Hyundai Motor Company planuje w tym miesiącu rozpocząć seryjną produkcję Xcient Fuel Cell, napędzanej ogniwami paliwowymi ciężarówki elektrycznej, pierwszego na świecie ciężkiego pojazdu napędzanego wodorem. W modelu Xcient Fuel Cell 2021, przed wprowadzeniem na rynek w Europie, zmodyfikowano stylizację nadwozia i zaktualizowano parametry techniczne.
W nowej konfiguracji
Design pojazdu podkreśla jego dynamiczny i ekologiczny charakter. Jego nowy grill jest wzbogacony chromowanymi wstawkami w kształcie litery „V”, a także wielowymiarową siatką. Niebieskie wykończenie obrysu grilla i dekoracyjne naklejki wyraźnie charakteryzują tryb zasilania wodorem i jego ekologiczny wymiar.
Xcient Fuel Cell 2021 zawiera nowy system wodorowych ogniw paliwowych o mocy 180 kW, składający się z dwóch ogniw o mocy 90 kW, który został niedawno zmodyfikowany i przystosowany do tego modelu. Zarówno jego trwałość, jak i ogólna efektywność paliwowa pojazdu zostały zoptymalizowane, aby lepiej odpowiadać potrzebom menedżerów flot. Zapewniając maksymalny moment obrotowy 2.237 Nm, silnik elektryczny o mocy 350 kW gwarantuje dynamiczną jazdę.
Z 400-kilometrowym zasięgiem
Pojazd produkcyjny otrzyma siedem dużych zbiorników na wodór, a także trzy akumulatory wysokonapięciowe o pojemności 72 kWh jako dodatkowe źródło zasilania. Maksymalny zasięg ogłoszony przez Hyundaia to około 400 km. Całkowite napełnienie zbiorników wodoru zajmuje od 8 do 20 minut, w zależności od temperatury otoczenia.
Xcient Fuel Cell 2021 będzie dostępny także w konfiguracji napędu 6×2, oprócz wersji 4×2, która jest już w obiegu w Szwajcarii.
1.600 pojazdów w Europie już w tym roku
W ubiegłym roku Hyundai dostarczył łącznie 46 ogniw Xcient Fuel Cell do 25 przewoźników Helvetian. Te pierwsze przedprodukcyjne pojazdy przejechały ponad milion kilometrów; i już obniżyły emisję dwutlenku węgla o około 800 ton w porównaniu z równoważnymi pojazdami z silnikami wysokoprężnymi.
Południowokoreański producent ma dostarczyć do Szwajcarii jeszcze 140 egzemplarzy nowego Xcient Fuel Cell do końca tego roku, w ramach planu wprowadzenia do Europy 1.600 ciężarówek z wodorowymi ogniwami paliwowymi do końca tego roku. Hydrogen Mobility, spółka joint venture Hyundaia i H2 Energy, pracuje również nad wprowadzeniem Xcient Fuel Cell na inne rynki europejskie.
– Klienci są bardzo zadowoleni z jakości i komfortu jazdy tej ciężarówki. Budzi duże zainteresowanie także poza granicami Szwajcarii. Jesteśmy przekonani, że w przyszłym roku samochody ciężarowe XCIENT Fuel Cell będą przemierzały drogi innych krajów europejskich, w szczególności Niemiec i Holandii – mówi Mark Freymueller, dyrektor generalny Hyundai Hydrogen Mobility.