Wiadomości z rynku

środa
5 lutego 2025

Do Wiednia i Londynu ze specjalnym wyposażeniem

Pojazdy Renault Trucks dostosowane do nowych norm bezpieczeństwa w aglomeracjach
29 stycznia 2021

Renault Trucks Polska wspólnie z firmą Brigade przygotowało ofertę na dodatkowe wyposażenie pozwalające na spełnienie nowych norm

Fot. Renault Trucks

 
W związku z wprowadzanymi ograniczeniami wjazdu dla pojazdów ciężarowych do Aglomeracji Londyńskiej i Wiednia, właściciele pojazdów poruszających się po tych dwóch stolicach, muszą dostosować swój pojazd do nowych norm bezpieczeństwa.
Nowo obowiązujące wymogi dot. bezpieczeństwa poruszania się pojazdów ciężarowych po centrach największych miast Europy to standard, do którego powoli powinni zacząć się przyzwyczajać wszyscy przewoźnicy. Prognozuje się, że w ślad za Wiedniem i Londynem pójdą kolejne stolice europejskich miast. Dlatego Renault Trucks Polska wspólnie z firmą Brigade przygotowało ofertę na niezbędne dodatkowe wyposażenie pozwalające na spełnienie nowych norm.

W Wiedniu grozi nawet kara więzienia

Austria jako jeden z pierwszych krajów unijnych wprowadziła z dniem 1 kwietnia 2020 roku na terenie całej aglomeracji Wiednia zakaz poruszania się pojazdów powyżej 7,5 tony bez posiadania na pokładzie elektronicznego asystenta do skrętu w prawo. Austriacki parlament wprowadził w życie rozporządzenie, które umożliwia wszystkim organom administracyjnym w poszczególnych regionach Austrii i ich miejscowościach wprowadzenie częściowego lub całkowitego zakazu skrętu w prawo dla ciężarówek powyżej 7,5 tony, które nie posiadają na pokładzie monitora martwego pola.
Zakaz skrętu w prawo dla wszystkich ciężarówek bez systemu wspomagającego skręcanie o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej ponad 7,5 tony obowiązuje dla całego obszaru Wiednia. Dotyczy to ciężarówek i ciągników siodłowych.
Niestety nie ma wyjątków dla pojazdów z podwójną obsadą, ciężarówek z niskowejściowymi kabinami, starych ciężarówek i ciężarówek do transportów specjalnych. Pojazdy bez systemu wspomagającego skręt o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 t, które nie są zarejestrowane w Austrii czy w Wiedniu, są również objęte zakazem skrętu w prawo.
Naruszenie zarządzenia jest uważane za naruszenie administracyjne i karane jest grzywną pieniężną w wysokości do 5 000 EUR, a w przypadku braku możliwości pobrania kary pieniężnej przewidziana jest kara pozbawienia wolności do 6 tygodni.

W Wiedniu niezbędny już okazuje się elektroniczny asystent do skrętu w prawo

Fot. Renault Trucks

W Aglomeracji Londyńskiej nowe wymogi od marca 2021

Ograniczenia w Londynie miały obowiązywać od 26.10.2020, ale w związku z Covid-19 ich wprowadzenie zostało odłożone na 1 marca 2021. Tu ze względu na wprowadzenie aktu prawnego Direct Standard Vision (standard bezpośredniej widoczności) wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 t będą wymagały pozwolenia na wjazd do Aglomeracji Londyńskiej (Londyn i 32 otaczające go gminy). Ciężarówka wjeżdżająca na teren tzw. Wielkiego Londynu, będzie musiała posiadać oficjalny certyfikat widoczności.
DSV (Direct Standard Vision) to standard bezpieczeństwa egzekwowany przez Transport of London (TFL) wyrażany w gwiazdkach (w skali 0-5) mówiących o tym, ile kierowca jest w stanie zobaczyć z kabiny na drodze. Samochody niespełniające minimalnego wymogu jednej gwiazdki muszą zostać doposażone w dodatkowe urządzenia do pośredniego widzenia. Przewoźnicy muszą jednak pamiętać, przy okazji modyfikacji swoich pojazdów, że w 2024 r. minimalne wymagania wzrosną do poziomu 3 gwiazdek. Pojazdy niespełniające wymogu 1 gwiazdki zostaną objęte zakazem wjazdu do Aglomeracji Londyńskiej. Pozwolenia na wjazd udzielane dla pojazdów objętych 1 lub 2 gwiazdkami stracą ważność w październiku 2024, a następnie ponownie trzeba będzie się ubiegać o pozwolenie dla nich, wg progresywnych warunków bezpieczeństwa. które będzie ważne przez 10 lat. Zezwolenia dla pojazdów objętych 3/4/5 gwiazdkami będą obowiązywały przez 10 lat od złożenia wniosku.
Warto zadbać o wymagane wyposażenie. Niedostosowanie pojazdów do nowych wymagań wiąże się bowiem z konkretnymi konsekwencjami. W Aglomeracji Londyńskiej, kamery automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ANPR) wykryją pojazd, który zostanie sprawdzony w bazie danych zezwoleń TFL. Operatorzy/przewoźnicy niemający zezwolenia mogą zostać ukarani mandatem w wysokości 550 £, a kierowcy 130 £, nawet jeżeli pojazd jest sklasyfikowany pięcioma gwiazdkami.
Zezwolenie jest bezpłatne i nie ma obowiązku oznaczania pojazdu. Aby wystąpić o zezwolenie należy pobrać formularz zgłoszeniowy TFL w Internecie. W ciągu 28 dni operator/przewoźnik otrzyma informacje o pozwoleniu lub jego braku na wjazd. W składanym wniosku muszą znajdować się m.in. zdjęcia pojazdu przód i tył z tablicą rejestracyjną oraz bok pojazdu. Więcej na www.tfl.gov.uk
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.