Raport ujawniający ich wykorzystywanie przez firmy z Europy Wschodniej
19 maja 2021
Hiszpańscy związkowcy ostrzą zęby na przewoźników z Europy Wschodniej
Fot. ZM
Raport wyemitowany w litewskiej telewizji ujawnia dramatyczną sytuację nadużyć zawodowych kierowców rekrutowanych przez litewskie firmy z Białorusi, Indii i innych krajów. Pracują oni w niewłaściwych warunkach, co jest nowym przykładem dumpingu socjalnego, który stosują niektóre firmy transportowe w krajach Europy Wschodniej, w warunkach nieuczciwej konkurencji z operatorami z tego sektora w całej Unii.
Szacuje się, że ponad 150 tys. obywateli z krajów trzecich jest objętych tego typu procedurą w grupie ponad trzech milionów kierowców ciężarówek, którzy świadczą tę usługę na drogach w Unii Europejskiej.
Szok na Litwie
W zeszłym roku Krajowa Federacja Stowarzyszeń Transportowych Hiszpanii, znana pod skrótem FENADISMER zwróciła uwagę na szokujący raport opublikowany przez telewizję Euronews, w którym potępiono sytuację nadużyć tysięcy zawodowych kierowców z Filipin zatrudnionych przez szwedzką firmę z siedzibą na Łotwie, którzy otrzymują wynagrodzenie zaledwie 600 euro miesięcznie plus dietę 20 euro dziennie, w zamian za mieszkanie przez cały rok na okrągło w ciężarówce.
Ten przykład niewolnictwa w XXI wieku nie jest przypadkiem odosobnionym. Autorzy raportu przekonują, że często takie zjawisko występuje w sektorze międzynarodowego transportu drogowego. Relacja transmitowana w telewizji, dotycząca złych warunków, w jakich tysiące kierowców pracują w największych międzynarodowych firmach transportowych na Litwie, wywołała głęboki szok w litewskiej opinii publicznej, problem omawiano w litewskim parlamencie i rządzie.
Dziennikarze zbadali główne litewskie firmy transportowe, które należą również do największych w Unii Europejskiej, oraz ich nadużycia w sprawach pracowniczych. Tak więc z 77 tys. kierowców zatrudnionych w litewskiej branży transportowej około 90% pochodzi z krajów trzecich spoza UE, w tym z Ukrainy i Białorusi, a także z tak odległych miejsc jak Indie. Jako przykład podano znaną firmę Girteka, największą w branży, zatrudniającą około 15 tys. kierowców. Według dziennikarzy kierowców przyciągają obietnice dobrych zarobków i warunków pracy w UE, ale po zatrudnieniu rzeczywistość jest inna, z absurdalnymi pensjami i niewytłumaczalnymi potrąceniami z pensji.
W obliczu skandalu, jaki ten raport wywołał w społeczeństwie litewskim, ministrowie transportu i pracy tego kraju zostali zobowiązani do zbadania takich praktyk. Jednak dla FENADISMER jest to obłudna postawa litewskich władz, ponieważ to właśnie one prowadzą wspólny front złożony z siedmiu krajów Europy Wschodniej, aby sądowo obalić zatwierdzony przez UE Pakiet Mobilności.
Hiszpanie za rygorystycznym stosowaniem Pakietu Mobilności
Po skardze, którą hiszpański poseł Izaskun Bilbao przedstawił Komisji Europejskiej w związku z tymi zjawiskami, oszacowano, że ponad 150 tys. zawodowych kierowców z krajów trzecich pracuje obecnie w firmach transportowych w całej UE. Poseł wezwał do przyjęcia „specjalnych środków kontrolnych, które pozwolą Brukseli zapewnić, że nowy pakiet legislacyjny dotyczący mobilności będzie stosowany jednolicie w całej Unii Europejskiej ”.
Akceptowany przez Unię Europejską Pakiet Mobilności, którego część dotycząca sfery społeczno-zawodowej powinna wejść w życie w lutym przyszłego roku, według hiszpańskich związkowców nie ma na celu ograniczania działalności firm transportowych z krajów wschodnich, wbrew temu, co zapowiadają ich rządy, lecz raczej chodzi o ustanowienie uczciwych i lojalnych reguł rynkowych, eliminację obecnego dumpingu socjalnego, a także zjawiska relokacji firm, które swoją konkurencyjność opierają wyłącznie na osiągnięciu niższych kosztów pracy i podatków (np. litewskie firmy transportowe kontrolują już 6% transportu międzynarodowego z początkiem lub miejscem przeznaczenia w Hiszpanii).
Z tego powodu FENADISMER w dalszym ciągu nalega na konieczność jak najszybszego zainicjowania przez rząd Hiszpanii regulacji, która zaimplementuje do krajowego systemu prawnego przepisy przewidziane w Pakiecie Mobilności w sprawie kontroli kierowców zagranicznych firm transportowych działających w tym kraju, „ aby uniknąć obecnej bezkarności, z której korzystają, w wyraźnej nieuczciwej konkurencji z hiszpańskimi przewoźnikami”.
Film przedstawiający nadużycia i wyzysk kierowców zatrudnionych w litewskich firmach, można zobaczyć pod poniższym linkiem:
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies.
Obsługę plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Nie pokazuj więcej