Wkrótce do Europy ma trafić ciągnik siodłowy Hyzon, zasilany wodorem
Fot. Hyzon
Producent elektrycznych ciężarówek na ogniwa paliwowe, Hyzon Motors, łączy siły z Raven SR, aby przygotować 100 węzłów na całym świecie, dostarczających wodór z wszelkiego rodzaju odpadów.
Raven SR z siedzibą w Wyoming (USA) specjalizuje się w przetwarzaniu odpadów w odnawialne źródła energii dla zrównoważonej mobilności. Wykorzystuje się śmieci z gospodarstw domowych, rośliny, resztki jedzenia, to co zebrano podczas czyszczenia oceanów, szlam z oczyszczalni ścieków, papier itp. W celu wyeliminowania tych produktów amerykańska firma może pozyskać z nich, w zależności od potrzeb, użyteczny biogaz w postaci CNG lub wodoru.
Firma opracowała proces reformingu parą / CO2 bez spalania lub katalizy w celu uzyskania gazu syntezowego bogatego w cząsteczki H2, z wyższą wydajnością niż w zwykłych procesach, takich jak zgazowanie. Po oczyszczeniu uzyskuje się wodór, który jest wystarczająco czysty, aby zasilać ogniwa paliwowe.
Miliony ton odpadów do odzyskania
Według Matta Murdocka, szefa Raven SR, nasza planeta wytwarza codziennie ponad 5,5 miliona ton stałych odpadów domowych i 16,5 miliona ton odpadów rolniczych. To pozwoliłoby uzyskać ponad 2 miliony ton odnawialnego wodoru dziennie. Obecnie większość tych odpadów trafia na wysypiska lub do spalenia. Oprócz utraconego potencjału występuje szczególnie szkodliwy wpływ na środowisko, m.in. w postaci emisji gazów cieplarnianych, w szczególności podczas transportu materiałów do mniej lub bardziej oddalonych miejsc przetwarzania. Stąd pomysł na centrum, które zajmowałoby się lokalnie wszystkimi pozostałościami ograniczonego terytorium.
4,5 tony wodoru dziennie z jednej instalacji
Każda taka instalacja produkcyjna Raven SR mogłaby przetworzyć 50 ton stałych odpadów dziennie. Produkcja: do 4,5 tony odnawialnego zielonego wodoru . Wystarczająco dużo, aby zasilić 100 ciężarówek z ogniwami paliwowymi.
100 węzłów, które zamierzają zainstalować obaj partnerzy, miałoby zatem dzienną zdolność produkcyjną umożliwiającą eksploatację 10 tys. ciężarówek. To efekt eliminacji 5.000 ton odpadów w ciągu 24 godzin. Firma z Wyoming zwraca uwagę, że wielkość obiektów można w razie potrzeby pomnożyć trzykrotnie, w zależności od lokalnego zapotrzebowania na wodór.
Pierwsze instalacje w 2022 roku
Pierwsze takie instalacje powinny zostać oddane do użytku w Kalifornii, w rejonie zatoki San Francisco, w 2022 roku. Sieć zostanie następnie rozszerzona na resztę Stanów Zjednoczonych i na cały świat. Ich lokalizacja ma być wstępnie powiązana z obszarami operacyjnymi przyszłych samochodów ciężarowych o napędzie elektrycznym z ogniwami wodorowymi, zbudowanymi przez Hyzon Motors. Ten producent już zapowiedział autobus, ciężarówkę i ciągnik siodłowy. Ten ostatni ma trafić do Europy, aby zainicjować sprzedaż marki na naszym kontynencie. Dzięki partnerstwu nowojorski producent będzie mógł zapewnić swoim klientom realne środowisko do bezemisyjnej jazdy na ekologicznym wodorze. W ramach tej transakcji Hyzon Motors przejmuje mniejszościowy pakiet udziałów w Raven SR.