Młodych kierowców jest coraz mniej w tym zawodzie
Fot. ZM
W corocznym badaniu, dotyczącym niedoboru kierowców, IRU analizuje popyt w poszczególnych krajach na całym świecie. Najmniej pod względem rekrutacji cierpią Chiny, z zaledwie 4% wolnych miejsc pracy w porównaniu z 7% w Europie.
Wprawdzie niedobór kierowców w 2020 roku jest mniej dotkliwy niż w 2019 r. ze względu na pandemię, ale utrzymuje się wszędzie. W Europie liczba wolnych miejsc pracy spadła z 20% do 5% dla kierowców autobusów i autokarów oraz z 24% do 7% dla kierowców ciężarówek.
Niedostatek kierowców zwiększy się w 2021 r.
IRU ostrzega: oczekuje się, że liczba nieobsadzonych miejsc pracy gwałtownie wzrośnie w 2021 roku . Firmy transportowe przewidują, że „niedobory kierowców ponownie się nasilą w 2021 r., wraz z ożywieniem gospodarek i wzrostem popytu na usługi transportowe. Europejskie firmy spodziewają się w tym roku deficytu 17% truckerów. Oczekuje się, że deficyt ten osiągnie 18% w Meksyku, 20% w Turcji, 24% w Rosji i prawie jedną trzecią w Uzbekistanie.
Kobiety nadal z daleka od kółka
Badanie ujawnia mieszane wyniki w dążeniu branży do przyciągnięcia większej liczby kobiet do tego sektora . Tylko 2% kierowców ciężarówek na całym świecie to kobiety, a we wszystkich badanych krajach odsetek kierowców płci żeńskiej spada. Jednak w Europie zaobserwowano zachęcające oznaki - udział kobiet kierowców autobusów i autokarów wzrósł z 10% do 16% całkowitej siły roboczej w 2020 r.
Mniej młodych w zawodzie
Odsetek kierowców ciężarówek poniżej 25 roku życia spadł prawie wszędzie w 2020 r., schodząc z już niskich poziomów do 5% w Europie i Rosji, 6% w Meksyku i 7% w Turcji. Średni wiek szoferów na całym świecie zbliża się obecnie do 50 lat i co roku ten zawód regularnie się starzeje.
„Ta demograficzna bomba zegarowa pogorszy się bez działań zmierzających do obniżenia minimalnego wieku kierowców” - komentuje IRU.