Wiadomości z rynku

sobota
26 kwietnia 2025

Plaga manipulacji tachografami

Dużo naruszeń wykrytych podczas akcji ROADPOL Truck & Bus Operation
29 kwietnia 2021

Podczas ogólnoeuropejskiej operacji Roadpol prowadzonej od 8 do 15 lutego wykryto tysiące przypadków nielegalnej manipulacji w tachografach

Roadpol

 
Rośnie liczba nieuprawnionych manipulacji tachografami cyfrowymi – wynika z ostatniego raportu ROADPOL po ostatniej akcji Truck & Bus Operation.
Podczas ogólnoeuropejskiej operacji prowadzonej od 8 do 15 lutego wykryto wiele takich sytuacji – w 4.255 przypadkach tachografy nie były odpowiednio obsługiwane, a w kolejnych 796 przypadkach stwierdzono nielegalne manipulacje.

Liczba naruszeń wyraźnie wzrasta

Łącznie sprawdzono 240.924 samochody ciężarowe i 88.505 autobusów. Porównanie z wynikami ROADPOL Truck & Bus Operation z października 2020 r. pokazuje, że liczba naruszeń wyraźnie wzrasta. Pięć miesięcy temu na 206.304 sprawdzonych ciężarówek wykryto 321 przypadków manipulacji tachografami.
– Wprowadzanie zmian w ustawieniach tachografu, manipulowanie nimi przybiera co roku większe rozmiary – komentuje Henk Jansen, sekretarz grupy roboczej ROAPDOL Operational, z niderlandzkiej policji krajowej. – Przyczyną tego rodzaju oszustw może być znaczna presja konkurencyjna w tej stale rozwijającej się branży. Korzyści finansowe dla przewoźników mogą być duże, ale ryzyko dla bezpieczeństwa na drogach jest większe.

Co trzecia ciężarówka ma coś „za uszami”

Łącznie w operacji Truck/Bus wzięło udział – odpowiednio – 19/16 krajów. W tygodniu kontroli stwierdzono 72.451 naruszeń (ciężarówki: 66.919, autobusy: 5.532). W 1.889 przypadkach trzeba było zakazać dalszej jazdy do czasu przywrócenia właściwego stanu pojazdów lub ładunku, w tym 1.769 samochodów ciężarowych i 120 autobusów. Odsetek naruszeń wyniósł 26,93% w przypadku transportu towarowego i 4,57% w przypadku autobusów.
– W przypadku ruchu towarowego oznacza to, że naruszenie zostało wykryte w prawie jednej na trzy skontrolowane ciężarówki. Na szczęście liczba ta jest niższa w przypadku autobusów. To pokazuje, że ruch towarowy stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach i że monitorowanie jest nadal konieczne – komentuje Jansen. Przedstawiciel policji podkreśla wysoki standard szkolenia europejskich funkcjonariuszy policji w zakresie kontroli ruchu o dużym natężeniu. Większość wykroczeń dotyczyła prędkości, stanu technicznego pojazdów oraz czasu jazdy i odpoczynku.
11.061 kierowców naruszyło obowiązujące w całej Europie przepisy socjalne, co oznacza, że prowadzili swój pojazd dłużej, niż jest to prawnie dozwolone, bez przestrzegania obowiązkowych przerw.
– Niestety, zatrzymano również 116 kierowców uczestniczących w ruchu drogowym pod wpływem alkoholu oraz 34 kierowców pod wpływem narkotyków – zdradza Jansen.

Karanie i uświadamianie

– Zderzenia z pojazdami ciężarowymi mają zwykle szczególnie poważne konsekwencje. Głównymi przyczynami kolizji są prędkość, niewystarczające zabezpieczenie ładunku, zmęczenie kierowcy i usterki techniczne pojazdów –wyjaśnia ekspert. – W 4.077 przypadkach (w tym 3.969 ciężarówek) stwierdzono poważne usterki techniczne. Ujawniono nadwagę w 2.072 ciężarówkach. Ładunek nie był dobrze zabezpieczony na 1.315 pojazdach.
Poza karą za wykroczenia, kierowcy są również informowani przez funkcjonariuszy o ryzyku, jakie niosą za sobą wykroczenia.
– Prowadzone są również dyskusje na temat stale narastającego problemu rozpraszania uwagi, zwłaszcza ze względu na używanie telefonów komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych, czemu również należy przeciwdziałać podczas tych kontroli. Wyniki operacji pokazują, że kontrole w obszarze ruchu ciężarowego i transportu osób są nadal istotnym czynnikiem w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu – podsumowuje Henk Jansen.
Kolejna operacja ROADPOL Truck & Bus odbędzie się w dniach 10-16 maja 2021 r.

 

Henk Jansen, sekretarz grupy roboczej ROAPDOL Operational

Roadpol

 

 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.