Elektryczne MAN-y TGE we flocie DPD
Fot. ORPA
Klienci online preferują szybkie dostawy, więc firmy kurierskie robią wszystko, by zawsze być na czas. Czy wykazują taki sam pośpiech w kwestii wymiany floty spalinowej na flotę nisko- i zeroemisyjną? Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA) sprawdziło, co w tej kwestii robią liderzy rynku kurierskiego, czyli DPD, DHL i InPost.
Na zamknięciu stacjonarnych sklepów skorzystały firmy kurierskie. Wzrost zainteresowania zakupami on-line przełożył się na wzrost zainteresowania dostawami bezpośrednimi. Pracowity czas nie zwalnia branży KEP (tj., kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek) z odpowiedzialności za środowisko. Czy firmy kurierskie działają odpowiedzialnie, zmieniając flotę spalinową na nisko- lub zeroemisyjną?
Przedstawiciele ORPA skontaktowali się z trzema największymi graczami branży, by to zweryfikować. Chcieli sprawdzić, jakie plany mają firmy kurierskie, które dostarczają na co dzień najwięcej paczek do polskich domów czy firm. Jak pokazują badania przeprowadzone w ramach raportu “E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, 3/4 osób decydujących się na zakup produktów w sklepach internetowych chce, by dostarczono je bezpośrednio do domu lub pod inny wskazany adres. A „świętą trójcą” branży KEP w Polsce są firmy DPD, DHL i InPost. Cieszą się one największą popularnością wśród osób dokonujących zakupów online. Wybiera je kolejno 30%, 27% i 23% internautów zamawiających dostawę pod wskazany adres.
Jak liderzy branży KEP odnajdują się u progu elektromobilnej rewolucji?
Źródło: Raport “E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”
DPD: odważne cele wymagają odważnych działań
– DPD Polska od kilku lat w swojej strategii rozwoju uwzględnia działania, które ograniczają wpływ łańcucha logistycznego na otoczenie. Jej ważnym elementem jest rozszerzanie floty na paliwa alternatywne, która właśnie została rozszerzona o 50 samochodów elektrycznych typu bus. Jest to największa tego typu flota na polskim rynku. W planach mamy jej dalszy rozwój. Pojazdy elektryczne dostarczają przesyłki w centrach dużych i średniej wielkości miast – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska. Rozmówca ORPA podkreśla także, że firma stawia własne stacje ładowania. Pierwsze zostały zainstalowane już w Krakowie, Kaliszu, Gdańsku, Warszawie, Toruniu i Częstochowie.
Firma planuje również zagęszczenie sieci punktów nadań i odbiorów DPD Pickup. Ich ważnym elementem są DPD Pickup Oddziały Miejskie. Rafał Nawłoka wyjaśnia, że pracujący w nich kurierzy dostarczają przesyłki za pomocą pojazdów nisko- lub zeroemisyjnych oraz pieszo.
– Pozwala to ograniczyć ślad węglowy w dzielnicach mieszkalnych, biznesowych oraz w centrach miast i czyni logistykę mniej uciążliwą dla mieszkańców” – dodaje prezes.
Poza rozszerzeniem floty alternatywnej, DPD Polska pracuje nad racjonalizacją ruchu kołowego, np. poprzez optymalizowanie tras pojazdów liniowych.\
– Już od dwóch lat firma rozwija model logistyczny polegający na decentralizacji procesów operacyjnych przez budowanie sortowni regionalnych, co skraca odległości pokonywane przez kierowców i tym samym pozwala ograniczyć emisję CO2. Ważną częścią tego modelu jest oddana do użytku pod koniec roku 2020 sortownia w Rudzie Śląskiej, obsługująca przepływy paczek w południowej Polsce. W 2018 podobny obiekt uruchomiono w Parzniewie niedaleko Warszawy – tłumaczy Rafał Nawłoka.
W rozmowie z ORPA prezes DPD Polska przypomina, że rozwijanie e-floty stanowi ważną część strategii DPDgroup. Grupa zobowiązała się do 2025 r. znacząco obniżyć ślad węglowy doręczeń w wybranych miastach Europy i zmniejszyć emisję o co najmniej 80% w porównaniu z rokiem 2020. W tym celu DPDgroup zainstaluje na Starym Kontynencie 3600 stacji do ładowania, otworzy 80 nowych oddziałów miejskich i rozszerzy flotę o 7000 pojazdów z napędem alternatywnym. W jej skład wejdzie wiele rodzajów pojazdów w zależności od specyfiki centrum danego miasta, intensywności doręczeń na danym obszarze, a także ograniczeń regulacyjnych. Przesyłki będą doręczane za pomocą m.in. pojazdów elektrycznych różnej wielkości oraz pojazdów napędzanych gazem. DPDgroup prowadzi także w wybranych miastach pomiary jakości powietrza przez czujniki zainstalowane na samochodach i w oddziałach, dostarczając włodarzom miast i obywatelom danych o zanieczyszczeniach. Do 2025 roku grupa zainwestuje łącznie ponad 200 mln euro w celu poprawy jakości życia w 225 miastach Europy.
DHL: ambitne globalne zamierzenia
DHL już od 10 lat realizuje swój sztandarowy program GoGreen. Zakłada on ekomodernizację floty transportowej, magazynów i sposobów pracy. Wszystkie z tych działań przyczyniają się do redukcji szkodliwego C02. W dokumencie zatytułowanym „Misja 2050” firma zobowiązała się obniżyć do zera emisję wszystkich substancji szkodliwych wynikających ze specyfiki logistyki i transportu.
DHL na działaniach wewnątrz nie poprzestaje. Realizuje też szereg inicjatyw skierowanych do klientów, których edukuje i wspiera w ograniczaniu śladu węglowego. Firma oferuje m.in. usługę tzw. optymalizacji ekologicznej. Polega ona na analizie łańcucha dostaw klienta i wsparciu w zoptymalizowaniu tras i sposobów realizacji dostaw.
Już nieco ponad 1/5 floty DHL przeszła ekomodernizację. Firma w skali globalnej ulepszyła około 20,5 tys. pojazdów, spośród około 92 tys. pojazdów drogowych rozmieszczonych na całym świecie. DHL zadeklarowała, że do 2025 roku 70% usług pierwszej i ostatniej mili będzie obsługiwać poprzez czyste rozwiązania w zakresie odbioru i dostawy, takie jak rowery i pojazdy elektryczne. A to tylko jeden z kilku celów krótkoterminowych, które firma wyznaczyła sobie, mając świadomość, że 2050 rok to odległa perspektywa.
InPost: do końca roku 500 elektryków i zielone dostawy w Warszawie
W przyszłym roku 500 elektryków, a zielone dostawy w Warszawie do końca 2021 roku – tak w październiku 2020 roku zapowiedział InPost, gdy komunikował rozszerzenie floty samochodów elektrycznych o 40 nowych Nissanów e-NV200 XL Voltia i e-NV 200i.
Flota InPost jeszcze w tym roku będzie liczyć 500 elektryków, które będą dostarczać paczki w najważniejszych miastach w Polsce. Pierwszym całkowicie „elektrycznym” miastem z zielonymi dostawami do paczkomatów InPost będzie Warszawa.
Prezes InPost, Rafał Brzoska, powiedział:
– W trosce o naszą wspólną przyszłość podjęliśmy strategiczną decyzję o inwestycji w samochody elektryczne […]. Jesteśmy odpowiedzialni społecznie, a w obliczu problemów klimatycznych – z jakimi cały świat musi walczyć – inwestycja w samochody elektryczne powinna być ważną strategią dla każdej firmy logistycznej. Dostarczanie wielu paczek za pomocą elektrycznego samochodu do jednego paczkomatu wspiera redukcję emisji CO2 i ogranicza korki w coraz bardziej zatłoczonych miastach, takich jak Warszawa.
InPost promuje zastąpienie tradycyjnych dostaw kurierem do domu dostawą do paczkomatów. Kalkulator śladu węglowego wskazuje, że dzięki temu redukcja emisji CO2 sięgnęłaby nawet 75%. Dostarczenie paczki do maszyny InPost oznacza co najmniej 0,35 kg mniej emisji CO2 do atmosfery na każdą przesyłkę.
Jak widać, ambitne deklaracje firm kurierskich przekładają się na konkretne działania.
Elektryczne Volvo w DHL na dłuższych dystansach
DHL i Volvo Trucks łączą siły, aby wykorzystać duże elektryczne ciężarówki do transportu na dłuższych dystansach. Firmy nawiązały współpracę, której efektem ma być szybsze wprowadzenie dużych elektrycznych ciężarówek do transportu regionalnego w Europie. To kolejny krok w kierunku „elektrycznej” transformacji rynku samochodów dostawczych.
Do tej pory elektryczne ciężarówki były używane głównie na krótszych dystansach w miastach i na obszarach miejskich. Teraz DHL Freight i Volvo Trucks zainicjowały projekt skupiający się na transporcie ciężkim na dłuższych dystansach. Współpraca obejmować będzie testy pilotażowe w pełni elektrycznej ciężarówki Volvo FH o dopuszczalnej masie całkowitej do 60 ton. Od marca ciężarówka będzie kursować między dwoma terminalami logistycznymi DHL Freight w Szwecji, na dystansie około 150 km. Podczas okresu próbnego Volvo i DHL chcą pozyskać informacje dotyczące konfiguracji i obsługi odpowiedniej infrastruktury ładowania. Zebrane dane mają pomóc w zoptymalizowaniu poszczególnych zmiennych takich jak: odległość, masą ładunku i punkty ładowania w codziennych przewozach drogowych.
– Naszym celem jest zredukowanie do zera wszystkich emisji związanych z logistyką (…) Ważnym elementem tej strategii jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i silnego partnerstwa. Jestem przekonany, że nasza ścisła współpraca z Volvo Trucks, jedną z głównych marek samochodów ciężarowych na świecie, pomoże nam osiągnąć nasze ambitne cele środowiskowe w sektorze transportu drogowego – powiedział Uwe Brinks, dyrektor generalny DHL Freight.
– Branża transportowa szybko się zmienia, a zrównoważony rozwój jest dla wielu naszych klientów coraz ważniejszą zaletą biznesową. Oferujemy efektywne rozwiązania transportowe, które pomagają w szybkim przejściu na napędy wolne od paliw kopalnych, takie jak energia elektryczna – dodał Roger Alm, prezes Volvo Trucks.
Ciężarówki Volvo FL Electric i Volvo FE Electric przeznaczone do dystrybucji miejskiej już dziś są produkowane seryjnie. DHL niedawno włączył do floty w Londynie nowe Volvo FL Electric, wprowadzając w ten sposób pierwszą specjalnie zbudowaną w pełni elektryczną ciężarówkę Volvo do dystrybucji miejskiej w Wielkiej Brytanii.
Współpraca DHL i Volvo Trucks Współpraca obejmować będzie testy pilotażowe w pełni elektrycznej ciężarówki Volvo FH o dopuszczalnej masie całkowitej do 60 ton
Fot. Volvo