„Now & Next” – pod tym hasłem Mercedes-Benz Trucks w zakładzie w Wörth przedstawia nowe produkty oraz perspektywy rozwoju zrównoważonej mobilności. Jedną z zaprezentowanych nowości jest przedseryjny prototyp eActrosa z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który konkretnie ukazuje już przyszły pojazd seryjny. Produkcja seryjna tej ciężarówki ma ruszyć w roku 2021 w fabryce w Wörth – obok dotychczasowej produkcji samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi.
Zaprojektowany do zastosowań komunalnych eEconic, oparty na Mercedes-Benz eActrosie, ma zostać wprowadzony do produkcji seryjnej w 2022 roku.
Deklarowany zasięg prototypu eActrosa, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny
Fot. Mercedes-Benz
Modele elektryczne i konwencjonalne w dużym stopniu na jednej linii
Elektryczne modele samochodów ciężarowych będą elastycznie włączane w proces montażu ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy pojazd będzie wyposażony w konwencjonalny silnik spalinowy, czy w elektryczny układ napędowy. Proces produkcyjny ulegnie modyfikacjom odpowiednio do typu pojazdu. Montaż różnych elementów napędu niekonwencjonalnego odbywał się będzie w ramach odrębnego procesu.
Seryjny eActros – pożądane osiągi
Na targach motoryzacyjnych IAA 2016 Mercedes-Benz Trucks, jako pierwszy producent na świecie, zaprezentował ciężki samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Na początku 2018 roku ten producent celebrował światową premierę udoskonalonego eActrosa, a od jesieni 2018 roku trwają jego intensywne testy praktyczne w firmach klientów. Pojazdy przeznaczone do testów z udziałem klientów powstały wspólnym wysiłkiem w zakładach w Wörth, Mannheim i Stuttgarcie.
Wnioski wypływające z testów klienckich wnoszą bezpośredni wkład w dalszy rozwój prototypu – aż po jego wdrożenie do produkcji seryjnej. Do tej pory pokazały one, że eActros napędzany wyłącznie elektrycznym napędem akumulatorowym może być polecany do ekologicznego, ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim nie ustępuje on konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dyspozycyjności i wydajności. Deklarowany zasięg prototypu, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny – i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. Kierowcy chwalą jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód prowadzi się przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację.
Jednak w niektórych aspektach seryjny eActros będzie lepszy od dotychczasowego prototypu – np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i bezpieczeństwa. Natomiast jego ładowność dorówna ładowności konwencjonalnego Actrosa.
eActros pojawi się na rynku w wersji dwu- i trzyosiowej. Daimler Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący m.in. usługi doradztwa w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności, a więc także analizy tras, dostępnych subwencji, wsparcia operacyjnej integracji floty i wypracowania odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury.
Przyszłościowa inwestycja – napęd elektryczny również w Econicu
Od roku 2022, oprócz eActrosa, z linii produkcyjnej zakładu w Wörth zjeżdżać ma Mercedes-Benz eEconic z elektrycznym napędem akumulatorowym. To kolejny krok Daimler Trucks w kierunku elektryfikacji samochodów ciężarowych. Techniczną podstawę dla eEconica stanowi eActros. Oba pojazdy korzystają z globalnej strategii platformowej Daimler Trucks & Buses. Umożliwi ona bezproblemowe rozwinięcie produkcji seryjnej modeli elektrycznych. eEconic będzie polecany m.in. do wywozu i utylizacji odpadów w zastosowaniach komunalnych, w tym przede wszystkim w ruchu miejskim.
Od roku 2022 z linii produkcyjnej zakładu w Wörth zjeżdżać ma Mercedes-Benz eEconic z elektrycznym napędem akumulatorowym
Fot. Mercedes-Benz