Ponad 1,5 tys. ciężarówek utknęło w hrabstwie Kent w południowo-wschodniej Anglii, czekając na możliwość wyjazdu do Francji
Źródło: flickr.com
Nowa odmiana koronawirusa zatrzymała ruch na granicy. Po nagłej decyzji władz francuskich o całkowitym wstrzymaniu przewozów drogowych z Wielkiej Brytanii – tysiące kierowców, w tym pracujących w polskich firmach transportowych stały się zakładnikami tej sytuacji. Uwięzieni bez noclegu, bez jedzenia i bez dostępu do urządzeń sanitarnych.
Ponad 1,5 tys. ciężarówek utknęło w hrabstwie Kent w południowo-wschodniej Anglii, czekając na możliwość wyjazdu do Francji - poinformowała brytyjska minister spraw wewnętrznych Priti Patel. Zapewniła, że trwają rozmowy z Francją w sprawie wznowienia ruchu. Władze Francji podjęły decyzję o czasowym zakazie wjazdu osób z terenu Wielkiej Brytanii od godziny 0:00 21 grudnia br. przez 48 godzin. Ambasada RP we Francji poinformowała, że zakaz obowiązujący do końca dnia 22 grudnia obejmuje również kierowców samochodów ciężarowych. Transport towarów z Wielkiej Brytanii do Francji może się odbywać wyłącznie bez kierowcy (kontenery, naczepy bez ciągnika na wagonach kolejowych).
Nie opublikowano od razu przepisów wykonawczych określających zasady wznowienia ruchu od 23 grudnia. Zapowiedziano tylko, że każda osoba przekraczająca granicę będzie musiała posiadać negatywny wynik testu na obecność koronawirusa.
W sprawie dramatyczneju sytuacji kierowców i przewoźników interweniowała m.in. TLP.
– Jesteśmy w kontakcie z Komisją Europejską w tej sprawie – poinformowała Beata Gorczyca, dyrektor ds. komunikacji TLP. – Dodatkowo nasza organizacja zaapelowała do Premiera Mateusza Morawieckiego o pilną interwencję dyplomatyczną w celu umożliwienia kierowcom zawodowym powrotu do swoich domów. W naszej opinii utrzymanie takiego stanu rzeczy doprowadzi do katastrofy humanitarnej, gdyż uwięzieni bez jakiegokolwiek ostrzeżenia kierowcy zawodowi zostali pozostawieni bez pomocy. Apelujemy do polskich władz, o jak najszybsze zapewnienie przez służby konsularne wsparcia kierowcom, w tym dostarczenia środków żywności, wody pitnej oraz dostępu do pomieszczeń umożliwiających egzystencję w zaistniałych, nadzwyczajnych warunkach.