13 marca 2021 r. straż gminna (miejska) staje się uprawniona do kontroli przestrzegania przez korzystających z dróg publicznych zakazów, a także dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej
Fot. Straż Miejska Gdańsk
13 marca 2021 r. wchodzą w życie istotne dla przewoźników zmiany w ustawie o drogach publicznych oraz ustawie prawo o ruchu drogowym. Zmiany dotyczą m. in. rodzajów zezwoleń dla pojazdów nienormatywnych, wysokości kar za naruszenia w tym zakresie oraz organów uprawnionych do kontrolowania i nakładania kar.
Jedną z nowości jest wprowadzenie straży gminnej do grona organów uprawnionych do kontroli przestrzegania przez korzystających z dróg publicznych zakazów, a także dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej.
Zmiana definicji pojazdu nienormatywnego
Zmianie uległa m. in. definicja pojazdu nienormatywnego. Zgodnie z nowymi przepisami jest nim pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku, wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych przewidzianych w przepisach ustawy. Tym samym w związku z tą zmianą na przejazd pojazdu o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t nie będzie wymagane uzyskanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego. (źródło: uzasadnienie projektu)
Zmiany w kategoriach zezwoleń
Zmienia się liczba kategorii zezwoleń z siedmiu do pięciu.
Zezwolenie |
Pojazdy nienormatywne |
Drogi |
Kategoria I |
o długości, wysokości, naciskach osi oraz rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych, o szerokości nieprzekraczającej 3,5 m |
publiczne, z wyjątkiem ekspresowych i autostrad |
Kategoria II |
o naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych, o szerokości nieprzekraczającej 3,2 m, o długości nieprzekraczającej: 15 m dla pojedynczego pojazdu, 23 m dla zespołu pojazdów, o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m |
Publiczne |
Kategoria III |
o rzeczywistej masie całkowitej oraz naciskach osi nie większych od dopuszczalnych, o szerokości nieprzekraczającej 3,4 m, o długości nieprzekraczającej: 15 m dla pojedynczego pojazdu, 23 m dla zespołu pojazdów, 30 m dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach, o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m |
Krajowe |
Kategoria IV |
o szerokości nieprzekraczającej: 3,4 m dla drogi jednojezdniowej, 4 m dla drogi dwujezdniowej klasy A i S, o długości nieprzekraczającej: 15 m dla pojedynczego pojazdu, 23 m dla zespołu pojazdów, 30 m dla zespołu pojazdów o skrętnych osiach, o wysokości nieprzekraczającej 4,3 m, o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej 60 t, o naciskach osi nie większych od dopuszczalnych |
Publiczne |
Kategoria V |
o wymiarach oraz rzeczywistej masie całkowitej większych od wymienionych w kategoriach I-IV, o naciskach osi przekraczających wielkości dopuszczalne |
wyznaczona trasa wskazana w zezwoleniu |
Zmiana w wysokości opłat
W związku ze zmianą kategorii zmienia się również wysokość stawek opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego. Ustalono maksymalną wysokość stawek opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego w:
- kategorii I – 120 zł;
- kategorii II – 2400 zł;
- kategorii III – 3600 zł;
- kategorii IV – 5800 zł;
- kategorii V na jednokrotny przejazd:
- pojazdu, którego wymiary przekraczają wielkości ustalone dla kategorii II i III i którego naciski osi i masa nie są większe od dopuszczalnych – 600 zł,
- w pozostałych przypadkach – 2000 zł.;
Zmiana w wysokości kar
Zmianie ulega wysokość kar pieniężnych za przejazd po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych bez zezwolenia oraz przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej. Gdy nacisk pojedynczej osi napędowej przekracza dopuszczalną wartość o więcej niż 20% i kontrolujący stwierdzi jednoczesne wykonywanie przejazdu po drodze publicznej pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia kategorii V albo z przekroczonymi parametrami technicznymi pojazdu wskazanymi w tym zezwoleniu, w zakresie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej kara sięgnie 20.000 zł.
W zakresie wysokości kar i podstaw do ich nakładania należy odnotować więcej zmian, których nie sposób omówić w tym artykule z uwagi na ich obszerność. Niemniej należy zaznaczyć, że w tym zakresie mają miejsce spore zmiany.
Kontrolę przeprowadzi i karę nałoży również straż gminna (miejska)
Przepisy, które zaczną obowiązywać 13 marca 2021 r. przewidują również zmianę w zakresie organów uprawnionych do kontroli przestrzegania przez korzystających z dróg publicznych zakazów, a także dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej. Uprawnienia w tym zakresie zyskali strażnicy gminni (miejscy). W przypadku przeprowadzenia kontroli przez strażników gminnych (miejskich) decyzję o nałożeniu kary pieniężnej wyda z upoważnienia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwy ze względu na miejsce przeprowadzanej kontroli komendant straży gminnej (miejskiej). Od decyzji komendanta straży będzie przysługiwało odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Z pewnością jest to istotna zmiana ustawy, bowiem oznacza, że wysokie kary, sięgające nawet 20.000 zł będą mogły nakładać również straże gminne.
Dawid Korczyński, adwokat
Dawid Korczyński, adwokat
Fot. arch. autora