Wiadomości z rynku

piątek
25 kwietnia 2025

Najdłuższe ciężarówki na świecie

Ponad 50-metrowe pociągi drogowe przemierzają Australię
16 marca 2021

Aby połączyć region Pilbara z resztą kraju, kierowcy pociągów drogowych muszą pokonywać ogromne odległości

Fot. Karcher

 
To taki sam symbol Australii jak kangury czy Wielka Rafa Koralowa: pociągi drogowe zaopatrują odległe obszary tego kontynentu we wszelkiego rodzaju produkty. Mierzą ponad 50 metrów długości i ważą 130 ton, co czyni je niekwestionowanymi królami dróg.
Te giganty pracują w ekstremalnych temperaturach i takich też zabrudzeniach. Zwyczajne sposoby czyszczenia ich nie mają tu szans.

Pociągi drogowe w Australii mierzą ponad 50 metrów długości i ważą 130 ton

Fot. Karcher

 

Królowie drogi

Istnieje pewien spór o to, skąd pochodzi nazwa regionu Pilbara w Zachodniej Australii. Niektórzy wierzą, że pochodzi ona od aborygeńskiego słowa "bilybara", które oznacza "suchy". Inni twierdzą, że pochodzi ono od nazwy lokalnego gatunku ryby. Skądkolwiek pochodzi jego nazwa, region ten charakteryzuje się spektakularnie piękną przyrodą i należącymi do najstarszych naturalnych krajobrazów na świecie. Rozległe pustynie, skaliste wąwozy i rzadko rozsiane osady. Ale jest też inna strona tego regionu. Znajduje się on w samym sercu australijskiego przemysłu wydobywczego, który wymaga transportu dużych ilości ropy naftowej, gazu ziemnego i rudy żelaza.
Aby połączyć region z resztą kraju, kierowcy pociągów drogowych muszą pokonywać ogromne odległości. Nigdzie na świecie nie ma więcej pociągów drogowych ani dłuższych zestawów niż w Australii. Setki tych pojazdów są obsługiwane przez firmę logistyczną Linfox. Transportują one nie tylko wydobyte zasoby naturalne, ale także dostarczają do regionu niezbędne towary, takie jak produkty żywnościowe czy paliwa.
Rob Harrison jest kierowcą pociągu drogowego. Wykonuje tę pracę od 20 lat i zna ten obszar jak własną kieszeń. Dzień Roba zaczyna się wcześnie. „Wstaję o 4:30 i ćwiczę." Jeśli siedzisz za kierownicą godzinami i mocno się koncentrujesz, to potrzebujesz czegoś, żeby zadbać o formę. „Lubię pływać z przyjaciółmi", ale jego ulubionym zajęciem jest wiosłowanie na stojąco. Po treningu przychodzi czas na pracę za kółkiem pociągu drogowego wartego ponad milion dolarów.

Rob Harrison jest kierowcą pociągu drogowego

Fot. Karcher

 

Ważna dostawa

Dziś Rob kieruje się do Marble Baru, około 200 km w głąb lądu. Olej napędowy, który transportuje Rob jest niezbędny tamtejszym kopalniom.
Marble Baru to jedno z najgorętszych miejsc na świecie, z temperaturą regularnie przekraczającą 40 stopni. To niegościnne środowisko i prawdziwe wyzwanie dla ludzi i maszyn. „Jeśli temperatura osiągnie 35 stopni, pojawiają się burze piaskowe. Wyglądają one fantastycznie z daleka, ale jeśli się przez nie przejeżdża, od razu widać, że piasek osadza się na wszystkim" - wyjaśnia Rob. Wszechobecny pył rudy żelaza wokół kopalń pogarsza sytuację.
Po przejechaniu setek kilometrów po brudnych i, w niektórych przypadkach, nieutwardzonych drogach, wszystko jest pokryte pyłem. „Nie wystarczy upewnić się, że produkt dotrze tam, gdzie jest potrzebny. Muszę się też upewnić, że produkt jest dostarczany w idealnym stanie, bez żadnych zanieczyszczeń." Aby upewnić się, że tak jest, Rob przed rozładunkiem sprawdza zbiorniki i czyści miejsca połączeń na ciężarówce.
Jest to region ekstremalny: w porze deszczowej deszcz jest tak intensywny jak gorące, suche warunki przez resztę roku. Szczególnie między listopadem a majem nagłe i obfite opady szybko zamieniają zakurzone drogi w błotniste ścieżki. Stanowi to również wyzwanie dla ciężkich pociągów drogowych. „Wkrótce okazuje się, że do podwozia ciężarówki przykleiło się 300 kilogramów błota" - mówi Rob.

Po przejechaniu setek kilometrów po brudnych i, w niektórych przypadkach, nieutwardzonych drogach, wszystko jest pokryte pyłem

Fot. Karcher

 

Czystość i bezpieczeństwo idą w parze

Niezależnie od tego, czy jest to pył i piasek, czy błoto, oba te czynniki wpływają na niezawodność transporterów. Wysokie standardy bezpieczeństwa i czyste pojazdy ciężarowe mają dla Linfox ogromne znaczenie. Ponieważ normalny system mycia ciężarówek nie jest odpowiedni dla ponad 50-metrowych pociągów drogowych, Linfox zlecił firmie Kärcher opracowanie systemu czyszczenia specjalnie dostosowanego do pojazdów ponadgabarytowych.
Obie firmy ściśle współpracowały nad stworzeniem unikalnego, nowoczesnego systemu mycia. Dzięki czteroetapowemu procesowi czyszczenia, gigantyczne pojazdy muszą przejść przez system tylko raz, aby lśnić czystością.
Pierwszy etap chłodzi pociąg drogowy zimną wodą. Następnie samochód porusza się po specjalnym systemie, który czyści podwozie. W tym samym czasie koła i boki pojazdu są czyszczone za pomocą wielu obrotowych dysz wysokociśnieniowych. W trzecim etapie dostępna jest stacjonarna myjka ciśnieniowa z czterema punktami użycia na dwóch poziomach, jeśli szczególnie uporczywe zabrudzenia muszą być usuwane ręcznie. W czwartym i ostatnim etapie ciężarówka przejeżdża przez łuk z dyszami wysokociśnieniowymi. Spłukują one pozostałe zabrudzenia.
„System mycia ułatwia nam życie. W naszej branży czas jest zawsze ważnym czynnikiem" - mówi Rob. – „Zdolność do wyczyszczenia mojej 50-metrowej ciężarówki w 15 minut jest niesamowita."
Przed opracowaniem nowego systemu mycia, pojazdy były czyszczone po prostu myjką ciśnieniową. Czyszczenie pojedynczej ciężarówki zajmowało pięć godzin - to cenny czas, który można wykorzystać lepiej.
Po zakończeniu czyszczenia, nadszedł czas, aby wrócić na drogę i pokonywać rozległe tereny Pilbary. „Pomimo trudnych warunków i brutalnego upału, jest to dla mnie magiczne miejsce" - Rob szybko zapomina o izolacji, samotności, ciężkiej pracy i długich dniach, kiedy widzi ten wyjątkowy krajobraz. „Wystarczy się rozejrzeć, by zobaczyć, jak tu pięknie” – dodaje.

Linfox zlecił firmie Kärcher opracowanie systemu czyszczenia specjalnie dostosowanego do pojazdów ponadgabarytowych

Fot. Karcher

 

Rob: – Zdolność do wyczyszczenia mojej 50-metrowej ciężarówki w 15 minut jest niesamowita

Fot. Karcher

 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.