Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Dopłaty do infrastruktury ładowania coraz bliżej

Rządowe dotacje z myślą o autach elektrycznych i zasilanych wodorem
7 stycznia 2021

Stacje ładowania ABB przy autostradzie

Fot. ABB

 
Dotacje w wysokości do 75 proc. kosztów ogólnodostępnej stacji ładowania przewiduje projekt rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Dofinansowanie ze środków NFOŚiGW obejmie również ładowarki inne niż ogólnodostępne oraz infrastrukturę tankowania wodoru. Projekt został przekazany do konsultacji publicznych.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru. Jak wynika z dokumentu, do 31 grudnia 2023 r. na pomoc finansową na budowę takich punków przeznaczonych zostanie do 800 mln zł. Na podstawie projektu, o dofinansowanie mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe. Pomoc będzie udzielana na utworzenie punktu ładowania o mocy do 150 kW lub zwiększenie mocy punktu do 150 kW, budowę lub rozbudowę ogólnodostępnej stacji ładowania, jak również budowę lub rozbudowę stacji tankowania wodoru.

Dotacje w różnej wysokości

Wsparcie ma być udzielane w formie dotacji. W przypadku ogólnodostępnych stacji ładowania intensywność pomocy nie może przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowalnych. Rząd proponuje zwiększenie intensywności pomocy o 25 proc., jeżeli ogólnodostępna stacja ładowania jest usytuowana w gminie, w której w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o udzielenie pomocy, liczba mieszkańców nie przekraczała 100 tys. Nie dotyczy to stacji zlokalizowanych przy drogach ekspresowych lub autostradach. W przypadku infrastruktury ładowania innej niż ogólnodostępne stacje ładowania, intensywność pomocy nie może przekroczyć 25 proc. kosztów kwalifikowalnych (ma ulegać zwiększeniu o 25 proc., jeżeli dotyczy punktu o mocy do 22 kW lub zwiększenia jego mocy do 22 kW). Projekt określa ponadto górną granicę wsparcia budowy lub rozbudowy infrastruktury innej niż ogólnodostępna. W przypadku punktów o mocy do 11 kW wyniesie ona maksymalnie 7 500 zł, punktów do 22 kW – 10 000 zł, punktów do 100 kW – 27 500 zł, zaś punktów do 150 kW – 47 500 zł.
Środki NFOŚiGW będą przeznaczane również na budowę stacji tankowania wodoru. W tym przypadku intensywność pomocy nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowalnych, zaś wartość pomocy – 3 000 000 zł na jedną stację. Według projektu, pomoc będzie udzielana do dnia 31 grudnia 2023 r. Planowane wsparcie zostanie oparte na zasadzie notyfikacji w trybie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. W konsekwencji musi uzyskać akceptację ze strony Komisji Europejskiej.

Coraz więcej stacji ładowania

Z prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika Elektromobilności” wynika, że na koniec listopada 2020 r. w Polsce działały 1324 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 532 punktów). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Od listopada 2019 r., mimo pandemii COVID-19, w Polsce odnotowano przyrost ogólnodostępnych stacji ładowania na poziomie 36%.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.