Wiadomości z rynku

środa
30 kwietnia 2025

Bez dźwigni zmiany biegów…

Volkswagen Multivan – nowe rozwiązania to więcej przestrzeni wewnątrz
17 maja 2021
 
Czasami nawet coś dobrego trzeba wymyślić na nowo, by uczynić to jeszcze lepszym. Volkswagen Samochody Dostawcze tak właśnie robi, i w nowym Multivanie pozbywa się dźwigni zmiany biegów. Cel: ułatwienie prowadzenia i powiększenie przestrzeni.
Pierwsza i druga generacja tego świetnie sprzedającego się modelu - T3 i T4 - były wyposażone w konwencjonalną dźwignię zmiany biegów z długim trzonkiem. W trzeciej i czwartej generacji Multivana - T5 i T6 - dźwignię zmiany biegów przeniesiono na deskę rozdzielczą i skrócono jej trzonek.
W ten sposób zoptymalizowano sposób przejścia między przednimi fotelami do tyłu, co od lat było cechą charakterystyczną modelu Bulli. Jednak zawsze może być jeszcze lepiej - co już wkrótce ma pokazać nowy Multivan.

Korzystając z techniki shift-by-wire

Przemyślana interakcja podzespołów elektronicznych i oprogramowania pozwala na dodanie do samochodu zupełnie nowych funkcji i rozwiązań.
W Multivanie nowej generacji, Volkswagen Samochody Dostawcze korzysta z zalet płynących z takiej interakcji i zamienia konwencjonalną dźwignię zmiany biegów w praktyczny przełącznik. W ten sposób uzyskuje dwa cele: zmniejszenie rozmiarów urządzenia zmiany biegów oraz powiększenie miejsca między fotelami z przodu, co umożliwia swobodne przejście do tyłu pojazdu.
Technika za tym stojąca nazywa się shift-by-wire, czyli elektroniczne przekazywanie sygnałów zmiany biegów za pomocą jednego kliknięcia. Warunkiem jest wyposażenie nowego Multivana w automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. Cały proces zmiany biegów odbywa się tu zupełnie inaczej: tam, gdzie nie ma już manualnej skrzyni biegów, nie ma też miejsca na manualny mechanizm ich zmiany, a co za tym idzie, konwencjonalna dźwignia zmiany biegów staje się niepotrzebna.

Co czyni Multivana prawdziwym Bulli

Szef designu w Volkswagen Samochody Dostawcze, Albert Kirzinger, wyjaśnia, co czyni nowego Multivana prawdziwym Bulli:
– Przede wszystkim przestrzeń wnętrza. Po to właśnie usunęliśmy gałkę dźwigni zmiany biegów. „Wyczyściliśmy” przestrzeń pośrodku i przeznaczyliśmy ją dla kierowcy. Nowy Multivan będzie ekscytujący! Wypatrujcie go!
Teraz – o ile nowy Multivan zostanie wyposażony w skrzynię DSG - do zmiany biegów wystarczy mały przełącznik. Jest on zintegrowany z nową tablicą rozdzielczą po prawej stronie kierownicy, obok 10-calowego wyświetlacza systemu infotainment, na którym – po raz pierwszy w Multivanie – może być wyświetlany rzeczywisty obraz pojazdu w ujęciu 360 stopni. Takie opcjonalne rozwiązanie, zwane tu „Area View”, ułatwia parkowanie i manewrowanie. Zlikwidowano również, umieszczaną zazwyczaj niżej, tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego. Od tej pory hamulec postojowy jest uruchamiany elektronicznie za pomocą przycisku lub automatycznie. W ten sposób jeszcze bardziej zwiększa się przestrzeń między fotelem kierowcy, a fotelem pasażera z przodu. Dzięki temu, podczas postoju można szybko wskoczyć do tyłu, aby zająć się dziećmi, wyjąć coś z lodówki albo przesunąć wielofunkcyjny stolik z tyłu i zrobić z niego konsolę środkową między fotelem kierowcy i pasażera z przodu. Ale to już temat na kolejną opowieść o nowym Multivanie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.