu krajach i trzech ważnych tunelach. Operatorzy transportu na bieżąco mogą sprawdzać pozycję ciężarówek, obliczać koszty tras, sprawdzać ceny na stacjach paliw oraz wysyłać kierowców w najdogodniejsze lokalizacje. Dyspozytorzy mogą sprawdzać dokładne odczyty z szyny CAN, zdalnie pobierać dane z tachografów oraz sprawdzać czas pracy kierowców, aby móc ich wysyłać w bezpieczne miejsce do odpoczynku. Wszystko to jest dostępne za dotknięciem przycisku. Natomiast zastrzeżona technologia geolokalizacji chroni firmy przed oszustwami paliwowymi.
– Jest to rozwiązanie unikatowe na rynku – mówi Krzysztof Kuros, Country Manager Poland w firmie Eurowag. – Nikt dotychczas nie oferował produktu w takiej kompletacji.
System EVA jest dostępny w łatwym w obsłudze opakowaniu
Fot. Eurowag
Nieuprawnieni już nie zatankują
Najważniejsza nowością w tym systemie jest funkcja FUEL GUARD, czyli zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem karty paliwowej.
– Przewoźnicy cały czas borykają się z problemem oszustw, bowiem niejednokrotnie dochodzi do kradzieży kart paliwowych lub ich zeskanowania i w konsekwencji do nieuprawnionego tankowania – wyjaśnia Krzysztof Kuros. – Zazwyczaj przestępcy tankują w zupełnie innym miejscu niż znajduje się pojazd, ale o tym jego właściciel dowiaduje się już po fakcie. Natomiast Fuel Guard w naszym systemie łączy w czasie rzeczywistym monitorowanie pozycji pojazdu i miejsca transakcji. Jeżeli te pozycje nie zgadzają się, automatycznie transakcja nie uzyskuje autoryzacji, czyli oszuści nie są w stanie zapłacić za tankowanie taką kartą. Do opracowania takiej usługi skłoniły nas obserwacje tego, co dzieje się na rynku i sygnały od klientów, którzy oczekują porządnego zabezpieczenia transakcji. Przewoźnicy są narażeni na ten proceder ze strony wyspecjalizowanych szajek złodziejskich, które potrafią spowodować w każdym takim przypadku straty liczone w tysiącach euro.
Trzy pakiety do wyboru
Korzystający z systemu EVA mają do wyboru trzy pakiety. Ceny za miesiąc korzystania z systemu zaczynają się od 8,95 EUR. W ramach promocji, dostawa i personalizacja jest bezpłatna do końca bieżącego roku.
Pakiet podstawowy – START – obejmuje LOKALIZACJĘ NA ŻYWO, PLANOWANIE TRASY, HISTORIĘ TRASY, OPŁATY EETS i FUEL GUARD.
Uwagę zwraca częstotliwość odświeżania pozycji w ramach lokalizacji.
– Zazwyczaj na rynku spotykane sa rozwiązania z odświeżaniem pozycji co 30-60 sekund – mówi Krzysztof Kuros. – W przypadku EVA takie odświeżanie natępuje co dwie sekundy. Takie precyzyjne lokalizowanie ma oczywiście walory praktyczne, pozwala na bieżące, szybkie rekacje. Dla przykładu, kierowca w nieznanym miejscu szuka hali, do której ma podjechać, a dyspozytor, monitorujący jego położenie może mu wskazać drogę. To oszczędność czasu i pieniędzy.
W przypadku planowania trasy system uwaględnia m.in. informacje, gdzie są zlokalizowane stacje paliw z korzystnymi cenami, parkingi, na których kierowca może zrobić przerwę, parametry pojazdu, dopuszczalny tonaż na poszczególnych odcinkach dróg, przejezdność pod wiaduktami itp. Funkcja – Historia trasy – umożliwia szczegółowe odtworzenie ruchu pojazdu z określonego czasu (mapa i raport).
Urządzenie pokładowe pozwala uiszczać opłaty drogowe na Węgrzech – wkrótce w Austrii i Belgii. Eurowag proponuje też pakiet łączony z inym urządzeniem, obejmującym dodatkowo siedem krajów – Bułgaria, Francja, Hiszpania, Austria, Belgia, Niemcy i Potugalia. W sumie więc klient może korzystać z usługi opłat EETS w ośmiu krajach W pakiecie EVA PLUS dochodzą funkcje - DANE Z SZYNY CAN oraz JAZDA I ODPOCZYNEK.
Jeszcze wyższy pakiert EVA ULTRA wzbogacony jest dodatkowo o LEGALNY CZAS PRACY KIEROWCY (TACHO) i ZDALNE POBIERANIE DANYCH Z TACHOGRAFU.
K. Kuros zwraca uwagę na innowacyjność rozwiązania, w którym urządzenie do poboru opłat jednocześnie służy do porównywania cen paliwa na stacjach, do planowania trasy, a także do pobierania danych z pojazdu i z tachografu.
Jak przypomina nasz rozmówca, dane z tachografu trzeba systematycznie ściągać, zgodnie z przepisami, a jeśli można to zrobić zdalnie to unika się konieczności zjeżdżania do serwisu, opłat za taką usługę, co jest ważne zwłaszcza w przypadku pojazdów poruszających się za granicą. To oszczędność czasu i pieniędzy, ale także unikanie dezorganizacji pracy kierowcy. W tradycyjnym sposobie ściągania takich danych często odbywa się to w bazie firmy, ale bywa, że ktoś to zwyczajnie przegapi, a kary za niewywiązanie się z takiego obowiązku są liczone w tysiącach euro.
– Możliwość pobierania danych z szyny CAN to także wsparcie dla kierowcy – zaznacza Krzysztof Kuros. – Można zdalnie kontrolować m.in. temperaturę silnika czy stan oleju silnikowego. Zdarza się, że kierowca nie zwróci uwagi na niepokojący wzrost temperatury silnika albo na spadek poziomu oleju, a to mogą być symptomy zbliżającej się poważniejszej awarii. Zdarzało się przecież, że kierowca zatarł silnik. Dzięki analizie tych danych można uniknąć awarii i spowodowanych przez nie strat.
Dzięki systemowi EVA operatorzy transportu na bieżąco mogą sprawdzać m.in. ceny na stacjach paliw
Fot. Eurowag
Elastyczne warianty współpracy
Eurowag oferuje klientom różne rodzaje współpracy, m.in. umowy długookresowe, do czterech lat, ale także bez zobowiązań długoterminowych, z miesięcznym wypowiedzeniem.
Korzystanie z systemu jest proste, urządzenie pokładowe montuje się standardowo na szybie czołowej pojazdu. W przypadku korzystania z pakietu Start wystarczy podłączyć OBU do gniazda zapalniczki, natomiast pakiety Plus i Ultra wymagają podłączenia na stałe.
– Wykonują to nasze serwisy, ale może też podłączenie wykonać sam klient – zapewnia nasz rozmówca. – Dla użytkowników korzystających z EVA za granicą istotne jest też to, że działa on w roamingu bez dodatkowych opłat za przesyłanie danych.
Jak ujawnia przedstawiciel Eurowag, zainteresowanie systemem EVA jest duże. W ciągu dwóch tygodni zdecydowało się na korzystanie z niego kilkudziesięciu klientów, szybko zbliżając się do liczby trzycyfrowej.
– Satysfakcjonujące są pierwsze opinie, jakie docierają do nas od użytkowników – kończy Krzysztof Kuros. – Są zadowoleni z łatwej obsługi systemu. EVA ma przyjazne dla użytkownika oprogramowanie do zarządzania flotą EW Telematics. Jest ono intuicyjne w obsłudze i zawiera liczne funkcje prezentowane w atrakcyjnym interfejsie, w którym wszystko jest łatwo dostępne. Klienci chwalą także możliwość podejmowania szybkich reakcji na zaistniałe sytuacje na trasie, a przede wszystkim to, że mogą spokojnie spać, bo bezpieczeństwa korzystania z kart paliwowych pilnuje Fuel Guard. Także dobrze oceniają możliwość rozpoczęcia współpracy od pakietu podstawowego i rozszerzania go o dodatkowe funkcje w trakcie obowiązywania umowy. To nas nie dziwi, wszakże system EVA zaprojektowaliśmy w kosultacji z właścicielami firm, dyspozytorami i kierowcami. EVA pozwala właścicielom firm zmniejszyć koszty i jest to przyszłościowe rozwiązanie, ponieważ kontynuujemy starania o kolejne certyfikaty EETS.
Więcej informacji na temat nowej ery w cyfrowych rozwiązaniach dla transportu znajduje się na stronie go.eurowag.com/pl/poznaj-system-eva/
Fuel Guard łączy w czasie rzeczywistym monitorowanie pozycji pojazdu i miejsca transakcji przy użyciu karty
Fot. Eurowag