Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

viaTOLL już w tym roku zostanie zastąpiony przez e-TOLL

W kwietniu zostanie uruchomiony nowy system w wersji testowej
8 marca 2021

e-TOLL, nowy system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi pojazdów powyżej 3,5 tony zastąpi obecnie stosowany system viaTOLL

Fot. ZM

 
Trwają testy e-TOLL, nowego systemu poboru opłat za przejazd drogami krajowymi pojazdów powyżej 3,5 tony, który zastąpić ma obecnie stosowany system viaTOLL. Komercyjne wdrożenie ma nastąpić już w kwietniu, a na koniec czerwca zaplanowano całkowite wycofanie systemu viaTOLL. Nowy system na starcie ma obsługiwać 1,5 mln pojazdów.
Przygotowany i wdrażany przez Ministerstwo Finansów e-TOLL bazuje na geolokalizacji, a dane lokalizacyjne kierowców maj być przekazywane na cztery różne sposoby, m.in. przez aplikację mobilną lub urządzenia pokładowe. Przewidziano także integrację z unijnym systemem EETS. System będzie nadzorowany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Według resortu finansów, system e-TOLL przyniesie korzyści dla kierowców, takie jak bieżący wgląd w historię opłat i zarządzanie swoim kontem, kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w miejscach obsługi klienta, wszystkie dane, dokumenty i usługi w jednym miejscu.

Kto będzie zobowiązany do korzystania z systemu e-TOLL?

Do korzystania z systemu e-TOLL zobowiązany będzie użytkownik pojazdu samochodowego lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także użytkownik autobusu niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, który porusza się po sieci dróg płatnych. Wśród pojazdów tych mogą się znaleźć samochody osobowe ciągnące przyczepę, jeśli łączna dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony. Przepisy nie dotyczą ciągników rolniczych.

Płatności

W trakcie niedawnej wideokonferencji dyrektor departamentu poboru opłat drogowych w resorcie finansów Tomasz Prarat poinformował, że dla nowego systemu przewidziano bezpłatną aplikację, która będzie wykorzystywana do płatności za przejazd po drogach. Rejestracja będzie odbywała się online lub w punktach obsługi klienta bez konieczności podpisywania umowy.
Przewidziano ponadto możliwość automatycznego doładowania konta użytkownika, jeśli wartość środków spadnie poniżej określonej przez niego kwoty.
Aby umożliwić naliczenie opłaty elektronicznej za przejazd, będziemy mieć do wyboru kilka sposobów:
• Aplikacja na urządzenie mobilne - bezpłatnie do pobrania w Google Play lub AppStore . Aplikacja umożliwia wniesienie opłaty elektronicznej, doładowanie i monitorowanie stanu konta oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.
• Urządzenie pokładowe OBU - do nabycia w sieci miejsc obsługi klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU
• Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) – trzeba sprawdzić, czy system zainstalowany już w pojeździe będzie kompatybilny z systemem e-TOLL. Aby monitorować stan konta trzeba będzie powiązać urządzenie ZSL z aplikacją mobilną lub skorzystać z Internetowego Konta Klienta (IKK).
Aby wnieść opłatę elektroniczną za przejazd odcinkami dróg płatnych, będzie można wybrać formę rozliczenia:
• Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty – podczas rejestracji zasilisz konto, z którego na bieżąco będą pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych;
• Konto w trybie z odroczonym terminem płatności – podczas rejestracji dostępna będzie opcja ustanowienia zabezpieczenia na twoim koncie w postaci depozytu (wpłaty pieniężnej) lub gwarancji.
W przypadku ustanowienia zabezpieczenia w formie gwarancji, do czasu jej potwierdzenia będziesz mógł korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaconym.
Do każdego z kont możliwe będzie zarejestrowanie wielu pojazdów. Jednak w przypadku konta w trybie z odroczonym terminem płatności każdy zarejestrowany na nim pojazd będzie zwiększał wymaganą wartość zabezpieczenia (z wyjątkiem kont zarejestrowanych za pośrednictwem operatora kart flotowych oferującego usługi e-TOLL).

Etap testów

– W projekcie budowy nowego systemu poboru opłat drogowych e-TOLL, zbudowanego w technologii pozycjonowania satelitarnego, weszliśmy w etap testów. Weryfikujemy, czy przygotowane przez nas oprogramowanie spełnia wszystkie wymagania, jest stabilne i gotowe do uruchomienia produkcyjnego – powiedział agencji Newseria Biznes Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji. Testujący system kierowcy i eksperci Instytutu Łączności sprawdzają m.in. gotowość systemu do rejestracji pojazdów, użytkowników oraz urządzeń zbierających dane o lokalizacji. – Realizujemy także testy w obszarze przejazdów po drogach płatnych w Polsce i weryfikujemy, czy przygotowane przez nas oprogramowanie, a w szczególności aplikacja mobilna i inne urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych działają poprawnie, przekazują dane dobrej jakości, a następnie, czy na podstawie tych danych nasze komponenty w sposób poprawny naliczają opłatę za zrealizowany przejazd – wyjaśnił Przemysław Koch.

Okres przejściowy

- Projekt prowadzimy w ten sposób, aby dać użytkownikom dróg płatnych komfort przejścia ze starego systemu viaTOLL na nowy system e-TOLL w okresie przejściowym. Planujemy, że potrwa on mniej więcej od kwietnia do końca czerwca 2021 roku. W tym okresie przejściowym kierowca, przewoźnik będzie mógł wybrać dogodny dla siebie moment, w którym przełączy się ze starego systemu na nowy - tłumaczy pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji. Nowy system poboru opłat drogowych ma być bardziej efektywny, a przy tym bardziej nowoczesny od stosowanego obecnie. Zgodnie z zapowiedziami resortu finansów ma być także wygodniejszy dla kierowców. Nie będzie wymagał kontaktu z urzędnikami, a cała obsługa będzie możliwa za pośrednictwem uruchomionego niedawno e-Urzędu Skarbowego. e-TOLL będzie oparty na pozycjonowaniu satelitarnym (obecny opiera się na pozycjonowaniu radiowym). Do uiszczenia opłaty, zamiast urządzeń pokładowych służących wyłącznie płatnościom, można wykorzystać cztery różne metody - m.in. aplikację mobilną, urządzenia fabrycznie montowane w pojazdach (zintegrowane systemy lokalizacyjne) połączone z e-TOLL czy urządzenia on-board unit (OBU). - Ostatnia metoda to EETS, przygotowana przez Unię Europejską i wykorzystywana przez przewoźników poruszających się po drogach UE. Także tych przewoźników będziemy podłączać do naszego systemu, po pozytywnie przeprowadzonych testach akredytacyjnych. Dla przewoźników poruszających się po drogach płatnych w UE będzie to duże ułatwienie, bo jedno urządzenie pozwoli na rozliczenie się za przejazd po drogach płatnych nie tylko w Polsce, lecz także w innych krajach Unii - zapowiada Przemysław Koch. Trwają również prace nad rozszerzeniem funkcji nowego systemu o obsługę pojazdów lekkich. Dzięki temu możliwy będzie przejazd autostradami bez konieczności zatrzymywania pojazdów na bramkach. Jak zapowiada Ministerstwo Finansów, przejazd odcinkami Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4) w trybie free flow będzie dostępny od grudnia br.

Jak się zarejestrować w e-TOLL

Aby korzystać z sieci dróg płatnych, objętych systemem e-TOLL nie będzie trzeba podpisywać umowy. Wystarczy rejestracja i utworzenie Internetowego Konta Klienta (IKK).
Będzie można to zrobić:
• on-line przy użyciu Internetowego Konta Klienta systemu e-TOLL dostępnego na stronie internetowej systemu lub przez e-Urząd Skarbowy
• osobiście w miejscach obsługi klienta
• za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych, z którym Szef KAS zawarł umowę

Jak poinformowali przedstawiciele resortu finansów, dzięki oparciu nowego systemu o geolokalizację satelitarną, na polskich drogach krajowych będzie mniej niż obecnie bramownic. Pozostaną jedynie te, które będą wykorzystywane do celów kontrolnych.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.