Hyundai XCient jako podwozie 4x2; wkrótce ma się pojawić ciągnik
Fot. Hyundai
Ciężarówka zasilana wodorem opracowana przez firmę Hyundai XCient dysponuje zasięgiem do 400 km. Wprowadzona do produkcji w Korei Południowej, jest sprzedawana w niektórych krajach europejskich.
W 2014 roku Hyundai szczycił się, dzięki swojemu ix35 Fuel Cell, tytułem producenta pierwszego seryjnie wytwarzanego samochodu wodorowego, na czele z Mercedesem, Hondą i Toyotą. Teraz koreańska firma występuje w roli pioniera we wdrażaniu ciężarówki wodorowej.
XCient Fuel Cell, opracowany w ramach joint venture ze szwajcarskim dostawcą ogniw paliwowych H2 Energy, jest dostępny od 2020 roku jako samochód ciężarowy. Wkrótce będzie dostępny jako ciągnik siodłowy.
We wrześniu 2020 roku pierwsze 10 egzemplarzy XCient zostało oddanych do użytku w Szwajcarii, gdzie 1600 takich pojazdów ma trafić do 2025 roku. W tym samym czasie 4000 samochodów XCient powinno pojechać do Chin.
Z zasobnikiem 32 kg wodoru, który zasila dwa ogniwa paliwowe (2 x 95 kW) generujące energię do silnika elektrycznego Siemens 350 kW (3400 Nm), XCient ma zasięg 400 kilometrów w konfiguracji 18-tonowego podwozia 4x2.