Przewoźnicy, na których nałożono kary za przekroczenie nacisku osi napędowej mają szanse je odzyskać. Możliwość taką przewiduje projekt ustawy, który pod koniec października trafił do Sejmu. Być może przepisy wejdą w życie jeszcze w tym roku.
Firmy, które będą chciały odzyskać zapłacone kary będą miały tylko jeden miesiąc na złożenie wniosków o ich zwrot. Złożenie wniosków będzie wymagało dopełnienia formalności. Dlatego już teraz warto przygotować dokumenty i przeanalizować czy zapłacona kara kwalifikuje się do zwrotu.
Wyrok TSUE
W dniu 21 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że Polska naruszyła prawo unijne wprowadzając ograniczenia dla swobodnego ruchu pojazdów o maksymalnym nacisku osi napędowej wynoszącym 11,5 tony.
Przewoźnicy, którzy przed wydaniem wyroku zostali ukarani, ale nie odwołali się do sądu, mieli problem z odzyskaniem zapłaconych kar. Wynikało to z tego, że polskie przepisy nie przewidywały wprost możliwości wznowienia postępowania z uwagi na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. „Lukę” tę usuwają przepisy, nad którymi właśnie pracuje Sejm.
Projekt ustawy przewiduje, że przewoźnicy, na których nałożono kary za przejazd wykonany w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia wejścia w życie ustawy będą mogli żądać wznowienia postępowania w związku z orzeczeniem TSUE
Fot. ZM
Przejazdy wykonywane od 1 stycznia 2011 r.
Projekt ustawy, który trafił do Sejmu przewiduje, że przewoźnicy, na których nałożono kary za przejazd wykonany w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia wejścia w życie ustawy będą mogli żądać wznowienia postępowania w związku z orzeczeniem TSUE. Wznowienia będzie można żądać niezależnie od trasy przejazdu lub miejsca jego załadunku lub rozładunku.
Jeden miesiąc na wniosek
Skargę o wznowienie będzie należało wnieść w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie procedowanej ustawy. Wznowienie będzie mogło nastąpić tylko na żądanie strony. O wznowienie będzie mogła wystąpić również firma, która się przekształciła.
Jakie kary zostaną zwrócone?
Zwrotu zapłaconych kar będą mogli domagać się przewoźnicy:
• których pojazd nie przekroczył DMC (dopuszczalnej masy całkowitej);
• stwierdzony podczas pomiaru nacisk osi napędowej przekraczał wartości dopuszczalne dla danej drogi, ale nie przekraczał 11,5 t;
Przewoźnicy, których pojazd przekroczył DMC lub nacisk osi napędowej przekroczył 11,5 tony, będą mogli wystąpić o zwrot części zapłaconej kary. Będzie to zależało od tego o ile procent został przekroczony nacisk lub DMC.
Należy bowiem zwrócić uwagę, że w przypadku gdy nacisk osi wynosił np. 12, 2 tony to zgodnie z polskim przepisami został on przekroczony o 22 % (w stosunku do 10 ton dopuszczalnych wg prawa krajowego). Zatem kwalifikował się do nałożenia na przewoźnika kary w wysokości 15.000 zł. W przypadku przyjęcia jako podstawy obliczenia 11,5 tony (nacisk dopuszczalny wg prawa unijnego), nacisk ten został przekroczony o 6 %, a zatem kwalifikuje się do nałożenia kary w wysokości 500 zł. Również w takim przypadku przewoźnicy będą mogli występować o zwrot części kary. Będzie to jednak wymagało szczegółowej analizy konkretnych spraw.
Osoby zainteresowane uzyskaniem zwrotu zapłaconych kar zapraszamy do kontaktu z Kancelarią w celu przeanalizowania sprawy:
e-mail: sekretariat@prawicytransportu.pl
tel. +48 691 839 919
www.prawnicytransportu.pl
Dawid Korczyński, adwokat
Dawid Korczyński, adwokat