Wiadomości z rynku

wtorek
26 listopada 2024

Kary za nacisk - szansa na zwrot

Do Sejmu trafił projekt ustawy
7 listopada 2020
Przewoźnicy, na których nałożono kary za przekroczenie nacisku osi napędowej mają szanse je odzyskać. Możliwość taką przewiduje projekt ustawy, który pod koniec października trafił do Sejmu. Być może przepisy wejdą w życie jeszcze w tym roku.
Firmy, które będą chciały odzyskać zapłacone kary będą miały tylko jeden miesiąc na złożenie wniosków o ich zwrot. Złożenie wniosków będzie wymagało dopełnienia formalności. Dlatego już teraz warto przygotować dokumenty i przeanalizować czy zapłacona kara kwalifikuje się do zwrotu.

Wyrok TSUE

W dniu 21 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że Polska naruszyła prawo unijne wprowadzając ograniczenia dla swobodnego ruchu pojazdów o maksymalnym nacisku osi napędowej wynoszącym 11,5 tony.
Przewoźnicy, którzy przed wydaniem wyroku zostali ukarani, ale nie odwołali się do sądu, mieli problem z odzyskaniem zapłaconych kar. Wynikało to z tego, że polskie przepisy nie przewidywały wprost możliwości wznowienia postępowania z uwagi na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. „Lukę” tę usuwają przepisy, nad którymi właśnie pracuje Sejm.

Projekt ustawy przewiduje, że przewoźnicy, na których nałożono kary za przejazd wykonany w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia wejścia w życie ustawy będą mogli żądać wznowienia postępowania w związku z orzeczeniem TSUE

Fot. ZM

Przejazdy wykonywane od 1 stycznia 2011 r.

Projekt ustawy, który trafił do Sejmu przewiduje, że przewoźnicy, na których nałożono kary za przejazd wykonany w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia wejścia w życie ustawy będą mogli żądać wznowienia postępowania w związku z orzeczeniem TSUE. Wznowienia będzie można żądać niezależnie od trasy przejazdu lub miejsca jego załadunku lub rozładunku.

Jeden miesiąc na wniosek

Skargę o wznowienie będzie należało wnieść w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie procedowanej ustawy. Wznowienie będzie mogło nastąpić tylko na żądanie strony. O wznowienie będzie mogła wystąpić również firma, która się przekształciła.

Jakie kary zostaną zwrócone?

Zwrotu zapłaconych kar będą mogli domagać się przewoźnicy:
• których pojazd nie przekroczył DMC (dopuszczalnej masy całkowitej);
• stwierdzony podczas pomiaru nacisk osi napędowej przekraczał wartości dopuszczalne dla danej drogi, ale nie przekraczał 11,5 t;
Przewoźnicy, których pojazd przekroczył DMC lub nacisk osi napędowej przekroczył 11,5 tony, będą mogli wystąpić o zwrot części zapłaconej kary. Będzie to zależało od tego o ile procent został przekroczony nacisk lub DMC.
Należy bowiem zwrócić uwagę, że w przypadku gdy nacisk osi wynosił np. 12, 2 tony to zgodnie z polskim przepisami został on przekroczony o 22 % (w stosunku do 10 ton dopuszczalnych wg prawa krajowego). Zatem kwalifikował się do nałożenia na przewoźnika kary w wysokości 15.000 zł. W przypadku przyjęcia jako podstawy obliczenia 11,5 tony (nacisk dopuszczalny wg prawa unijnego), nacisk ten został przekroczony o 6 %, a zatem kwalifikuje się do nałożenia kary w wysokości 500 zł. Również w takim przypadku przewoźnicy będą mogli występować o zwrot części kary. Będzie to jednak wymagało szczegółowej analizy konkretnych spraw.
Osoby zainteresowane uzyskaniem zwrotu zapłaconych kar zapraszamy do kontaktu z Kancelarią w celu przeanalizowania sprawy:
e-mail: sekretariat@prawicytransportu.pl
tel. +48 691 839 919
www.prawnicytransportu.pl
Dawid Korczyński, adwokat

Dawid Korczyński, adwokat

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.