Tymczasowe uregulowania do 28 lutego 2021 r.
Parking na terminalu Eurotunelu
Fot. Eurotunnel
Zawarte na przełomie roku porozumienie między Unią Europejską i Wielką Brytanią określa warunki współpracy po zakończeniu okresu przejściowego. Wynegocjowana Umowa o handlu i współpracy umożliwia płynne przejście do nowego reżimu prawnego w relacjach z Wielką Brytanią, ograniczając negatywne skutki wynikające z zakończenia okresu przejściowego. Powyższa umowa stanowić ma solidną podstawę dla przyszłej wymiany handlowej oraz wykonywania usług transportowych.
Po stronie unijnej wynegocjowana umowa jest stosowana tymczasowo od początku bieżącego roku do 28 lutego 2021 r. Jeżeli do tego czasu umowa nie zostanie zawarta, do czego niezbędne jest dopełnienie wewnętrznych procedur ratyfikacyjnych przez UE i Wielką Brytanię, Rada Partnerstwa działająca na bazie umowy będzie mogła zmienić tę datę.
Projekt umowy opublikowany został na stronie Komisji Europejskiej.
Uregulowane w umowie zostały kwestie wykonywania przewozów w transporcie drogowym, lotniczym i morskim. Zapewnia to polskiej branży transportowej możliwość dalszego funkcjonowania na rynkach brytyjskich po zakończeniu okresu przejściowego.
Postanowienia umowy są korzystniejsze niż zapisy wynikające z tzw. rozporządzeń awaryjnych, dotyczących transportu drogowego (nr 2020/2224) i lotniczego (nr 2020/2225 i 2020/2226) przygotowanych na okoliczność braku porozumienia między UE a Wielką Brytanią.
Drogowe przewozy towarowe
Od dnia 1 stycznia 2021 roku, polscy przewoźnicy mogą wykonywać przewozy do/z terytorium Unii Europejskiej i do/z oraz przez terytorium Wielkiej Brytanii bez ograniczeń, na podstawie licencji wspólnotowej, przy czym wypis z licencji powinien znajdować się w pojeździe.
Dzięki staraniom podejmowanym przez Polskę firmy przewozowe mające siedzibę na terenie jednego z państw członkowskich, w tym Polski, mogą wykonywać dwie operacje kabotażowe na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni.
Jednocześnie przewoźnicy brytyjscy mogą wykonywać przewozy do/z i przez terytorium Unii Europejskiej. Dodatkowo są uprawnieni do wykonania jednego przewozu kabotażowego w ciągu 7 dni na terytorium dowolnego państwa Unii Europejskiej oraz dwóch przewozów typu cross-trade (z jednego państwa Unii Europejskiej do drugiego, pod warunkiem, iż pierwsza jazda następuje z terytorium UK ładownym pojazdem). Przewoźnicy brytyjscy posiadający siedzibę na terytorium Irlandii Północnej są upoważnieni do wykonywania dwóch operacji kabotażowych w ciągu 7 dni. Warunkiem dla wykonywania operacji przez przewoźników z ZK na terytorium UE jest posiadanie licencji oraz spełnienie wymagań analogicznych do ich europejskich odpowiedników.
Ponadto, na terytorium Wielkiej Brytanii są uznawane dokumenty Unii Europejskiej, wymagane dotychczas przy wykonywaniu przewozów drogowych, jak na przykład licencje przewozowe, dokumenty kierowców.
Inne ważne prawo zawarte w Umowie o handlu i współpracy to możliwość wykonywania, na zasadzie wzajemności, przewozów do/z i przez terytorium państwa trzeciego, z tranzytem lub bez, pod warunkiem wykonania pierwszej jazdy ładownej (a jazda powrotna może być ładowna lub nieładowna).
Zasadniczo wymogi dotyczące dostępu do rynku oraz do zawodu są analogiczne do wymogów Unii Europejskiej, stąd dla przewoźników polskich i kierowców nie ma żadnych zmian w tym zakresie.
Główną zmianą, jaka weszła z dniem 1 stycznia 2021 roku jest powrót do kontroli granicznych. Obowiązują także nowe procedury celne, fitosanitarne, a także nowe zasady organizacji ruchu na granicy zewnętrznej UE z UK.
Przewozy autobusowe i autokarowe
Przewozy regularne i regularne specjalne. Unijni przewoźnicy, w tym przedsiębiorcy mający siedzibę w Polsce, mogą wykonywać regularne i regularne specjalne przewozy autobusowe do Wielkiej Brytanii. Usługi regularne i regularne specjalne wymagają zezwolenia, jak dotychczas na gruncie prawa UE, wydawanego przez odpowiedni organ na danym terytorium. Podstawę wykonywania przewozów stanowi licencja wspólnotowa.
Dotychczas wydane zezwolenia na wykonywanie przewozów na liniach regularnych, na podstawie rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego nr 1073/2009 są uznawane do czasu upływu ich ważności. Kierowca podczas wykonywania przewozu musi posiadać odpowiednie dokumenty na pokładzie pojazdu, w szczególności wypis z licencji („certified true copy”).
Polskie prawa jazdy zachowują ważność i nie będzie wymagane posiadanie międzynarodowego prawa jazdy.
Nie jest dozwolone wykonywanie kabotażu.
Przewozy okazjonalne. Ten rodzaj przewozów, podobnie jak dotychczas, nie wymaga zezwoleń.
Źródło: brexit.gov.pl