Jedna z już zainstalowanych stacji GreenWay Polska – MOP Jankowice przy autostradzie A4
Fot. GreenWay Polska
GreenWay Polska wybuduje, a potem będzie operatorem kolejnych dziesięciu ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych przy autostradzie A4 i ekspresówkach S7 oraz S3.
Nowe urządzenia staną w miejscach obsługi podróżnych (MOP) w lokalizacjach wyłonionych w przetargu GDDKiA. Pierwsze ładowarki zostaną zainstalowane i oddane do użytku kierowców już w przyszłym roku.
Spółka GreenWay Polska będzie dzierżawić fragmenty nieruchomości, na których znajdują się MOP-y i będzie tam odpłatnie świadczyć usługi ładowania samochodów elektrycznych.
– Ładowarki przy MOP-ach to konieczność, bo kierowcy elektryków, tak samo jak kierowcy zwykłych aut, muszą mieć możliwość naładowania auta w podróży na długim dystansie – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.
Ładowarki GreenWay zostaną zainstalowane w następujących MOP-ach:
przy autostradzie A4: Podłęże, Zakrzów, Jawornik, Jastrząbka, Młyniska, Budy;
przy drodze ekspresowej S3: Kunowo Wschód, Kunowo Zachód;
przy drodze ekspresowej S7: Majdany Wielkie, Lutek.
Stacje daleko od sieci: E-taryfa nie rozwiązała wszystkich problemów
Budowa stacji ładowania w lokalizacjach oddalonych od infrastruktury dystrybucji energii to duże wyzwanie, szczególnie w zakresie kosztów. Łączny koszt instalacji stacji, budowy przyłącza i rozbudowy stacji transformatorowych to wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych na jedną stację.
W wielu tego typu lokalizacjach jedyną możliwością przyłączenia stacji do sieci energetycznej jest jej zasilnie z infrastruktury należącej do GDDKiA. W takim wypadku wdrożona ostatnio E-taryfa, której celem jest wsparcie rozwoju sieci ładowania e-samochodów, nie może być stosowana. Taka taryfa może być zastosowana jedynie w sytuacji, gdy stacja ładowania przyłączona jest bezpośrednio do sieci należącej do operatorów systemów dystrybucyjnych, takich jak Tauron czy Enea.
Oznacza to znacząco wyższe koszty związane zarówno z instalacją ładowarek, jak również kosztów ich eksploatacji.
– To temat wart rozwiązania – komentuje Rafał Czyżewski. – Stacje ładowania przy autostradach są niezbędne, aby samochody elektryczne stały się pierwszym wyborem Polaków i by podróżowanie nimi nie było wyzwaniem – kosztowym i logistycznym.
To już sieć 27 stacji
Zakończony w kwietniu przetarg GDDKiA jest już trzecim, w wyniku którego GreenWay Polska włącza do swojej sieci stacje na terenie MOP-ów. Do tej pory firma miała już zawarte umowy na 17 lokalizacji, po ostatnim przetargu ich liczba wzrosła do 27.
Wszystkie stacje ładowania GreenWay są ogólnodostępne i funkcjonują w ramach sieci GreenWay Polska.