Truck & Bus Operation jest pierwszą z czterech planowanych na 2021 rok
Fot. Policja niderlandzka
Flagowa operacja kontrolna ROADPOL Truck & Bus rusza ponownie pomimo ograniczeń nałożonych w wielu krajach członkowskich w ramach walki z pandemią. Rozpoczęcie kontroli w transporcie towarów i osób rusza w poniedziałek, 8 lutego, a zakończenie planowane jest na 15.02. To pierwsza z czterech takich kampanii zaplanowanych na 2021 rok.
ROADPOL to Europejska Organizacja Policji Ruchu Drogowego (sieć współpracy między jednostkami policji drogowej). Celem kontroli jast zmniejszenie liczby zdarzeń i wypadków drogowych w trakcie przewozu osób i towarów, zgodnie z europejskim planem działania na lata 2021-2030, ujawnienie nieprawidłowości związanych ze świadczeniem usług transportowych, zwiększenie świadomości kierowców i użytkowników dróg, że wszystkie siły policji drogowej UE działają tymi samymi metodami, jednolitymi narzędziami i we wspólnym celu.
Z mniejszym natężeniem z powodu COVID-19
Wiele krajów nie ma możliwości uczestniczenia w operacji, ponieważ ogromne zasoby ludzkie są obecnie przekierowywane w kierunku egzekwowania środków przeciwko COVID-19. Jednak grupa krajów będzie przeprowadzać operację „Ciężarówka i autobus”, ale przy zaangażowaniu mniejszej liczby pracowników iw ograniczonym zakresie, mającym na celu zminimalizowanie ryzyka infekcji. Ryzyko zakażenia COVID-19 jest stosunkowo wysokie w operacjach kontrolnych ze względu na bliski kontakt ze sprawdzanymi kierowcami. Ponadto, poza policją, operacja często opiera się na zintegrowanym podejściu łączącym służby, takie jak organy celne, podatkowe, ścigania zarobkowego transportu drogowego i drogowe.
– Duże kontrole z udziałem wielu uczestników nie mają zatem teraz sensu – komentuje sekretarz operacyjnej grupy roboczej ROADPOL, Henk Jansen z holenderskiej policji krajowej. Przyznaje, że pandemia stanowi wyzwanie dla organizacji skutecznej kontroli transportu, ale stwierdza, że wciąż istnieją techniki ułatwiające operację. – Nie można uwzględnić wszystkich aspektów kontroli, ale nadal można wywierać nacisk na egzekwowanie prawa. Jednym ze sposobów może być praca w parach w celu patrolowania wyznaczonego odcinka drogi i wychwytywanie ciężarówek z ruchu, aby sprawdzić je w bezpiecznym miejscu – wyjaśnia Jansen.
Co sprawdzają?
Przedmiotem kontroli są m.in. waga, wymiary, stan techniczny i wyposażenie pojazdów, zgodność z przepisami ADR, tachograf), mocowanie ładunków, uprawnienia kierowców i sami kierowcy (czas pracy kierowców, odpoczynki, używanie alkoholu / narkotyków), dokumenty przewozowe.
Z pomocą patroli motocyklowych
Przygotowanie, planowanie i wdrażanie operacji „Truck & Bus” odbywa się w różny sposób w różnych krajach, jednak z wieloma podobieństwami. Kontrolujący mogą korzystać m.in. z patroli motocyklistów, którzy ściągają ciężarówki z drogi, tak jak miało to miejsce w przeszłości. Czas kontroli różni się w zależności od ewentualnego naruszenia. Czasem jest krótki, jeśli wykroczenie wymaga tylko wpisania mandatu. Istnieją jednak poważniejsze naruszenia, takie jak przeciążenie, przekroczenie czasu jazdy lub poważne usterki techniczne. W takich przypadkach pojazd nie może już kontynuować jazdy i potrzeba więcej czasu na sporządzenie raportów.
Henk Jansen zapowiedział, że ze względu na większy ruch towarowy należy spodziewać się większej liczby kontroli w tygodniu pracy niż w weekendy.
Źródło: roadpol.eu