Fot. IRU
IRU, światowa organizacja transportowa, wprowadziła zielony pakt dla zbiorowych globalnych działań na rzecz osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w komercyjnych usługach transportu drogowego do 2050 roku.
Dekarbonizacja sektora, obejmującego ponad 65 mln pojazdów ciężarowych o dużej ładowności i odpowiedzialnego za około 2,5% światowej emisji CO2, jest niezbędna do osiągnięcia globalnych celów klimatycznych, w tym celów określonych w porozumieniu paryskim z 2016 r. Green Compact firmy IRU wyznacza plan ograniczenia emisji CO2 o co najmniej 3 miliardy ton rocznie.
Rządy muszą wesprzeć
Przyjmując Green Compact, członkowie IRU byli zjednoczeni w swoim historycznym zobowiązaniu do sprostania ogromnemu wyzwaniu, przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencyjnych usług mobilności i logistyki dla gospodarki i społeczności, które są od nich zależne.
Green Compact odwzorowuje zbiorowe działania przemysłu i rządu dotyczące nowych technologii i infrastruktury, zmodyfikowanych praktyk operacyjnych i lepszych usług zbiorowych dla użytkowników transportu.
– Jeśli Green Compact zostanie w pełni wdrożony, branża transportu drogowego może zostać zdekarbonizowana na długo przed 2050 r., ale nie możemy tego zrobić sami. Rządy muszą dołączyć do nas w podejmowaniu teraz działań w zakresie umożliwienia inwestycji i zachęt potrzebnych przewoźnikom drogowym do osiągnięcia dekarbonizacji – powiedział Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU.
Pięć filarów zielonego paktu
Opierając się na bardziej kompleksowym podejściu do pomiaru emisji CO2, Green Compact ma pięć filarów:
1. Szerokie praktyczne wdrożenie paliw nisko- i zeroemisyjnych.
2. Wydajniejsza logistyka z szerszym wykorzystaniem eko-ciężarówek.
3. Zwiększenie wykorzystania zbiorowego transportu pasażerskiego autobusami i autokarami.
4. Wydajniejsze technologie pojazdów i krótsze cykle odnawiania floty.
5. Kształcenie i szkolenie w celu poprawy zachowania podczas jazdy i działań operacyjnych.
– Wszystkie kraje mają różne krajobrazy transportowe i energetyczne, z bardzo różnymi wyzwaniami. Skalowalne podejście w pięciu filarach Green Compact IRU umożliwia wszystkim regionom dekarbonizację transportu drogowego tak szybko i skutecznie, jak to możliwe – podsumował Umberto de Pretto.