Wiadomości z rynku

środa
5 lutego 2025

Mandaty za spanie w „kurniku”

Francuzi grożą pracodawcom, a karzą… kierowców
1 lutego 2021

Na autostradowych parkingach we Francji, tak jak na tym przy A7 w Solaize, można spotkać dużo zagranicznych, w tym polskich samochodów dostawczych, których kierowcy śpią w kabinach

Źródło: Routiers.com

 
We Francji posypały się mandaty za spanie w kabinach samochodów dostawczych. Ostatnio, w weekend, żandarmi z Maine-et-Loire ukarali czterech kierowców mandatami po 5 klasy (po 750 euro). Odpoczynek w tego typu pojazdach jest zakazany we Francji od 31 sierpnia 2020 roku. Pracodawcy odpowiedzialni za tego typu flotę pojazdów muszą zapewnić swoim kierowcom noclegi podczas odpoczynku dobowego lub tygodniowego w przyzwoitych warunkach, np. w hotelu.
Francuski dekret 2020-1104 zakazuje pod groźbą kary odpoczynku dziennego lub tygodniowego w lekkich pojazdach dostawczych do 3,5 tony.

Jak to widzą przepisy

Jak zwraca uwagę IMPOL – przedstawiciel we Francji dla polskich firm, za niedostosowanie się do nowego wymogu grozi kara grzywny piątej klasy (ok. 1.500 euro) dla pracodawców (!) naruszających przepisy art. L. 3313-4 kodeksu transportowego, wprowadzonego przez art. 102 ustawy o mobilności (LOM). W ten sposób karze się pracodawcę, który zmusza swojego pracownika do codziennego lub cotygodniowego odpoczynku w lekkim pojeździe lub w miejscu zakwaterowania, które nie oferuje warunków bezpieczeństwa, komfortu i higieny zapewniających poszanowanie jego zdrowia. Kara jest również nakładana, jeśli pracownik nie jest w stanie uzasadnić, że w dobrych warunkach skorzystał z ostatnich okresów odpoczynku. Tym razem ukarano jednak kierowców. Jak widać, żandarmi interpretują dość dowolnie przepisy…
IMPOL zaleca, by pilnie zastosować się do nowego prawa francuskiego, gdyż spodziewać można się wielu kontroli i „łapanek” w celu weryfikacji czy nowe prawo jest przestrzegane, szczególnie przez polskich kierowców, gdyż są oni najliczniejszą grupą zagranicznych kierowców tzw. busów we Francji.

Bez wyjątków

Przedstawiciele IMPOL-u zwracają uwagę,że dekret jest tak sformułowany, iż nie pozostawia szans na wolną interpretację w związku z charakterem wożonego ładunku, np. na to czy/lub np. chłodnie są/nie są wyłączone z przestrzegania tego nowego prawa. Nie daje też żadnego rozgraniczenia zastosowania zakazu do typu pojazdu np: czy można spać w „kurniku”? itd. W przypadku osób samozatrudnionych, francuski dekret nie ma zastosowania, ale jeśli ktoś pracuje dla siebie i jest również zatrudniony w innej firmie jako pracownik-kierowca to dekretowi podlega.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.