Wiadomości z rynku

wtorek
29 kwietnia 2025

Kierowcy niewolnikami XXI wieku?

Raport ujawniający ich wykorzystywanie przez firmy z Europy Wschodniej
19 maja 2021

Hiszpańscy związkowcy ostrzą zęby na przewoźników z Europy Wschodniej

Fot. ZM

 
Raport wyemitowany w litewskiej telewizji ujawnia dramatyczną sytuację nadużyć zawodowych kierowców rekrutowanych przez litewskie firmy z Białorusi, Indii i innych krajów. Pracują oni w niewłaściwych warunkach, co jest nowym przykładem dumpingu socjalnego, który stosują niektóre firmy transportowe w krajach Europy Wschodniej, w warunkach nieuczciwej konkurencji z operatorami z tego sektora w całej Unii.
Szacuje się, że ponad 150 tys. obywateli z krajów trzecich jest objętych tego typu procedurą w grupie ponad trzech milionów kierowców ciężarówek, którzy świadczą tę usługę na drogach w Unii Europejskiej.

Szok na Litwie

W zeszłym roku Krajowa Federacja Stowarzyszeń Transportowych Hiszpanii, znana pod skrótem FENADISMER zwróciła uwagę na szokujący raport opublikowany przez telewizję Euronews, w którym potępiono sytuację nadużyć tysięcy zawodowych kierowców z Filipin zatrudnionych przez szwedzką firmę z siedzibą na Łotwie, którzy otrzymują wynagrodzenie zaledwie 600 euro miesięcznie plus dietę 20 euro dziennie, w zamian za mieszkanie przez cały rok na okrągło w ciężarówce.
Ten przykład niewolnictwa w XXI wieku nie jest przypadkiem odosobnionym. Autorzy raportu przekonują, że często takie zjawisko występuje w sektorze międzynarodowego transportu drogowego. Relacja transmitowana w telewizji, dotycząca złych warunków, w jakich tysiące kierowców pracują w największych międzynarodowych firmach transportowych na Litwie, wywołała głęboki szok w litewskiej opinii publicznej, problem omawiano w litewskim parlamencie i rządzie.
Dziennikarze zbadali główne litewskie firmy transportowe, które należą również do największych w Unii Europejskiej, oraz ich nadużycia w sprawach pracowniczych. Tak więc z 77 tys. kierowców zatrudnionych w litewskiej branży transportowej około 90% pochodzi z krajów trzecich spoza UE, w tym z Ukrainy i Białorusi, a także z tak odległych miejsc jak Indie. Jako przykład podano znaną firmę Girteka, największą w branży, zatrudniającą około 15 tys. kierowców. Według dziennikarzy kierowców przyciągają obietnice dobrych zarobków i warunków pracy w UE, ale po zatrudnieniu rzeczywistość jest inna, z absurdalnymi pensjami i niewytłumaczalnymi potrąceniami z pensji.
W obliczu skandalu, jaki ten raport wywołał w społeczeństwie litewskim, ministrowie transportu i pracy tego kraju zostali zobowiązani do zbadania takich praktyk. Jednak dla FENADISMER jest to obłudna postawa litewskich władz, ponieważ to właśnie one prowadzą wspólny front złożony z siedmiu krajów Europy Wschodniej, aby sądowo obalić zatwierdzony przez UE Pakiet Mobilności.

Hiszpanie za rygorystycznym stosowaniem Pakietu Mobilności

Po skardze, którą hiszpański poseł Izaskun Bilbao przedstawił Komisji Europejskiej w związku z tymi zjawiskami, oszacowano, że ponad 150 tys. zawodowych kierowców z krajów trzecich pracuje obecnie w firmach transportowych w całej UE. Poseł wezwał do przyjęcia „specjalnych środków kontrolnych, które pozwolą Brukseli zapewnić, że nowy pakiet legislacyjny dotyczący mobilności będzie stosowany jednolicie w całej Unii Europejskiej ”.
Akceptowany przez Unię Europejską Pakiet Mobilności, którego część dotycząca sfery społeczno-zawodowej powinna wejść w życie w lutym przyszłego roku, według hiszpańskich związkowców nie ma na celu ograniczania działalności firm transportowych z krajów wschodnich, wbrew temu, co zapowiadają ich rządy, lecz raczej chodzi o ustanowienie uczciwych i lojalnych reguł rynkowych, eliminację obecnego dumpingu socjalnego, a także zjawiska relokacji firm, które swoją konkurencyjność opierają wyłącznie na osiągnięciu niższych kosztów pracy i podatków (np. litewskie firmy transportowe kontrolują już 6% transportu międzynarodowego z początkiem lub miejscem przeznaczenia w Hiszpanii).
Z tego powodu FENADISMER w dalszym ciągu nalega na konieczność jak najszybszego zainicjowania przez rząd Hiszpanii regulacji, która zaimplementuje do krajowego systemu prawnego przepisy przewidziane w Pakiecie Mobilności w sprawie kontroli kierowców zagranicznych firm transportowych działających w tym kraju, „ aby uniknąć obecnej bezkarności, z której korzystają, w wyraźnej nieuczciwej konkurencji z hiszpańskimi przewoźnikami”.
Film przedstawiający nadużycia i wyzysk kierowców zatrudnionych w litewskich firmach, można zobaczyć pod poniższym linkiem:
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.