Czy właściciele firm transportowych ponoszą odpowiedzialność za ewentualne zniszczenie, uszkodzenie towaru oraz opóźnienie w jego dostawie, w związku z blokadą granicy Wielkiej Brytanii z Francją?
Tysiące polskich kierowców ciężarówek utknęło przed świętami Bożego Narodzenia w Wielkiej Brytanii. Pozbawieni dostępu do jedzenia i punktów sanitarnych, ale także wielu z nich z wypełnionymi towarem pojazdami.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji CMR „Przewoźnik jest zwolniony od tej odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie spowodowane zostało winą osoby uprawnionej, jej zleceniem nie wynikającym z winy przewoźnika, wadą własną towaru lub okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec".
Blokada granicy przez Wielką Brytanię i Francję z pewnością jest okolicznością, której przewoźnik nie mógł uniknąć i jej zapobiec, a co za tym idzie nie ponosi on odpowiedzialności za ewentualne wady towaru oraz opóźnienie w jego dostawie.
Radca prawny Jerzy Klimkowski
galicjabrokers.pl