Grupa DBK w 2020 roku sprzedała 1489 egzemplarzy IVECO Daily
Fot. DBK
1489 egzemplarzy IVECO Daily sprzedała Grupa DBK w 2020 roku. Uśredniając, codziennie w firmowych punktach nabywcę znajdowały cztery samochody dostawcze włoskiej marki. Tym samym Daily ponownie był najpopularniejszym modelem w segmencie. Na jakie warianty najczęściej decydowali się klienci?
Liczby najlepiej wyjaśniają popularność Daily. Ten model oferuje najszerszą na rynku gamę. Na drogach trudno spotkać dwa takie same Daily, skoro klienci mają do wyboru jedną z 8 tys. konfiguracji różniących się kolorem, wyposażeniem, wymiarami czy ładownością. Dwie ostatnie cechy są kluczowe.
Daily Furgon może mieć skrzynię ładunkową o kubaturze od kompaktowych 7,3 m3 po bezkonkurencyjne 20 m3 (19,6 w największej wersji), a największa dopuszczalna masa całkowita to 7 ton. Jeszcze więcej, a konkretnie 7,2 t, na swoje „barki” może wziąć Daily podwozie z kabiną.
Wybór podwozia z kabiną otwiera kolejne możliwości konfiguracji i adaptacji włoskiego dostawczaka do potrzeb konkretnego biznesu. Daily wywrotka, kontener, chłodnia, plandeka, laweta czy brygadówka – wariantów jest mnóstwo, ale łączy je jedno – wszystkie można spotkać na polskich drogach.
Iveco dostawcze – jasny wybór
Kupujący Daily może się zdecydować na jeden z kilkunastu kolorów nadwozia, w tym również metalizowanych. W palecie są żywe barwy – jaskrawa zieleń, malinowa czerwień czy optymistyczny żółty. Jednak najpopularniejszym kolorem jest biały. W Grupie DBK prawie 70 proc. Daily jest kupowanych w tym kolorze. Drugie miejsce – daleko, daleko za bielą – ma ciemnoszary, wybierany przez nieco ponad 10,5 proc. klientów. Na podium jest jeszcze czerwony z udziałem w sprzedaży na poziomie 7,3 proc. Tuż za nim – żółty (6,8 proc).
Jeżeli chodzi o rodzaj nadwozia, to bestsellerem są podwozia z kabiną. Wybiera je aż 77 proc. kupujących. 18 proc. decyduje się na furgony, a 5 proc. na nadwozia brygadowe (6+1).
Kawa zawsze pod ręką
Obecnie lista wyposażenia dodatkowego i akcesoriów dostępnych do samochodów dostawczych wcale nie jest krótsza niż w przypadku „osobówek”. Inżynierowie i designerzy IVECO dwoją się i troją, by jazda, czyli praca kierowcy, była jak najlżejsza, ergonomiczna i po prostu… przyjemna. Ładowarka indukcyjna do telefonów, pneumatyczny fotel, automatyczna klimatyzacja, skórzana kierownica, ogrzewanie postojowe, adaptacyjny tempomat czy nowoczesny system multimedialny – to elementy, dzięki którym kierowca pracuje w lepszych warunkach i mniej się męczy. Równie ważne jak komfort jest bezpieczeństwo. W tej kwestii nie ma kompromisów, szczególnie jeżeli chodzi o bezpieczeństwo czynne, czyli zapobieganie kolizjom i wypadkom. Nad tym czuwają układy: automatycznego hamowania, utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, kontroli zjazdu z wzniesienia i zaawansowany system stabilizacji toru jazdy, w tym także w przypadku podmuchów bocznego wiatru. A w jednym z licznych schowków można zmieścić dedykowany do IVECO ekspres do kawy firmy Lavazza.
Automaty zyskują na popularności
Coraz więcej klientów przekonuje się do zalet i trwałości automatycznych przekładni Hi-Matic dostępnych w Daily. Jeszcze w 2017 roku raptem co dwudzieste Daily kupowane było w wersji z automatyczną skrzynią biegów. Popularność Hi-Maticów systematycznie rośnie i w 2020 roku osiągnęła poziom 23 proc. całej sprzedaży modelu w Grupie DBK. Automat lub manual to nie jedyna decyzja, jaką trzeba podjąć w kwestii układu przeniesienia napędu. Daily dostępny jest także w wersjach „wszędobylskich” – z napędem 4x4. Ciekawym przykładem konfiguracji odebranej w jednym z punktów Grupy DBK była wywrotka na podwoziu z kabiną, napędem 4x4 i blokadami mechanizmów różnicowych oraz reduktorem. Takie Daily pracuje, zbierając odpady w trudno dostępnych rejonach górskich. Inny z klientów potrzebował pojazdu z zabudową HLS do przewozu żywych zwierząt hodowlanych i takim autem wyruszył z punktu Grupy DBK.
Można obniżyć TCO
Pod skrótem TCO kryje się kluczowy dla branży transportowej wskaźnik. Oznacza całkowity koszt użytkowania (ang. Total Cost of Ownership). Silniki Daily wyróżniają się niskim zużyciem paliwa dzięki zastosowaniu takich rozwiązań, jak nowa sterowana elektronicznie turbosprężarka o zmiennej geometrii oraz system Start & Stop. Samochód jest też wyposażany w opony klasy A Super Eco o niskich oponach toczenia. Z kolei pozostałe udoskonalenia i rzadsze wymiany oleju skutkują znaczącymi oszczędnościami, nawet do 10% kosztów utrzymania w przypadku użytkowania w mieście. Daily dostępne jest także z silnikiem napędzanym CNG, czyli gazem ziemnym, który można tankować nawet w firmie – inwestując we własną instalację. Tym sposobem możliwe jest obniżenie rachunków za paliwo nawet o 40 proc.
Źródło: Grupa DBK
• Aż 77 proc. klientów kupujących IVECO Daily w Grupie DBK wybiera podwozie z kabiną.
• 210 KM mocy i 470 Nm momentu obrotowego – takimi parametrami dysponuje najmocniejsza jednostka napędowa dostępna w Daily.
• Skrzynia z plandeką – to była najpopularniejsza wersja zabudowy w 2020 r. W Grupie DBK sprzedano 254 takie egzemplarze.