Negocjacje pomiędzy UE a UK cały czas trwają i nie przynoszą niestety porozumienia w zakresie transportu drogowego. Czasu do zakończenia okresu przejściowego pozostało już naprawdę niewiele (31.12.2020). Na wypadek braku osiągnięcia kompromisu w negocjacjach, co oznaczałoby realizację scenariusza bezumownego brexitu, Komisja Europejska przygotowała projekt rozporządzenia, które mogłoby zapewnić tymczasową kontynuację wykonywania podstawowych przewozów drogowych do/z Wielkiej Brytanii w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r.
W przypadku jego podpisania i opublikowania, rozporządzenie wejdzie w życie jedynie w przypadku braku porozumienia w negocjacjach między UK i UE, tzn. realizacji scenariusza bezumownego brexitu („no deal scenario”).
Projekt rozporządzenia przewiduje udzielenie możliwości przewoźnikom brytyjskim wykonywania przewozów między UK a UE, zgodnie z obowiązującymi w UE przepisami, najpóźniej do 31 czerwca 2021 r. Jednocześnie uzależnione to zostało od bezwzględnego przyznania przez stronę brytyjską jednakowych praw do wykonywania przewozów do/z Wielkiej Brytanii przewoźnikom z krajów UE.
Przepisy te dotyczyć będą zarówno przewozu rzeczy jak i przewozu osób.
– Cały czas wierzymy, że umowa o współpracy między UE a UK po zakończeniu okresu przejściowego zostanie jednak zawarta przed końcem tego roku i stosowanie tego typu rozporządzenia awaryjnego w praktyce nie będzie musiało mieć miejsca – komentuje Artur Kalisiak, koordynator ds. projektów strategicznych TLP.
Projekt rozporządzenia awaryjnego – brak umowy UE-UK – transport drogowy:
LINK
Komunikat KE w sprawie braku porozumienia UK-UE:
LINK
Tymczasem, w związku z Brexitem oraz okresem przedświątecznym nastąpiły poważne problemy w ruchu przez kanał La Manche. Ciężarówki od kilku dni tkwią w korkachyło rozszerzyć normy czasu pracy.
W Wielkiej Brytanii Anglii w związku z tym wprowadzono tymczasowe zasady wydłużonych norm pracy kierowców (na okres do 30 grudnia), przewożących podstawowe produkty, takie jak leki lub żywność.