Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Nowa etykieta UE dla opon – więcej informacji, łatwiejszy wybór

Od maja 2021 r. musi być również dostępna dla ciężkich opon do pojazdów użytkowych (klasa C3)
2 marca 2021
 
W maju 2021 r. zostanie wprowadzona nowa unijna etykieta dla opon, która zapewni konsumentom bardziej wyczerpujące informacje na temat wybranych właściwości ogumienia.
Na nowej etykiecie uproszczono klasyfikację oporów toczenia i skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni, podczas gdy poziom hałasu wskaże liczba decybeli i litery A, B lub C. Użytkownicy końcowi będą mogli uzyskać dostęp do dodatkowych informacji o wybranej przez siebie oponie w bazie danych UE, skanując kod QR na etykiecie. Kolejna nowość to dwa piktogramy, które wskazują, czy jest to opona samochodowa z przyczepnością na zaśnieżonej nawierzchni, odpowiadającą unijnym normom homologacji dla danego typu, oznaczana wcześniej symbolem płatka śniegu, i/lub opona bez kolców, która oferuje przyczepność na lodzie zgodnie z nową normą ISO. Od maja 2021 r. unijna etykieta UE musi być również dostępna dla ciężkich opon do pojazdów użytkowych (klasa C3).

Nowa etykieta - treść

Na nowej etykiecie klasy od A do C pozostaną niezmienione. W przypadku opon C1 i C2, odpowiednio dla samochodów osobowych i dostawczych, te, które wcześniej miały klasę E w zakresie oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni, zostaną przypisane do klasy D, która była wcześniej pusta. Te natomiast, które wcześniej oznakowane były jako F i G zostaną przypisane do klasy E. Dzięki temu etykieta będzie jaśniejsza i łatwiejsza do interpretacji.

Klasyfikacja

Konsumenci będą mogli pobrać więcej informacji na temat każdej opony, skanując kod QR, który znajduje się w prawym górnym rogu etykiety. Kod QR zawiera łącze do bazy danych EPREL (EPREL = Europejski Rejestr Etykiet Energetycznych), w której umieszczona jest karta informacyjna produktu. Pokazuje ona wszystkie wartości etykiety dla konkretnej opony, a także początek i koniec produkcji danego modelu. Wszystkie karty informacyjne produktu, podobnie jak przypisanie do odpowiedniej klasy etykiet, są wprowadzane do bazy danych EPREL indywidualnie przez producenta opon.
 
 
Nowa unijna etykieta opon ma na celu pomóc konsumentom w wyborze bardziej paliwooszczędnych opon, a jednocześnie uzyskać informacje o drodze hamowania. Zarówno dla użytkowników końcowych, jak i operatorów flot, wybór opon o niższych oporach toczenia może oznaczać znaczne oszczędności kosztów paliwa, a także obniżenie emisji. Z kolei jasne informacje na temat przyczepności na mokrej nawierzchni zapewnią większe bezpieczeństwo na drodze, a informacje na temat hałasu mają na celu zmniejszenie zanieczyszczenia hałasem powodowanym przez ruch drogowy.
Łukasz Kusiak, Product Manager Continental Opony Polska:
– Wprowadzone w 2012 roku jako obowiązkowe oznaczenie opon etykiety w naszej ocenie bardzo ułatwiły konsumentom wybór odpowiedniego ogumienia do ich pojazdu zgodnie z preferencjami zarówno pod kątem stylu jazdy jak i ekologii. Z naszej strony od lat produkujemy opony o najlepszych cechach pod katem zarówno bezpieczeństwa, czego dowodzą świetne parametry w klasie hamowania na mokrej nawierzchni, jak i dbałości o środowisko – dzięki niskim oporom toczenia. Widać to doskonale na przykładzie opon nowej generacji EcoContactTM6, dla których większość rozmiarów posiada oznaczenie na etykiecie A/A.

Łukasz Kusiak, Product Manager Continental Opony Polska

Fot. Continental

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.