Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Przeróbka furgonu na kamper ma być droższa

Planowane nowe przepisy obciążą takie operacje akcyzą
9 lutego 2021

Przeróbka furgonu na kamper ma być obciążona akcyzą

Fot. Easycamper

 
Według planowanych nowych przepisów, krótce, aby zarejestrować samochód osobowy, który przed przeróbką był pojazdem dostawczym, trzeba będzie zapłacić akcyzę. Nowe zasady obciążą wyższymi kosztami m.in. popularne przebudowy furgonów na kampery.
Do Sejmu trafił projekt zmian w podatku akcyzowym, który nakłada podatek za dokonanie zmian konstrukcyjnych, zmieniających rodzaj pojazdu na osobowy. Przeróbka dostawczaka na kampera ma wiązać się z zapłatą podatku w wysokości 3,1 albo 18,6 proc. jego wartości.
W przerabianiu furgonów na kampery wyspecjalizowało się wiele polskich firm. Kampery zbudowane na bazie aut ciężarowych o dmc do 3,5 tony, jeśli dobrze zrobione, mają szereg zalet w porównaniu do samochodów seryjnych: są budowane pod kątem indywidualnych potrzeb klientów, nie rzucają się w oczy, są zrobione nierzadko lepiej niż kampery seryjne. I choć przerabianie furgonów na kampery to nie są tanie usługi, te ostatnie zrobione na zamówienie wciąż są korzystnym rozwiązaniem cenowym.

Przeciwko kombinacjom, a przy okazji fiskalizm

Praprzyczyną pomysłu „uszczelnienia” akcyzy jest sprowadzanie jako ciężarówek aut osobowych. Do Polski wjechało wiele luksusowych aut zarejestrowanych jako pojazdy ciężarowe albo specjalne. Takie kombinacje są opłacalne, bo tego rodzaju pojazdy (specjalne, ciężarowe) nie są obłożone podatkiem akcyzowym – to oszczędność 3,1 proc. w przypadku silników do 2 litrów albo 18,6 proc. w przypadku pojazdów z większym silnikiem.
W przypadku przerabiania furgonu na kamper niektórzy importerzy korzystają z możliwości rejestracji w Niemczech osobowego busa jako samochód ciężarowy (koszt kilkaset euro), sprowadzają takie auto do Polski bez akcyzy, a następnie zmieniają ich przeznaczenie, rejestrując ponownie jako samochód osobowy.
To problem raczej marginalny, ale rząd zamierza wprowadzić nowy podatek. Jeśli ktoś sprowadzi pojazd ciężarowy i zechce przerobić go na auto osobowe – zapłaci „zaległą” akcyzę. Dotyczyć to ma także aut ciężarowych już wcześniej zarejestrowanych w Polsce – obowiązek akcyzowy będzie pojawiał się w chwili zgłoszenia przeróbki pojazdu na osobowy.
Jest też przewidziane dodatkowe utrudnienie podczas importu aut ciężarowych, nawet jeśli nikt nigdy nie zechce ich przerabiać: każdy, kto sprowadza samochód ciężarowy albo specjalny i nie musi zapłacić akcyzy, będzie musiał w urzędzie kupić zaświadczenie, które potwierdzi, że akcyza nie jest w tym przypadku wymagana!

Czy kamper musi być pojazdem osobowym?

Nie musi. Kamper może pozostać samochodem ciężarowym, ale wtedy nie będzie to dobry kamper. Po pierwsze, w niektórych krajach kamperami można wjeżdżać do miejsc, które są zamknięte dla samochodów ciężarowych; po drugie, różne są stawki opłat za niektóre odcinki płatnych dróg – kampery jeżdżą taniej; po trzecie, furgon ciężarowy musi mieć przegrodę pomiędzy kabiną pasażerską a ładownią, która w kamperze przeszkadza. Wreszcie – w razie wypadku, gdyby ktoś podróżował w przedziale towarowym i odniósł obrażenia, pojawiłyby się problemy z odszkodowaniem. Oznacza to, że kamper powinien jednak być samochodem osobowym.

Dodatkowe obostrzenia już od ponad roku

Od ponad roku przeróbka furgonu na kampera – specjalność wielu polskich firm – jest dużo trudniejsza i trochę droższa za sprawą nowych wymagań. Z początkiem 2020 r. pojawiły się nowe utrudnienia związane z dokładaniem miejsc siedzących w samochodach, które wcześniej tych miejsc nie miały. Wcześniej wystarczyło zainstalować fotele, pasy – i można było jechać na przegląd. Obecnie wymagane jest poświadczenie, że domontowane miejsca spełniają wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości, to samo dotyczy punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. W przerobionym pojeździe wymagane są dwa mocowania Isofix dla fotelików dziecięcych. Aby uzyskać stosowne poświadczenie, trzeba skorzystać z usług PIMOT-u albo Instytutu Transportu Samochodowego – a to kosztuje. Dopiero po uzyskaniu poświadczenia można jechać na przegląd.
***
Nowa akcyza utrudni działalność firm zmieniających zabudowy i ograniczy liczbę ich klientów. Zwłaszcza wykorzystanie jako bazy kampera samochodu z silnikiem o pojemności wyższej niż 2 litry stanie się dużo droższe.
Źródło: auto-swiat.pl
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.