Wiadomości z rynku

poniedziałek
16 września 2024

Przyspieszyć cyfryzację transportu w Azji

IRU w tej sprawie łączy siły z SCO
28 marca 2021

TIR i eTIR wraz z CMR i e-CMR mają usprawnić realizację porozumienia państw członkowskich SOW o ułatwieniach w międzynarodowym transporcie drogowym

Fot. unescap.org

 
Wysocy rangą przedstawiciele Szanghajskiej Organizacji Współpracy (SCO), administracji celnej oraz krajowych stowarzyszeń TIR i transportu drogowego spotkali się 11 marca z ekspertami IRU w sprawie cyfryzacji transportu drogowego.
Skupiono się przede wszystkim na tym, jak digitalizacja dokumentów dotyczących komercyjnego transportu drogowego może złagodzić wpływ COVID-19 na transport i handel. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele ośmiu państw członkowskich SCO, w tym Chin, Indii i Rosji, a także dziesięciu innych krajów azjatyckich i europejskich.

Cyfryzacja już postępuje

Wysiłki mające na celu utrzymanie integralności łańcuchów dostaw przy jednoczesnym ograniczeniu kontaktu fizycznego między pracownikami transportu i organami granicznymi już doprowadziły do zwiększonej cyfryzacji transportu. Narzędzia ułatwiające handel cyfrowy eTIR i e-CMR zyskały powszechne uznanie, w tym ze strony Sekretarza Generalnego ONZ, za ich kluczową rolę w utrzymaniu przepływu towarów podczas pandemii.
– Narzędzia cyfrowe, takie jak eTIR i e-CMR, pomagają nam utrzymać otwarte połączenia transportowe, jednocześnie ograniczając kontakt fizyczny na granicach, tak aby podstawowe towary, w tym żywność i artykuły medyczne, mogły dotrzeć tam, gdzie powinny – stwierdził Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU.
Uczestnicy spotkania zaznaczyli również, że TIR i eTIR wraz z CMR i e-CMR usprawnią realizację porozumienia państw członkowskich SOW o ułatwieniach w międzynarodowym transporcie drogowym.

Apelują do rządów

Na spotkaniu przyjęto wspólne oświadczenie, zawierające kluczowe zalecenia dotyczące digitalizacji handlowej dokumentacji transportowej i celnej. Wezwanie do działania jest skierowane do rządów krajowych i organizacji międzynarodowych i zaleca ratyfikację oraz wykorzystanie istniejących instrumentów ONZ, w tym konwencji TIR i CMR.
Zalecenia obejmują również zapewnienie stabilnych przepływów transportowych w sytuacjach awaryjnych poprzez utworzenie zielonych pasów dla pojazdów użytkowych, ułatwienie procedur wizowych i prace nad harmonizacją przepisów dotyczących masy i wymiarów.
– Zalecenia przygotowane przez IRU są bardzo konkretne i istotne dla obecnej sytuacji regionalnej i globalnej. Z niecierpliwością czekamy na regularne organizowanie wspólnych wydarzeń z korzyścią dla transportu i tranzytu w całym regionie SCO – powiedział Vladdimir Norov, sekretarz generalny SCO.
Do państw członkowskich SOW należą Chiny, Indie, Kazachstan, Kirgistan, Pakistan, Rosja, Tadżykistan i Uzbekistan. Partnerami dialogu i obserwatorami SCO są Afganistan, Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Kambodża, Iran, Mongolia, Nepal, Sri Lanka i Turcja.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.