Wiadomości z rynku

sobota
26 kwietnia 2025

Podłączy i odłączy naczepę bez kierowcy

Rewolucja JOST: system automatycznego sprzęgania KKS
28 kwietnia 2021

System automatycznego sprzęgania JOST KKS daje kierowcy możliwość automatycznego sprzęgania oraz rozprzęgania naczepy bezpośrednio z kabiny za pomocą zdalnego sterowania

Fot. JOST

 
Wprowadzony właśnie na rynek system automatycznego sprzęgania KKS firmy JOST daje kierowcy możliwość automatycznego, szybkiego i bezpiecznego sprzęgania oraz rozprzęgania naczepy bezpośrednio z kabiny za pomocą zdalnego sterowania.
Zastosowanie jednego tylko produktu umożliwia podniesienie na wyższy poziom efektywności, komfortu i bezpieczeństwa, co oznacza, że KKS ma być przyszłością logistyki i elementem o kluczowym znaczeniu dla autonomicznej jazdy.

Inteligentny i zarazem kompleksowy system sprzęgania

Sprzęganie i rozprzęganie to wciąż czasochłonna, kosztowna i obciążona ryzykiem czynność. W jego trakcie kierowca ciężarówki musi pamiętać o wielu szczegółach, które wymagają czasu i stanowią zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa. Według danych niemieckiego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung) zawodowi kierowcy wyjątkowo często ulegają wypadkom spowodowanym upadkiem z wysokości, a przyczyną obrażeń mogą być między innymi upadki podczas wsiadania i wysiadania z kabiny kierowcy.
System automatycznego sprzęgania KKS oferowany przez firmę JOST, światowego lidera na rynku sprzęgów siodłowych i nóg podporowych, to inteligentne rozwiązanie stworzone z myślą o przyszłości sprzęgania. Sprzęg siodłowy KKS 42, elektryczne nogi podporowe Moduł E-Drive, system sensoryki sprzęgu, czujniki, automatyczny układ smarowania LubeTronic, zdalne sterowanie KKS oraz znormalizowane zgodnie z ISO złącze KKS tworzą innowacyjny i zarazem kompleksowy system.

 

Znormalizowane zgodnie z ISO złącze KKS

Fot. JOST

 

 

Automatyczne sprzęganie i rozprzęganie z KKS

Podczas sprzęgania kierowca jest prowadzony niemal „za rękę”, a dzięki systemowi czujników na bieżąco otrzymuje informacje dotyczące procesu sprzęgania, które odczyta na pilocie zdalnego sterowania KKS. Podczas rozprzęgania przy użyciu KKS kierowca nie musi jak dotychczas wysiadać z kabiny, opuszczać za pomocą korby nóg podporowych, wspinać się za kabinę, odłączać spiralnych przewodów i otwierać sprzęgu siodłowego. Elektryczne nogi podporowe Moduł E-Drive opuszczają się automatycznie po naciśnięciu jednego przycisku a sprzęg siodłowy odblokowywany jest zdalnie. Można również uniknąć niebezpiecznego wchodzenia i schodzenia z pomostu za kabiną ponieważ nie trzeba już ręcznie odłączać spiralnych przewodów pneumatycznych, elektrycznych, ABS/EBS, a złącze KKS sprzęgu siodłowego i naczepy rozłącza wszystkie połączenia elektryczne i pneumatyczne pomiędzy naczepą a ciągnikiem.
Podczas sprzęgania kierowca podnosi podwozie pojazdu, aby zapewnić kontakt płyty sprzęgu siodłowego z płytą ślizgową naczepy. Zamontowany w sprzęgu siodłowym czujnik sygnalizuje kontakt z płytą ślizgową naczepy. Po wyświetleniu na pilocie zdalnego sterowania KKS informacji o kontakcie płyt należy cofać ciągnikiem do momentu, aż sworzeń królewski znajdzie się w zamku sprzęgu siodłowego i zostanie zablokowany. Czujniki monitorują również odpowiednią pozycję sworznia królewskiego i prawidłowe zablokowanie sprzęgu siodłowego, a dane na ten temat są wyświetlane kierowcy na pilocie zdalnego sterowania KKS. Wraz z połączeniem mechanicznym poprzez sworzeń królewski następuje automatyczne połączenie pneumatyki, elektryki oraz systemów ABS/EBS przez złącze KKS.

 

Sprzęg siodłowy KKS 42

Fot. JOST

 

 

Redukcja kosztów i nakładów czasowych

Zastosowanie KKS pozwala zaoszczędzić do 50% czasu podczas każdej wymiany naczepy, ponieważ nie ma już konieczności ręcznego podnoszenia i opuszczania nóg podporowych, podłączania przewodów zasilających oraz otwierania sprzęgu siodłowego. KKS redukuje koszty pokonywanych tras, przy czym 50% z nich można zaoszczędzić na sprzęganiu i rozprzęganiu. Jest to pożądane rozwiązanie dla firm transportowych, które często wykonują przejazdy na krótkich trasach z dużą liczbą procesów sprzęgania i rozprzęgania, jak ma to zwykle miejsce w transporcie zakładowym, gdzie oszczędność czasu przekłada się na wymierne korzyści finansowe. System KKS znajdzie również zastosowanie w transporcie, gdzie ogromną rolę odgrywa bezpieczeństwo, np. podczas przewozu substancji niebezpiecznych, ponieważ monitoring oparty na czujnikach oferuje wysoki poziom zabezpieczenia przed odłączeniem naczepy i niewłaściwym sprzęganiem. KKS to również rozwiązanie dla transportu z zakładu produkcyjnego do centrum logistycznego. Zdalne sterowanie i monitorowanie za pomocą KKS niemal całkowicie eliminuje błędy i szkody podczas procesu sprzęgania. Elektryczne nogi podporowe zawsze chowają się w pełni automatycznie. Dzięki KKS prawdopodobieństwo odłączenia naczepy ze względu na nieprawidłową obsługę, uszkodzenia i wypadków przy pracy spada niemal do zera. Istnieje możliwość stopniowego wprowadzania KKS do flot mieszanych.

 

Elektryczne nogi podporowe Moduł E-Drive opuszczają się automatycznie

Fot. JOST

 

 

System tworzy bezpieczne, ergonomiczne miejsca pracy

KKS całkowicie eliminuje wszystkie obciążające fizycznie czynności związane z procesem sprzęgania i rozprzęgania, uniezależnia proces sprzęgania od pogody i pory dnia oraz zapewnia redukcję czynnika stresu. Montowany w standardzie siłownik pneumatyczny gwarantuje bezproblemowe otwieranie sprzęgu siodłowego nawet przy występujących naprężeniach pomiędzy ciągnikiem a naczepą. Dzięki automatyzacji procesu sprzęgania kierowca nie musi już tak często wysiadać z kabiny i do niej wsiadać, a także wspinać się na podest za kabiną, co zmniejsza ryzyko obrażeń. Dzięki tym zaletom KKS otwiera nowe możliwości zatrudnienia dla szerszej grupy kierowców – to też odpowiedź firmy JOST na zmiany demograficzne i niedobór wykwalifikowanych pracowników.
Jak stwierdził Joachim Dürr, prezes zarządu JOST Werke AG, system ten pozwolił firmie wykonać duży krok w stronę wysoce zautomatyzowanych, komfortowych i bezpiecznych rozwiązań logistycznych. Jako jego dostawca JOST przyczynia się do realizacji idei autonomicznej jazdy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.