Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Scania wprowadza podnoszoną i odłączaną oś napędową

Rozwiązanie polecane dla konfiguracji 6x4 lub 8x4
5 lutego 2021

Podnoszona i odłączana oś napędowa jest polecana m.in. do pojazdów do przewozu drewna

Fot. Scania

 
Scania wprowadza podnoszoną i odłączaną oś napędową RB662. To rozwiązanie polecane dla konfiguracji 6x4 lub 8x4, takich jak wywrotki, pojazdy do przewozu drewna i innych wykonujących puste przebiegi – pozwala na obniżenie zużycia paliwa nawet o 6%. Ponadto pozytywnie wpływa na zmniejszenie zużycia opon, zmniejszenie promienia skrętu i maksymalne przeniesienie masy na koła w celu poprawy przyczepności niezaładowanego pojazdu.
Scania wprowadza wózek napędowy RB662 z opcjonalną funkcją podnoszenia i odłączania tylnej osi. Podnoszenie osi zajmuje mniej niż 25 sekund, a przy standardowej wysokości podwozia i oponach, prześwit wynosi prawie 70 mm.

Zwłaszcza do przewozu drewna

– W niektórych zastosowaniach jest to funkcja bardzo pożądana przez klientów. Bardzo się cieszę, że to praktyczne rozwiązanie jest dostępne w naszej ofercie. W przypadku kursu bez ładunku różnica w zużyciu paliwa może wynosić nawet 6% w zależności od typu eksploatacji. Jest to znaczna oszczędność, zwłaszcza przy kursach powrotnych o długości 150-200 km, typowych dla pojazdów do przewozu drewna w Szwecji. Do tego dochodzą kolejne plusy: mniejsze zużycie opon i większa zwrotność – podkreślił Bo Eriksson, kierownik produktu w Scania Trucks.

Dla pojazdów z zawieszeniem pneumatycznym

Podnoszona i odłączana oś napędowa (LDTA) wymaga zawieszenia pneumatycznego i podnosi masę własną pojazdu o 60 kg. Większość oszczędności paliwa wynika ze zmniejszonego tarcia w przekładni drugiej (odłączonej) osi. Około 10% oszczędności jest skutkiem zmniejszonych oporów toczenia. Osie dostępne są w trzech wariantach: 19, 21 i 26 ton. Dopuszczalne obciążenie przy uniesionej drugiej osi wynosi dla każdego z wariantów odpowiednio 9,5, 10,5 i 13 ton.
„Sprzęgło kłowe” jest elementem, który sprawia, że oś napędowa Scania RB662 daje się zarówno podnosić, jak i odłączać, co owocuje znacznymi oszczędnościami paliwa, mniejszym zużyciem opon i znacznym zmniejszeniem promienia skrętu.
Opcja LDTA nie może być obecnie łączona ze zwolnicami w piastach lub konfiguracjach typu tridem. Kierowca podnosi oś za pomocą przełącznika w kabinie. Jeśli pojazd wykryje przeciążenie uniemożliwiające podniesienie osi, na desce rozdzielczej pojawi się stosowne ostrzeżenie.
Funkcję podniesienia osi można włączyć przy dowolnej prędkości. Samo odłączenie odbywa się poprzez „sprzęgło kłowe”.
– Jesteśmy przekonani, że opcja ta znajdzie się w wielu konfiguracjach zamawianych pojazdów. Dodatkowy koszt zostanie szybko zrekompensowany przez oszczędności operacyjne naszych klientów – dodaje Bo Eriksson.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.