W XXI wieku Fliegl stał się jednym z wiodących producentów naczep
Fot. Fliegl
W ciągu 30 lat firma Fliegl Trailer wypracowała sobie czołową pozycję w branży pojazdów użytkowych.
– Dzisiaj jesteśmy właściwie postrzegani pozytywnie, jako innowacyjni i bardzo dynamiczni. Pracujemy nad tym, aby jeszcze więcej klientów odniosło korzyści z naszych rozwiązań w przyszłości. Każdy pojazd zaprojektowany w sposób zrównoważony, który opuszcza naszą fabrykę, przynosi również korzyści ekologiczne – założyciel i dyrektor zarządzający Helmut Fliegl uważa za największy sukces założenie firmy, którą budował przez ponad 30 lat, i uczynienie jej jako innowacyjnej w branży.
1991 - 1995: nowicjusz na rynku
15 lipca 1991: największy kamień milowy dla Helmuta Fliegla. Wraz z ojcem, Josefem Flieglem – odnoszącym sukcesy producentem pojazdów rolniczych – przejął od firmy powierniczej dawny warsztat naprawy rolniczej (LIW). Jego misją było zdobycie przyczółku w nowych krajach związkowych, przenieść techniczne know-how Flieglów na ulice.
Fliegl Fahrzeugbau zaczynał jako nowicjusz na rynku pojazdów użytkowych i był traktowany w taki właśnie sposób. Początkowe próby pozyskania komponentów takich jak osie czy opony od znanych producentów spełzły na niczym.
– Było to swego rodzaju embargo – wspomina Helmut Fliegl, – które pokonaliśmy okrężną drogą.
Zakupów dokonywano za pośrednictwem dealerów lub siostrzanej firmy Fliegl Agrartechnik. Pierwszym pojazdem, który wyjechał z hal w Turyngii, była biała przyczepa niskopodwoziowa typu tandem.
To był czas majsterkowania, próbowania, uczenia się i wyczuwania na swój sposób. Patrząc wstecz, Helmut Fliegl opisuje pierwsze IAA w 1992 roku jako swoją największą przygodę.
– Byliśmy zieloni, a jednak w tym samym roku pojawiła się na rynku pierwsza innowacja firmy Fliegl, obśmiana przez konkurencję: naczepa niskopodwoziowa z prostą platformą, która może przewozić maszyny i pojazdy budowlane, a także materiały budowlane elementy lub pojemniki. W praktyce model P zaimponował nie tylko klientom. Inni producenci wkrótce zaczęli replikować pojazd.
Przyszła pora na kolejne innowacje: na przykład przyczepa kombinowana dla firm zajmujących się utylizacją odpadów jest do dziś oryginałem firmy Fliegl. Jako pierwsza przewoziła kontenery rolowane z rolką zewnętrzną lub środkową, kontenery skipowe, maszyny budowlane oraz szeroką gamę materiałów dłużycowych. Fliegl był również pierwszym producentem, który w połowie lat 90. wyposażył swoje naczepy kurtynowe w centralny zamek plandeki do szybkiego załadunku i rozładunku, system Quick Lock. Kolejny kamień milowy: tandemowa naczepa niskopodłogowa z dużą szerokością wnętrza – 2.050 milimetrów.
Naczepy Fliegl charakteryzują się lekką konstrukcją
Fot. Fliegl
1996 - 2010: od pokpiwania do akceptacji na równych zasadach
Doświadczenie przychodziło z pierwszymi konstrukcjami własnymi. Z doświadczeniem, pewnością siebie. Fliegl Fahrzeugbau wyrobił sobie markę w branży, zaczął być traktowany poważnie i zyskiwał coraz większą akceptację.
– Uwierzyliśmy w siebie i dalej się rozwijaliśmy – mówi Helmut Fliegl.
Na przykład pod względem zrównoważonego rozwoju, który w latach 90. nie stanowił problemu w konstrukcji pojazdów użytkowych. Fliegl wykonał pionierskie prace w tej dziedzinie: wprowadzono lekkie konstrukcję, a firma ukuła termin „zielona droga”. Obniżanie masy automatycznie oznacza niższą emisję CO2.
– Ludzie śmiali się z naszych przyczep z dziurami – mówi Helmut Fliegl. – Dzisiaj nie ma na świecie pojazdu zoptymalizowanego pod względem masy bez dziur.
W 2005 roku firma wyznaczyła kierunek na przyszłość. Wraz z otwarciem zakładu nr II producent znacząco zwiększył swoje moce produkcyjne w zakresie produkcji wielkoseryjnej. W jednym z najnowocześniejszych zakładów w Europie z linii montażowej zjeżdżają naczepy burtowe i plandekowe, podwozia kontenerowe i naczepy wywrotki. Na dachu pojazdów montowane są moduły fotowoltaiczne. Dzięki temu wielkoskalowemu systemowi fotowoltaicznemu i kilku blokowym elektrowniom cieplnym firma wytwarza trzy razy więcej energii elektrycznej niż sama zużywa w produkcji, administracji itp.
W 2008 r. ogólny kryzys gospodarczy dotknął również produkcji pojazdów użytkowych. Spadł popyt i sprzedaż. Mimo to przedsiębiorstwo nie redukowało zatrudnienia. Kontynuowano pracę nad innowacyjnymi koncepcjami pojazdów, korzystano z pozycji, którą firma wypracował przez lata i szukano nowych nisz rynkowych.
W tym czasie Fliegl Trailer zaprezentował m.in. swoje podwozie wywrotne Vario z przemieszczeniem kontenera, certyfikowaną naczepę z zabezpieczeniem ładunku siatką drucianą oraz nową dwuosiową wywrotkę COMPACT Coni light.
Od 2011: dotarcie na szczyt branży
Fliegl Trailer wyszedł z kryzysowych lat silniejszy. Green Road i temat zrównoważonego rozwoju stają się coraz bardziej obecne w koncepcji korporacyjnej. Nowe motto firmy to: INNOWACJE DLA CIEBIE. Fliegl opracował wywrotki ze stożkową rynną, zakrzywionym podwoziem i tylną ścianą membranową, zintegrowanym zbiornikiem powietrza, systemem Free Load System do szybkiego załadunku i rozładunku firanek oraz MegaRunner 4.0 - pierwszą naczepą z rzeczywistym czterometrowym całkowitym i trzymetrowym wnętrzem (wysokość).
Firma wprowadziła również na rynek serię Twin - dwuosiowe naczepy kurtynowe nie tylko podlegają niższym opłatom drogowym, ale także pozwalają zmniejszyć koszty eksploatacji i paliwa. Kolejnymi zaletami są niska masa własna i duża ładowność pojazdów.
Według przedstawicieli firmy, to właśnie takim koncepcjom pojazdów, jak Twin, Fliegl zawdzięcza swój sukces w ciągu ostatnich 25 lat, przekształcenie się w dostawcę premium na szczycie branży i pionierską rolę w dziedzinie zrównoważonego rozwoju.
– Zakładam, że jedna trzecia producentów pojazdów w Europie przetrwa w dłuższej perspektywie. I zakładam, że Fliegl należy do tej grupy – mówi Helmut Fliegl.
Na początku 2017 roku Fliegl jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję na europejskim rynku pojazdów użytkowych: Hangler Fahrzeugbau to nazwa nowego członka grupy korporacyjnej. Podstawowe produkty marki, takie jak naczepy firanki, wywrotki, kontenerowe i z ruchomą podłogą uzupełnią ofertę Hangler i wzmocnią sprzedaż w Austrii.
Fliegl zwraca uwagę na zrównoważony rozwój w produkcji przyczep i naczep dla budownictwa, spedycji i logistyki. Projektowanie, produkcja i montaż odbywają się w centralnej lokalizacji; nie ma już ruchu międzyzakładowego na duże odległości powodującego emisję CO2. W swojej nowoczesnej fabryce przyczep w Turyngii firma wykazuje dodatni bilans energetyczny.
Koncepcje pojazdów tej marki opierają się na zrównoważonej filozofii produktów. Bardzo ważna jest lekka konstrukcja, dzięki której Fliegl osiąga najwyższe wartości dla masy pojazdu – na korzyść ładowności i emisji CO2. Firma została wyróżniona nagrodą German Sustainability Prize 2016 za holistyczne podejście do efektywnego gospodarowania zasobami.