Europosłanka apeluje o poprawę warunków odpoczynku kierowców śpiących w ciężarówkach
Niderlandzka europoseł socjaldemokratów Vera Tax zaapelowała, aby Bruksela wprowadziła obowiązek wyposażania w klimatyzację postojową długodystansowych pojazdów ciężarowych, w których śpią kierowcy. Ze względu na zmiany klimatyczne warunki w szoferkach podczas upałów stają się nie do zniesienia.
Według europosłanki wszystkie ciężarówki zarejestrowane w Europie powinny być tak wyposażone. Jest to kwestia zdrowia, bezpieczeństwa na drogach, a także ochrony środowiska. Posłanka zwróciła się w tej sprawie wraz z niderlandzkim związkiem kierowców CNV do Komisji Europejskiej. „Wszystkie ciężarówki, w których kierowcy mają spędzić noc, muszą być standardowo wyposażone w systemy chłodzenia kabiny” - napisała posłanka, przypominając, że Włochy i Hiszpania już wprowadzają taki obowiązek. - „Kierowcy muszą latem mieć możliwość spania, bez konieczności uruchamiania silnika, który według obliczeń związku CNV zużywa średnio 20 litrów oleju napędowego. Jest drogie i szkodliwe dla środowiska”.
Komisja odsyła do pracodawców
Według CNV instalacja standardowej klimatyzacji kosztuje ok. 3.000 euro, są też modele dostępne od 1.700 euro.
Jak dotąd próby Very Tax spotykały się z odmową zbadania sprawy przez władze europejskie. Zastępca dyrektora transportu w Komisji, Matthew Baldwin, jest jednak otwarty:
– Pomysł jest ciekawy – odpowiedział zapytany przez prasę niemiecką. –Będziemy rozważać możliwość jego wprowadzenia w życie, mimo że jest to kwestia zdrowia i bezpieczeństwa, które są w gestii pracodawców. Jeśli pracodawca wie, że w nocy jest zbyt gorąco, aby spać w kabinie, powinien odpowiednio wyposażyć swój samochód ciężarowy.
Posłanka ubolewa jednak, że Komisja „pozostawia przedsiębiorstwom decyzję, czy potrzebny jest nowy sprzęt”.
Większy upał to więcej wypadków
Według badania cytowanego przez związek CNV liczba wypadków z udziałem ciężarówek wzrasta o 11 %, gdy temperatura w kabinie w nocy przekracza 22 st. C. Powyżej 32 st. C udział ten wzrasta do 22 %.
– W czasie upałów ten poziom temperatury w kabinach jest znacznie przekraczany w nocy – mówi Vera Tax.
W Niderlandach jedna piąta ciężarówek jest wyposażona w klimatyzację postojową. Niemiecka federacja transportowa BGL twierdzi, że pozostaje otwarta w tej kwestii „pod warunkiem, że sprawa zostanie rozpatrzona na szczeblu europejskim. System klimatyzacji mógłby poprawić komfort kierowcy, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo na drogach”.