Fot. Volkswagen
Niewiele współczesnych pojazdów cieszy się statusem samochodu kultowego. Jednym z nich jest wielozadaniowy MPV: Volkswagen Multivan. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza na światową premierę nowej generacji tego bestsellera zbudowanego według całkowicie nowej koncepcji. Multivan nowej generacji pojawi się na rynku w drugiej połowie tego roku.
Nowy Multivan po raz pierwszy osadzony jest na modułowej płycie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie (Modular Transverse Matrix — MQB). To olbrzymi skok tego modelu w przód w kategoriach technicznych. Gama dostępnych układów napędowych zawiera nowy element: hybrydę typu plug-in. Dzięki temu nowy Multivan może również czasowo funkcjonować jako pojazd o zerowej emisji. Nowe, innowacyjne systemy wspomagania, obsługi i infotainmentu pojawiają się w tej linii modelowej po raz pierwszy. Duży postęp dokonał się również w dziedzinie bezpieczeństwa zderzeniowego. Wyjątkowe DNA stylistyki tego samochodu zostało udoskonalone w drodze ewolucji: żaden inny pojazd wielozadaniowy nie był produkowany przez ponad 70 lat. Nowy Multivan jest natychmiast rozpoznawalny jako następca legendarnego T1.
Światową premierą kolejnej generacji legendarnego Multivana, Volkswagen zwiastuje wejście w nową erę. Ta dekada będzie charakteryzowała się elektryfikacją układów napędowych i wprowadzeniem jazdy automatycznej. Na tym tle asortyment Bulli poszerza się i w przyszłości zostanie podzielony na trzy piony: linie modeli Multivan, Transporter 6.1 oraz różne wersje ID.BUZZ, które zostaną wprowadzone w 2022 r. Każdy z tych pionów ma fundamentalne znaczenie dla marki: T6.1 w wersjach Transporter i Caravelle pozostanie specjalistą do użytku komercyjnego, a model California — ikonicznym kamperem. Dwa w pełni elektryczne modele: lifestylowy ID.BUZZ MPV i dostosowany do jazdy w środowisku miejskim ID.BUZZ Cargo, będą podbijać nowe segmenty rynku w przyszłości.
Nowy Multivan, którego premierę właśnie świętujemy, to pojazd najbardziej wszechstronny — w wersji Multivan eHybrid z napędem hybrydowym plug in staje się również pojazdem z zerową emisją. Jednocześnie jego imponujący zasięg sprawia, że jest pojazdem wielozadaniowym odpowiednim na dalekie podróże.
Przedział bagażowy o pojemności do 4.053 litrów pozwala wygodnie radzić sobie z przewożeniem przeróżnych ładunków, czy sprzętu sportowego – no może poza szybowcami czy jachtami, ale nic straconego: je również można nowym Multivanem zabrać ze sobą, dzięki możliwości holowania ładunku o masie do 2000 kg.
Pojazd wielu zastosowań
Dzięki temu nawet 7-miejscowemu pojazdowi, dostępnemu w wersjach Multivan, Life i Style, Volkswagen przenosi wyjątkowy, motoryzacyjny styl życia do scyfryzowanej i skomunikowanej teraźniejszości oraz do przyszłości. Wielofunkcyjny samochód zaprojektowany przede wszystkim z myślą o rodzinach i aktywnych miłośnikach sportu, dzięki zupełnie nowemu systemowi foteli i przestrzeni bagażowej, rysuje przed nami wiele scenariuszy mobilności. Równolegle z modelem podstawowym, producent będzie oferować nowego Multivana w wersji przedłużonej, ze znacznie zwiększoną przestrzenią ładunkową. Ponadto przewiduje się, że dzięki elastycznemu w aranżacji, wysokiej jakości wnętrzu przypominającemu pomieszczenie wypoczynkowe, nowy Multivan zwiększy swój udział w rynku jako biznesowy MPV i ekskluzywny mikrobus.
Fot. Volkswagen
Zerowa emisja na drodze
Jednym z najważniejszych stałych parametrów specyfikacji konstrukcyjnej nowego Multivana, było wyposażenie go w napęd hybrydowy typu plug-in. Tylko ten rodzaj napędu zapewnia kompatybilność bezemisyjnej jazdy miejskiej z dużym zasięgiem i niskim zużyciem całkowitym paliwa. Multivan z napędem hybrydowym typu plug-in otrzymał w nazwie przyrostek eHybrid. Systemowa moc wyjściowa silnika elektrycznego i silnika benzynowego z turbosprężarką (TSI) to 160 kW / 218 KM.
Dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13 kWh, Multivan eHybrid najczęściej pokonuje dzienne dystanse korzystając wyłącznie z energii elektrycznej. Badanie przeprowadzone przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej pokazuje, że 95% wszystkich codziennych przejazdów samochodowych w Niemczech odbywa się na dystansach krótszych niż 50 km. Hybrydowy układ napędowy plug-in został pomyślany w taki sposób, że Multivan eHybrid uruchamia się domyślnie w trybie zasilania wyłącznie energią elektryczną i dzięki temu zwłaszcza krótkie trasy pokonuje nie generując emisji dwutlenku węgla. Dopiero przy prędkości ponad 130 km/h włącza się oszczędny silnik benzynowy TSI.
Trzy turbodoładowane silniki
Równolegle z hybrydowym układem napędowym typu plug-in, napędzany na przednie koła Multivan będzie dostępny z dwoma czterocylindrowymi turbodoładowanymi silnikami benzynowymi TSI o mocy 100 kW / 136 KM i 150 kW / 204 KM. W przyszłym roku dostępny będzie czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o mocy wyjściowej 110 kW/150 KM.
Automatyczna skrzynia biegów DSG
Wszystkie wersje układów napędowych są standardowo zestawiane z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów DSG. 6-biegowa skrzynia modelu eHybrid (DQ400E), to skrzynia opracowana specjalnie z myślą o układzie hybrydowym plug-in. Wraz z silnikiem elektrycznym stanowią jeden moduł. Skrzynia biegów stosowana z silnikami TSI, a później z silnikiem TDI, to skrzynia siedmiobiegowa.
W Nowym Multivanie, po raz pierwszy w tej serii modelowej, wybór biegu odbywa się elektronicznie, w prosty sposób - za pomocą niewielkiego przycisku selektora DSG umieszczonego na desce rozdzielczej.
Jazda półautomatyczna z IQ.DRIVE Travel Assist
W nowym Multivanie znacząco zwiększyła się liczba systemów wsparcia kierowcy. W zależności od specyfikacji, może ona obejmować ponad 20 układów. Zawsze montowane funkcje standardowe to: Car2X (lokalny system ostrzegania), system monitorowania obszaru przed pojazdem Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania City Emergency Braking, wspomaganie wymijania z nowym asystentem skrętu, dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych, system ostrzegający przed zjechaniem z pasa Lane Assist oraz tempomat.
Do innowacyjnych, nowych systemów należy IQ.DRIVE Travel Assist, który ułatwia półautomatyczną jazdę w zakresie od 0 do 210 km/h. IQ.DRIVE Travel Assist łączy w sobie nowy predyktywny tempomat adaptacyjny ACC (kontrola wzdłużna) i asystenta toru jazdy Lane Assist (kontrola boczna), tworząc nowy układ, który znacznie zwiększa łatwość prowadzenia i bezpieczeństwo w drodze.
Fot. Volkswagen
Charyzmatyczny wygląd zewnętrzny
Stylistyka jest nowa, ale „jednoznacznie charakterystyczna dla Multivana”. Pozostaje unikatowa, ponieważ pochodzenie tej linii modeli jest unikatowe.
- Nowy Multivan nosi charakterystyczne geny najbardziej na świecie znanego pojazdu wielozadaniowego - mówi Albert Kirzinger, główny projektant marki Volkswagen Samochody Dostawcze. - Robiąc duży krok naprzód, jeszcze bardziej wzmocniliśmy niepowtarzalny charakter tego kultowego pojazdu, pozostając jednocześnie wierni typowej linii Bulli. Świadomie przywołujemy na przykład poziomą linię, która biegnie wokół nadwozia T3.
W nowym Multivanie w wersji Style, linia ta jest wzmocniona chromowanym wykończeniem. Kontrast kolorystyczny z lakierem nadwozia podkreśla linię charakteru jeszcze mocniej niż w T3 - trzeciej generacji Bulli, a jednocześnie pierwszej generacji Multivana. Jeżeli klient zamówi nowego Multivana z lakierem w dwóch barwach, chromowana listwa oddziela od siebie dwa obszary kolorystyczne.
W nowym Multivanie zastosowano też element stylistyczny z modelu T4, a więc z drugiej generacji: maskę silnika wyciągniętą mocno do przodu pod przednią szybą. Główny projektant, Albert Kirzinger, wyjaśnia: - Genotyp zróżnicowanej historii serii T żyje nadal w tym modelu – w zupełnie nowym Multivanie, który na pierwszy rzut oka jest mimo wszystko typowym Bulli, z jego wyrazistym, ujmującym wyglądem i przejrzystą, ponadczasową stylistyką.
Zwiększony rozstaw osi, szerokość i długość
W proporcjach nowego Multivana widoczne są zmiany. W porównaniu do poprzedniego modelu, wersja podstawowa jest teraz dłuższa i szersza. Jednocześnie nieco zmniejszono wysokość pojazdu, zapewniając praktycznie identyczną lub - z nowym panoramicznym szklanym dachem - nawet większą wysokość kabiny. Dokładne wymiary nowego Multivana to: szerokość 1.941 mm nie wliczając składanych bocznych lusterek (opcjonalnie elektrycznych) (+37 mm w porównaniu z Multivanem 6.1), długość 4.973 mm (+69 mm) i wysokość do 1.903 mm (-47 mm). Rozstaw osi wynosi 3.124 mm (+124 mm). Multivan dostępny jest również w wersji przedłużonej. Przy identycznym rozstawie osi, od zderzaka do zderzaka ma 5.173 mm, czyli jest o 131 mm bardziej kompaktowy niż poprzedni model.
Nowe funkcje: automatyczne otwieranie i interaktywne światła
Karoseria Multivana została nie tylko na nowo zaprojektowana, ale również na nowo przemyślana w kategoriach technicznych. Po raz pierwszy w tym modelu jest teraz opcjonalnie dostępne otwieranie elektrycznej klapy tylnej gestem (funkcja Easy open & close) - prostym ruchem stopy. Tak samo działa nowa funkcja otwierania drzwi przesuwnych, otwieranych i zamykanych elektrycznie (standard w wersji Style). W przypadku wersji Multivan i Life - standardowo wyposażanych w dwoje ręcznie otwieranych drzwi przesuwnych (w wersji Life z wspomaganiem zamykania drzwi przesuwnych i klapy tylnej) - ta funkcja dostępna jest opcjonalnie. Elektrycznie uruchamiane drzwi przesuwne można również otworzyć od zewnątrz ruchem stopy (funkcja Easy open). Od wewnątrz, tak samo jak za pomocą odpowiednich przełączników na klamce, można je również otworzyć i zamknąć korzystając z przycisków umieszczonych na desce rozdzielczej.
Kolejna nowa funkcja to interaktywne reflektory diodowe Matrix IQ.LIGHT, które można zamówić jako alternatywę dla standardowych reflektorów diodowych. Funkcje reflektorów diodowych Matrix IQ.LIGHT obejmują dynamiczną regulację świateł drogowych Dynamic Light Assist (stale włączone światła drogowe nieoślepiające kierowców w pojazdach nadjeżdżających z naprzeciwka) i dynamiczne doświetlanie zakrętów (precyzyjne oświetlenie łuku zakrętu).
Z reflektorami diodowymi Matrix IQ.LIGHT łączy się inna nowa funkcja: pozioma listwa LED umieszczona w kratce chłodnicy, będąca elementem świateł do jazdy w dzień. Znajdziemy ją w wersji wyposażenia Style. Wszystkie wersje nowego Multivana są również standardowo wyposażone w diodowe światła tylne.
Fot. Volkswagen
Wnętrze: cyfrowe i z różnymi możliwościami aranżacji
Pierwsza generacja Multivana miała wpływ na koncepcję wnętrz jego następców. To samo dotyczy nowego Multivana: silnik T3 znajdował się z tyłu, a nie z przodu jak w modelu T4 i późniejszych. W rezultacie, zwis przedni w T3 był bardzo krótki. Dlatego też kierowca T3 siedzi tuż nad przednią osią. W wyniku zmiany miejsca montażu silnika z tyłu na przód w T4, a potem, dla bezpieczeństwa, w modelach każdej kolejnej generacji, część przednia nieco się wydłużyła, a fotel kierowcy został przesunięty do tyłu. Jednak zachowane zostało odczucie kierowcy typowe dla Multivana: wysoko i, jak się wydaje, mocno do przodu, a tym samym bezpieczniej niż kiedykolwiek wcześniej.
Podobnie jak w przypadku wyglądu zewnętrznego, zupełnie od nowa zaaranżowano wnętrze. Dotyczy to także deski rozdzielczej - krajobrazu ergonomicznie przemyślanych i połączonych ze sobą wyświetlaczy. Wyposażenie standardowe deski rozdzielczej stanowi kokpit cyfrowy Digital Cockpit 10’’ i system infotainmentu Ready 2 Discover. Stale obecne na pokładzie są usługi online We Connect oraz We Connect Plus (ta druga na czas określony, który można za opłatą wydłużyć). Większość elementów sterowania zaprojektowano jako cyfrowe pola dotykowe i przyciski. Istotnym aspektem jest tutaj fakt, że niemiecki producent, w celu dalszego udoskonalania typowej, codziennej użyteczności swych pojazdów, systematycznie wprowadza w nich technologie cyfrowe. Jednym z przykładów takiej użyteczności na co dzień, jest odstęp między fotelami w przodzie, umożliwiający przejście na tył pojazdu. Multivan nigdy nie będzie miał konwencjonalnej konsoli środkowej, ponieważ gdyby ją tam umieścić, praktyczna, ważna i charakterystyczna dla Bulli metoda przechodzenia do tyłu pojazdu nie byłaby możliwa. To właśnie z tego powodu również w nowym Multivanie nie ma konsoli centralnej.
Zamiast tego, jak wspomniano wcześniej, pojazd po raz pierwszy wyposażono w cyfrowy, a tym samym oszczędzający miejsce system zmiany biegów połączony z montowaną standardowo automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią DSG. Hamulec postojowy również jest elektryczny. Te dwa rozwiązania sprawiają, że teraz między fotelem kierowcy i pasażera jest jeszcze więcej przestrzeni umożliwiającej przejście do tyłu pojazdu.
Nowy system prowadnic — lekkie fotele tylne i wielofunkcyjny stolik
Miejsca do przechowywania różnych rzeczy w konsoli środkowej są praktyczne, a należy pamiętać, że nigdy wcześniej w Multivanie ich w tym miejscu nie było. Stolik w tylnej części kabiny, oferowany dotąd w Multivanach wszystkich generacji, jest równie praktycznym rozwiązaniem, więc projektanci na nowo wymyślili oba te elementy i połączyli je w jeden. W ten sposób powstał wielofunkcyjny, przesuwany stolik osadzony w układzie prowadnic foteli. Dzięki innowacyjnemu systemowi blokowania, ten element można wykorzystywać jako konsolę środkową między fotelami kierowcy i pasażera lub jako składany stolik wyposażony w uchwyty na napoje i schowki do przechowywania w drugim lub trzecim rzędzie foteli.
Jak zapewnia producent, w nowym modelu przestrzeń może być wykorzystana lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. I dzieje się tak z wielu powodów: po pierwsze, w tylnej części kabiny będą teraz montowane tylko pojedyncze fotele — zniknęła z trzeciego rzędu zajmująca całą szerokość pojazdu kanapa. Po drugie, nowe pojedyncze fotele w drugim i w trzecim rzędzie z praktycznymi, rozkładanymi stolikami, są nawet o 25% lżejsze.
W zależności od specyfikacji i położenia w przedziale pasażerskim, ważą od 23 do 29 kg. Dzięki temu, i dzięki ich osadzeniu w zupełnie nowym systemie prowadnic, jeszcze łatwiejsze jest teraz ich wyjęcie, ponowne wstawienie i elastyczna aranżacja wnętrza.
Ponieważ trzyosobowa kanapa w trzecim rzędzie ustąpiła miejsca pojedynczym fotelom, po raz pierwszy fotele po jednej stronie pojazdu można po prostu wyjąć, aby zrobić miejsce na przykład na przewiezienie rowerów. Można samodzielnie zdecydować, w jaki sposób zaaranżowanych zostanie wszystkich pięć foteli w tylnej części kabiny. Ponieważ prowadnice foteli są wyposażone w przyłącze elektryczne, opcjonalnie, w zewnętrznych siedzeniach tylnych zamontować można ogrzewanie. Dzięki przyłączom realizowana jest też istotna funkcja rozpoznawania zajętości miejsc: pokazuje ona kierowcy, czy wszystkie osoby siedzące z tyłu zapięły pasy bezpieczeństwa. Odpowiedni sygnał jest przekazywany bezprzewodowo.
Fot. Volkswagen
Przestrzeń ładunkowa od 469 aż do 4.053 litrów
Załadowany po dach za trzecim rzędem siedzeń Multivan w wersji bazowej, może zabrać 469 litrów bagażu. Jeżeli zostanie załadowany aż do miejsca za drugim rzędem siedzeń, pojemność bagażowa wzrasta do 1.844 litrów (1.850 l w wersji z panoramicznym szklanym dachem). Jeżeli wykorzystana zostanie cała przestrzeń ładunkowa, aż do pierwszego rzędu foteli, pojemność bagażowa wzrasta do 3.672 l. Pojemności bagażowe dłuższej wersji pojazdu wynoszą odpowiednio 763, 2.171 i 4.005 l (4.053 l w wersji z panoramicznym szklanym dachem).
Zalany światłem
Nabywca zamówić może dwuczęściowy, panoramiczny szklany dach. Powłoka LowE (o niskiej emisyjności/odbijająca światło) na laminowanym bezpiecznym szkle obniża promieniowanie termiczne o 44 procent.
W przedniej części przezroczysty obszar dachu ma szerokość 913 mm i długość 403 mm. Nad drugim rzędem siedzeń ma od 900 do 910 mm szerokości i aż 1.284 mm długości. Multivan z panoramicznym szklanym dachem osiąga maksymalną wysokość kabiny, która jest nawet większa niż w poprzednich modelach. Funkcja oświetlenia konturowego ambiente – dostępna opcjonalnie i w zależności od wersji modelowej – zapewnia specjalną atmosferę we wnętrzu pojazdu.