Źródło: GDDKiA
Oferta firmy STRABAG została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka autostrady A2 Siedlce - Biała Podlaska. Chodzi o fragment pomiędzy węzłem Siedlce Zachód a rejonem miejscowości Malinowiec.
A2 po nowym śladzie
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa prawie 19 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Wybudowany zostanie węzeł Borki. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Rodzaj nawierzchni, betonowa lub bitumiczna, określi wykonawca na etapie przygotowania dokumentacji projektowej.
A2 od węzła Lubelska do granicy państwa GDDKiA
W sierpniu 2020 r. oddano do ruchu ponad 15 km A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Wiosną ub.r. podpisane zostały umowy na dwa kolejne odcinki autostrady pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r.
Na kolejny fragment od Siedlec do Białej Podlaskiej toczą się cztery postępowania przetargowe. W grudniu 2020 r. poznaliśmy oferty na A2 w. Siedlce Zach. – rejon m. Malinowiec, natomiast w tym roku na kolejne trzy zadania: 5 stycznia na węzeł Łukowisko – rejon miejscowości Swory, 19 stycznia na Swory – w. Biała Podlaska i 22 stycznia Malinowiec – Łukowisko.
W przypadku ostatniego 32-kilometrowego odcinka autostrady A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią, 30 grudnia 2020 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie projektu budowlanego.
A2 Łódź - Warszawa zyska dodatkowy pas ruchu
W województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Równocześnie regionalne dyrekcje ochrony środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie. Po zapewnieniu finasowania, w drugiej połowie tego roku GDDKiA będzie mogła ogłosić przetarg na wybór wykonawcy, który zaprojektuje i zrealizuje roboty w terenie.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.
Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. GDDKiA zakłada, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.