Wiadomości z rynku

piątek
25 kwietnia 2025

I-Shift wciąż ma status przełomowej innowacji

Opracowana przez Volvo Trucks skrzynia biegów po 20 latach
18 marca 2021

Do końca 2020 r. sprzedano na całym świecie ponad milion pojazdów ciężarowych Volvo wyposażonych w I-Shift

Fot. Volvo

 
Z racji swojego pozytywnego wpływu na zużycie paliwa, osiągi pojazdu, bezpieczeństwo i komfort kierowcy, opracowana przez Volvo Trucks inteligentna zautomatyzowana manualna skrzynia biegów (AMT) nadal stanowi ważny kamień milowy w branży samochodów ciężarowych.
Do końca 2020 r. sprzedano na całym świecie ponad milion pojazdów ciężarowych Volvo wyposażonych w I-Shift. I chociaż mija 20 lat od wprowadzenia jej na rynek, ta przełomowa technologia układu przeniesienia napędu wciąż jest rozwijana z myślą o dalszych korzyściach.

Ponad milion samochodów ciężarowych z I-Shift

Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie biegów wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion samochodów ciężarowych z technologią I-Shift. Obecnie skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX. Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa – i tym samym oddziaływania na środowisko naturalne – a także poprawie bezpieczeństwa i właściwości jezdnych, w rezultacie zredukowanej emisji hałasu i drgań oraz mniejszego fizycznego obciążenia kierowcy.
– I-Shift była, i nadal jest, ważnym, przełomowym rozwiązaniem. Obecnie sprzedajemy I-Shift na całym świecie. W Ameryce Północnej przeszliśmy od udziałów jednocyfrowych w 2007 r. do dzisiejszych ponad 90%, jeżeli chodzi o odsetek samochodów ciężarowych Volvo wyposażonych w tę skrzynię biegów. Tak imponujący wzrost wyraźnie odzwierciedla zarówno wysoką sprawność, jak i atrakcyjność tego rozwiązania dla kierowcy – mówi Bergstrand, menedżer w dziale Heavy Duty Transmission w Volvo Trucks.

Obecnie skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX

Fot. Volvo

 

W pełni zestrojona z resztą samochodu

Skrzynia I-Shift jest w pełni zestrojona z resztą samochodu ciężarowego, jako że wykorzystuje dane pochodzące zarówno z silnika, jak i innych układów pojazdu, dzięki czemu może działać w sposób najbardziej optymalny w poszczególnych zastosowaniach transportowych i konfiguracjach pojazdu.
– To właśnie to zestrojenie wyróżnia I-Shift i czyni ją tak uniwersalną. I-Shift jest udanym rezultatem wielu lat intensywnej pracy naszych inżynierów, wykorzystania opinii klientów przeprowadzających testy eksploatacyjne w fazie projektowej oraz dostępu Volvo Trucks do najnowszych zdobyczy techniki w ramach całej Grupy Volvo – wyjaśnia Pär Bergstrand.
Przez te wszystkie lata Volvo Trucks systematycznie wprowadzało nowe inteligentne funkcje, które zostały docenione przez kierowców, jak i przewoźników. Oto niektóre z nich:

Pär Bergstrand: – I-Shift była, i nadal jest, ważnym, przełomowym rozwiązaniem

Fot. Volvo

 

Dwusprzęgłowa I-Shift

W 2014 r. Volvo Trucks zaprezentowało I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłową skrzynię biegów do pojazdów o dużej ładowności, inspirowaną technologią samochodów wyścigowych, dająca poczucie błyskawicznej zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy.

Z biegami pełzającymi

Kolejny istotny krok przyniósł rok 2016, tym razem w odniesieniu do ciężkich zadań transportowych, wymagających dodatkowej siły napędowej i zdolności pokonywania wzniesień. Wprowadzona wówczas na rynek I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Zastosowane przełożenia biegów pełzających pozwalają na jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie np. na placu budowy, przy współpracy z rozściełaczem asfaltu, czy też podczas transportu dłużycy drzewnej.

Funkcja I-See bazująca na mapach dostępnych w chmurze

I-See to odrębna funkcja, o którą można uzupełnić I-Shift, przeznaczona do analizowania topografii drogi, a następnie wykorzystywania tych informacji w celu wyboru biegu zapewniającego najbardziej ekonomiczną jazdę. Zaktualizowana w 2017 r., I-See ułatwia utrzymywanie stałej prędkości średniej poprzez analizę profilu drogi przed pojazdem, w oparciu o mapy przechowywane w chmurze danych i wskazywanie I-Shift optymalnego momentu zmiany biegu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej energii, a więc także paliwa.

I-Shift z funkcją zmiany kierunku jazdy

Wraz z premierą rynkową nowej gamy samochodów ciężarowych Volvo Trucks o dużej ładowności, w 2020 r., pojawiła się kolejna innowacja: I-Shift z funkcją zmiany kierunku jazdy. Ta nowa funkcja pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności użycia przez kierowcę pedału hamulca. Jest szczególnie przydatna w transporcie budowlanym, leśnym i górniczym, zapewniając większą wydajność podczas powtarzalnych manewrów cofania i podjeżdżania do przodu, wykonywanych przy małej prędkości.
***
To nie oznacza końca wprowadzania innowacji.
– I-Shift nadal będzie doskonalona pod kątem pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, ale także odegra ważną rolę w naszej drodze w obszarze elektromobilności. Jako zaawansowana technologia automatyzacyjna, I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych Volvo – konkluduje Pär Bergstrand.

I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłowa skrzynia biegów do pojazdów o dużej ładowności

Fot. Volvo

 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.