Asystenci skrętu ciężarówek mają m.in. zapobiegać najechaniu na rowerzystów
Fot. ADAC
ADAC przetestował dziewięć systemów asystujących przy skręcie samochodem ciężarowym, które spełniają wymogi finansowe Federalnego Ministerstwa Transportu i posiadają ogólne zezwolenie na użytkowanie. Tylko dwa testowane urządzenia uzyskały ocenę „dobrą”. Dwa otrzymały ocenę „zadowalający”, jeden „wystarczający”, a cztery „słabe”.
Urządzenia spełniające kryteria„ Asystenta skrętu ” Federalnego Ministerstwa Transportu kosztują od około 967 do 3.690 euro. Do tego dochodzą koszty instalacji. Testerzy przyjrzeli się systemom w rzeczywistych warunkach w ruchu drogowym i na poligonie testowym. Sprawdzono m.in., czy urządzenia w porę reagują na rolkarzy i użytkowników wózków inwalidzkich, jak duży jest ich zasięg i jak często uruchamiane jest fałszywe ostrzeżenie.
Zwycięzca testu z oceną 2,2
Zwycięzcą testu jest asystent Eyeyes GmbH o nazwie TASET001 z oceną 2,2. Według ADAC system ten nie generował żadnych fałszywych raportów w rzeczywistym ruchu drogowym i był w stanie wykryć rowerzystów w odległości sześciu metrów od ciężarówki. Wizualna informacja dla kierowcy jest łatwa i zrozumiała. Jednak zwycięzca testu jest również najdroższy z ceną prawie 3.700 euro.
Inne systemy firm H3M (Truck! Warn FLEX), Knorr Bremse (ProFleet + GEN 2) i Wüllhorst (WUE AAS-4.0) ocenione jako dobre i zadowalające również były w stanie odróżnić obiekty statyczne od niechronionych użytkowników dróg, zgodnie z ADAC i nigdy błędnie nie ostrzegały.
Zarejestrowały również niechronionych użytkowników dróg przy prawie wszystkich prędkościach, odległościach i wariantach testowych. Kierowca ciężarówki był ostrzegany sygnałami optycznymi i akustycznymi.
Dużo fałszywych ostrzeżeń
Systemy Dometic (BSC01), Rosho (TurnCAM), Axion (ICA Turn-Assist AAS Set), H3M (Truck! Warn DELUXE) i Continental (RightViu) generowały dużą liczbę fałszywych ostrzeżeń, a także zapewniały mały obszar widzenia. Systemy Rosho, Axion i Dometic również rejestrowały rowerzystów tylko wtedy, gdy wyprzedzali ciężarówkę, ale nie wtedy, gdy oba pojazdy jechały obok siebie lub ciężarówka wyprzedzała rowerzystę. System Conti działał tylko wtedy, gdy kierowca włączył kierunkowskaz.
***
Asystenci skrętu ciężarówek rozpoznają rowerzystów i pieszych znajdujących się w martwym polu i pomagają uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Od 2022 roku takie urządzenia będą obowiązkowe we wszystkich nowych typach ciężarówek w całej UE, a od 2024 roku de wszystkich nowo zarejestrowanych ciężarówkach i autobusach.