Krone chce zrewolucjonizować rynek podwozi dzięki nowej naczepie podkontenerowej Box Liner eLTU 40
Fot. Krone
W związku z obecnym ożywieniem gospodarczym, transport kontenerowy na całym świecie przeżywa bezprecedensowy boom. Wzrasta popyt m.in. na uniwersalne naczepy kontenerowe.
Według Krone Ulrich Josefowitscha, kierownika produktu w Krone, w wymagającej branży transportu kontenerowego liczy się każda minuta i często dobrym rozwiązaniem jest podwozie odpowiednie dla wszystkich kontenerów, nawet tych ciężkich od 20' do 45'.
Alternatywa dla podwozi z wysuwem centralnym
Jednym z najnowszych rozwiązań Krone jest Box Liner eLTU 40 Light Traction, alternatywa dla podwozi z wysuwem centralnym, które do tej pory były często zamawiane przez firmy transportowe, ceniące sobie lepsze obciążenie siodła podczas transportu 20-stopowych kontenerów równo z tyłem. Najważniejszym punktem Box Linera jest opatentowany „ogon” trakcyjny, znany już z eLTU 70. Umożliwia m.in. nowe pozycjonowanie kontenerów 20’ (odległość od środka tylnej blokady do środka ostatniej osi wynosi tylko 565 mm), co powoduje większe obciążenie siodła, a tym samym lepszą przyczepność i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. W transporcie kombinowanym z łącznym ładunkiem naczepy 27 t kontener 20’ montowany tyłem może ważyć 28 t; przy obciążeniu siodła powyżej 5 t i obciążeniu łącznym 24 t można legalnie transportować 24,5 t. To o ponad 2 t większa możliwa masa kontenera niż w przypadku poprzednika (eLTU 4). Pojazd waży ok. 4,2 t – małą masę własną uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej stali drobnoziarnistej S700 oraz ramy zoptymalizowanej za pomocą metody elementów skończonych (MES). W krajach o wyższej dmc, np. kontenery 34 t 40’ lub 45’ mogą być przewożone bez przekraczania dopuszczalnej ładowności całkowitej 27 t. W Niemczech, w zależności od ciągnika – w transporcie dalekobieżnym (masa całkowita 40 t) można legalnie przewozić nawet ciężkie, 40-stopowe kontenery (ok. 28 t). Box Liner eLTU 40 jest również dostępny w wersji do transportu 20-calowych kontenerów na środku, w tym kontenerów typu cysterna.
Można zaoszczędzić paliwo
Jak zwraca uwagę przedstawiciel producenta, ze względu na krótki rozstaw osi 7.470 mm, nawet ciężkie kontenery mogą być przewożone ciągnikiem dwuosiowym zgodnie z przepisami bez przeciążania osi napędowej.
Ponadto lekka konstrukcja umożliwia oszczędność paliwa około 0,5 l/100 km w porównaniu do klasycznego podwozia 5 t.