Podczas kontroli pogranicznicy ujawnili, że w naczepach zamiast deklarowanych desek znajdują się ogromne ilości papierosów
Źródło: Freepik.com
1 marca 2021 r. Londyn wprowadza nowy obowiązek rejestracyjny - Direct Vision Standard, za którego nieprzestrzeganie grożą kary pieniężne. Dodatkowo zmianie ulegną zasady dotyczące wjazdu pojazdów do Strefy Niskiej Emisji, w tym wysokość opłat za wjazd LEZ oraz nakładanych na przewoźników mandatów.
Polskie firmy transportowe wykonujące przewozy na terenie Wielkiej Brytanii bywają zaskakiwane bardzo wysokimi mandatami nakładanymi przez Transport For London. Warto więc mieć na uwadze zmiany, które zostaną wprowadzone 1 marca 2021 r.
Direct Vision Standard - nowy obowiązek rejestracyjny
Począwszy od 1 marca 2021 każdy pojazd o DMC powyżej 12 ton będzie zobowiązany do posiadania dodatkowego zezwolenia na wjazd do Londynu, co dotyczy również pojazdów spoza Wielkiej Brytanii.
W związku z wprowadzeniem w Wielkiej Brytanii nowych przepisów będą egzekwowane przepisy dotyczące Direct Vision Standard (DVS). Jest to system określający poziom bezpiecznej widoczności z kabiny pojazdu ciężarowego. Ma to zminimalizować wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów wynikające z niedostatecznej widoczności kierowcy w tzw. martwych polach pojazdu. Poziom widoczności określany jest za pomocą gwiazdek przez producentów pojazdów.
Złożenie wniosku jest bezpłatne. Zezwolenie zostanie przyznane, jeżeli pojazd spełnia minimalną liczbę gwiazdek DVS. Jeśli pojazd nie spełnia minimalnej liczby gwiazdek DVS (ocena zero gwiazdek), wymagane będzie zwiększenie bezpieczeństwa pojazdu, w tym poprzez zainstalowanie dodatkowego urządzenia zgodne z wymaganiami DVS.
Jeżeli pojazd o wadze powyżej 12 ton nie zostanie zarejestrowany, to od 1 marca 2021 r.przewoźnik wykonujący nim przewóz w Londynie może otrzymać karę w wysokości do 550 GBP.
Zmiany w Low Emission Zone (LEZ)
Wprowadzane 1 marca zmiany zakładają surowsze normy emisji, a także podwyższenie opłat za wjazd w Low Emission Zone. Obecne normy emisji spalin w strefie LEZ określają limit ilości cząstek stałych (PM) emitowanych przez pojazd. Zaostrzone normy określą również limit tlenków azotu (NOx) dla niektórych pojazdów.
Nowe normy emisji spalin dla samochodów ciężarowych, cięższych samochodów dostawczych (powyżej 3,5 tony) i autobusów, minibusów i autokarów (powyżej 5 ton).
Standard obowiązujący przed 1 marca 2021 - Euro IV (pył zawieszony)
Nowy standard - Euro VI - tlenki azotu (NOx) i pył zawieszony (PM).
Uwaga, to jest dokładnie ten sam standard, co aktualny wymóg w ULEZ, więc pojazdy, które opłaciły wjazd do LEZ nie będą już musiały płacić osobnej opłaty ULEZ.
Bez zmian z kolei dla właścicieli vanów i specjalistycznych pojazdów z silnikiem Diesla (powyżej 1,205 tony do 3,5 t) oraz minibusów (do 5 ton) - od 1 marca 2021 nadal będzie obowiązywać dla tych pojazdów standard Euro 3 (pył zawieszony).
Wysokość opłat po zmianach będzie zależeć od tego jaką normę emisji reprezentuje pojazd:
● jeśli pojazd podlegający obowiązkowi normy Euro 6 spełnia normę Euro 4 lub Euro 5 - wjazd do strefy LEZ kosztuje £100
● jeśli pojazd nie spełnia normy Euro 4 - wjazd do strefy LEZ kosztuje £300.
Zmianom ulegnie także system karania za wjazd do strefy LEZ bez opłaty lub rejestracji.
Dla pojazdów do 3,5 tony spełniających normę Euro 4, ale niespełniających normy Euro 6 zostanie wprowadzona kara pieniężna w wysokości £1000. Kara ta może zostać zmniejszona do £500 w wypadku jej opłacenia w ciągu 14 dni.
Z kolei dla pojazdów powyżej 3,5 tony spełniających normę Euro 4, które nie zostały prawidłowo zarejestrowane i nie uiściły opłaty, zostanie wprowadzona kara pieniężna 2000 funtów. Kara ta może zostać zmniejszona do £1000 w wypadku jej opłacenia w ciągu 14 dni.
Na tę chwilę nie ma żadnych informacji o zmianach w zakresie sposobu rejestracji pojazdów, czy też wnoszenia odwołań od wystawianych przez Transport for London mandatów. Można więc uznać, że w tym zakresie nic się nie zmieni.
***
T-Law Kancelaria Prawna pomaga przewoźników skutecznie odwołać się od mandatów za wjazd do LEZ, a także w zakresie rejestracji DVS.
www.tlawkancelaria.eu
Ewa Sławińska-Ziaja
Radca prawny w T-Law Kancelaria Prawna
Ewa Sławińska-Ziaja, radca prawny w T-Law Kancelaria Prawna
Fot. T-Law Kancelaria Prawna