Wiadomości z rynku

sobota
26 kwietnia 2025

Volvo Trucks stawia na elektryczne

Szwedzki producent gotowy do wyeliminowania diesla w dużej części transportu
29 kwietnia 2021

Wraz z wprowadzeniem elektrycznych modeli Volvo FH i FM, zelektryfikowany transport jest teraz możliwy także w ruchu regionalnym

Fot. Volvo

 
Wraz z rozpoczęciem w tym roku sprzedaży trzech nowych, w pełni elektrycznych modeli o dużej ładowności, Volvo Trucks widzi możliwość szybkiego wzrostu elektryfikacji ciężkiego transportu drogowego.
Ta perspektywa opiera się na zdolności elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo do sprostania różnorodnym potrzebom transportowym. Dla przykładu w UE prawie połowa wszystkich przewozów ciężarówkami mogłaby zostać w najbliższej przyszłości zelektryfikowana.
Duże zainteresowanie pojazdami elektrycznymi wykazują duzi odbiorcy transportu krajowego i międzynarodowego. Jest to spowodowane ich własnymi ambitnymi celami klimatycznymi, a także zapotrzebowaniem konsumentów na dekarbonizację i czystszy transport.
– Coraz więcej firm transportowych zdaje sobie sprawę, że muszą już teraz rozpocząć podróż do elektryfikacji, zarówno z myślą o środowisku, jak i ze względów konkurencyjnych, aby spełnić wymagania klientów dotyczące zrównoważonego transportu. Dzięki naszej szerokiej i bogatej ofercie przejście na zasilanie elektryczne jest całkowicie wykonalne dla znacznie większej liczby firm transportowych – mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks.

Trzy ciężkie pojazdy elektryczne

Wraz z rozpoczęciem sprzedaży nowych elektrycznych modeli Volvo FH i Volvo FM, zelektryfikowany transport jest teraz możliwy nie tylko w obszarach miejskich, ale także w ruchu regionalnym między miastami. Ponadto nowy elektryczny model Volvo FMX stwarza daje możliwość, aby operacje transportu budowlanego były zarówno cichsze, jak i czystsze.
Produkcja nowych modeli elektrycznych dla Europy rozpocznie się w drugiej połowie 2022 r. Dołączą one do Volvo FL Electric i FE Electric do transportu miejskiego, które są produkowane seryjnie od 2019 r. W Ameryce Północnej sprzedaż Volvo VNR Electric rozpoczęła się w grudniu 2020 r.
Wraz z rozpoczęciem sprzedaży nowych modeli samochodów ciężarowych, Volvo Trucks ma teraz w ofercie sześć średnich i ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym, czyli najbardziej kompletną gamą komercyjnym pojazdów elektrycznych w branży.

Mogą pokryć prawie połowę potrzeb transportowych UE

Dzięki dodaniu nowych produktów o większej ładowności, mocniejszych układach napędowych i zasięgu do 300 km, portfolio elektryczne Volvo Trucks może pokryć zapotrzebowanie na około 45% wszystkich obecnych przewozów towarów w Europie (wg statystyk Eurostatu „Drogowy transport towarowy na odległość” (2018) 45% wszystkich towarów przewożonych drogami w Europie pokonało odległość mniejszą niż 300 km). To może być ważny wkład w zmniejszenie wpływu transportu drogowego na klimat. Transport kołowy według oficjalnych statystyk stanowi około 6% całkowitej emisji CO2 w UE.
– Istnieje ogromny potencjał, aby zelektryfikować transport ciężarowy w Europie, a także w innych częściach świata, w bardzo bliskiej przyszłości – zapewnia Roger Alm. – Aby to udowodnić, postawiliśmy sobie ambitny cel, że do 2030 r. elektryczne ciężarówki stanowić będą połowę naszej sprzedaży w Europie. A te trzy nowe ciężkie ciężarówki, które teraz wprowadzamy, stanowią ogromny krok w kierunku osiągnięcia tego celu.

 

Volvo FH Electric dysponuje zasięgiem do 300 km i osiąga masę całkowitą zestawu (DMC) do 44 ton

Fot. Volvo

 

 

Szeroka oferta rozwiązań elektrycznych

Oprócz pojazdów elektrycznych program elektryfikacji Volvo Trucks obejmuje kompletny ekosystem z licznymi usługami, konserwacją i rozwiązaniami finansowymi, a także innymi opcjami, które mogą pomóc w łatwiejszym i szybszym przejściu na zelektryfikowany transport. Całościowa konfiguracja pomoże klientom zachować produktywność i kontrolę nad nową flotą transportu elektrycznego.
– Te kompletne zelektryfikowane rozwiązania transportowe, które możemy zapewnić wraz z naszą globalną siecią dealerów i warsztatów serwisowych, odegrają kluczową rolę w zapewnieniu sukcesu naszym klientom – uważa Roger Alm.

Kolejne ciężarówki z zasilaniem wodorowym

Patrząc w przyszłość, nawet dalekobieżne ciężkie transporty będą mogły odbywać się za pomocą pojazdów elektrycznych. Aby sprostać wysokim wymaganiom dotyczącym zarówno dużej ładowności, jak i znacznie większego zasięgu, Volvo Trucks planuje wykorzystanie wodorowych ogniw paliwowych do wytwarzania energii elektrycznej.
– Ta technologia szybko się rozwija, a naszą ambicją jest także zelektryfikowanie długich dystansów jazdy przy użyciu zarówno akumulatorów, jak i ogniw paliwowych – zapowiada Roger Alm. – Naszym celem jest rozpoczęcie sprzedaży elektrycznych ciężarówek na ogniwa paliwowe w drugiej połowie tej dekady i jesteśmy przekonani, że możemy to osiągnąć.

 

Volvo FM Electric to wszechstronna ciężarówka do ciężkiego transportu lokalnego i dystrybucji regionalnej

Fot. Volvo

 

 

Oferta pojazdów elektrycznych Volvo Trucks dla Europy

Modele

FH Electric, do transportu regionalnego i międzymiastowego.
FM Electric, wszechstronna ciężarówka do ciężkiego transportu lokalnego i dystrybucji regionalnej.
FMX Electric, dla czystszego i cichszego transportu budowlanego.
FE Electric, do dystrybucji lokalnej i miejskiej, transportu odpadów.
FL Electric, do dystrybucji lokalnej i miejskiej.

Program obejmuje również Volvo VNR Electric na rynek północnoamerykański.

 

Volvo FMX Electric, dla czystszego i cichszego transportu budowlanego

Fot. Volvo

 

 

Fakty techniczne

• Volvo FH, FM i FMX Electric: zasięg do 300 km. Ciągła moc 490 kW. Maksymalny moment obrotowy 2.400 Nm. Pojemność akumulatora do 540 kWh. Masa całkowita zestawu (DMC) do 44 ton.
• Volvo FE Electric: zasięg do 200 km. Ciągła moc 330 kW. Maksymalny moment obrotowy do 850 Nm. Pojemność baterii do 264 kWh. Masa całkowita zestawu (DMC) 27 ton.
* Volvo FL Electric: zasięg do 300 km. Ciągła moc 165 kW. Maksymalny moment obrotowy do 425 Nm. Pojemność baterii do 396 kWh. Masa całkowita zestawu (DMC) 16 ton.

 

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.