Przez dziewięć tygodni, w ramach projektu badawczo-edukacyjnego EKOLOG, Volvo FE Electric przejechało łącznie 5.056 km
Fot. Volvo
Elektromobilność na rynku samochodów ciężarowych to temat, który dopiero rodzi się na polskich i europejskich drogach. Elektryczne modele Volvo FL i FE, już dziś poruszają się po aglomeracjach miejskich. To kolejny etap Cichej Rewolucji, o której wciąż jest głośno, również za sprawą projektu badawczego EKOLOG, którego wyniki właśnie poznaliśmy.
Cicha Rewolucja to zwiastun zmian w branży transportowej, które z powodzeniem wdraża Volvo Trucks, dążąc do bardziej zrównoważonych rozwiązań. Dostarczone w tym roku elektryczne ciężarówki Volvo FE oraz FL można spotkać na miejskich drogach. W przyszłym roku dołączą do nich elektryczne modele gamy FH, FM oraz FMX, które już cieszą się zainteresowaniem klientów.
Dziewięć tygodni testów
W maju rozpoczął się projekt badawczo-edukacyjny EKOLOG Ekologiczna Logistyka, którego inicjatorem było Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Pojazd Volvo FE Electric, w ramach badania, został sprawdzony przez partnerów projektu - firmę H&M, dostarczając produkty do sklepów oraz IKEA, dostarczając produkty zarówno do sklepów, jak i klientów. Za zarządzanie pojazdem i realizację całego procesu operacyjnego, odpowiedzialny był logistyczny partner projektu – firma No Limit. Patronat nad badaniem objęła Ambasada Szwecji.
Pierwszy test komercyjnego wykorzystania seryjnie produkowanej ciężarówki elektrycznej w polskich warunkach pozwolił wysnuć interesujące wnioski. Najważniejszym z nich jest to, że elektryczna ciężarówka może w 100% zastąpić spalinowe odpowiedniki przy realizacji zadań logistyki miejskiej, jednocześnie nie powodując żadnych problemów z brakiem zasięgu.
Przez dziewięć tygodni testów, Volvo FE Electric przejechało łącznie 5.056 km. Pracując przez 595,5 godzin, przewiozło ładunki o łącznej masie 285 ton, zużywając 7.056 kWh. Dzięki projektowi EKOLOG udało się zebrać ponad 150.000 danych, w tym informacji na temat oceny środowiskowej, społecznej, użytkowej, wydajności czy też kosztów eksploatacji.
W przypadku logistyki miejskiej, pojazd osiągał 140-180 km realnego zasięgu w zadaniach komercyjnego wykorzystania oraz 200 km realnego maksymalnego zasięgu w logistyce międzymiastowej.
– Badanie zaadresowało pięć kluczowych obszarów, w ramach których oceniliśmy aspekty wydajnościowe, użytkowe, środowiskowe, społeczne oraz dokonaliśmy analizy kosztów eksploatacji pierwszej, seryjnej ciężarówki elektrycznej w naszym kraju – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). – Zadaniem projektu była odpowiedź na pytanie, czy elektryczny samochód ciężarowy w Polsce może stanowić alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych. Po realizacji badania wiemy już, że tak. Aby elektryfikacja transportu ciężkiego w Polsce na szerszą skalę stała się faktem, konieczne jest jednak podjęcie wielopłaszczyznowych działań obejmujących rozbudowę dedykowanej infrastruktury ładowania wysokiej mocy oraz wprowadzenie skutecznych instrumentów wsparcia finansowego nabywców tego typu pojazdów.
– Mówiąc o prężnym rozwoju elektromobilności w Polsce jesteśmy świadomi, że musi się zadziać jeszcze bardzo wiele, aby pojazdy elektryczne Volvo Trucks spopularyzować – mówi Małgorzata Kulis Dyrektor Zarządzająca Volvo Trucks Polska. – Jednak nasze podejście w tym zakresie, wykracza daleko poza same aspekty technologiczne. Przekazując pierwszą w Polsce ciężarówkę Volvo FE Electric do testów komercyjnych chcieliśmy się dowiedzieć, co jeszcze musi się zadziać by branża transportowa poddała się transformacji w kierunku zrównoważonego transportu. Ambicją Volvo Trucks jest bycie najlepszym partnerem tej transformacji branży transportowej. Chcemy wspierać naszych klientów nie tylko dostarczeniem samego pojazdu, ale także w kwestiach finasowania, serwisowania i niezbędnej infrastruktury. Edukacja w ramach Volvo Trucks jest zawsze ważnym aspektem, weryfikujemy nasze rozwiązania, aby być ich w 100% pewnymi. Wyniki raportu „EKO-LOG” pozwolą nam określić obszary, w których wspólnie z klientami, decydentami i partnerami biznesowymi musimy wspólnie działać. Projekt „EKO-LOG” udowadnia, że w Polsce jest już możliwość realizowania zleceń transportowych przy wykorzystaniu elektrycznych ciężarówek. W dużej aglomeracji miejskiej kierowcy elektrycznej ciężarówki Volvo Trucks docenili ciszę, komfort pracy, ale też czas realizacji zadań, który z uwagi na niestandardowe godziny pracy oraz wykorzystanie bus pasów bardzo się skrócił.
Średni dzienny dystans, który pokonywała zeroemisyjna ciężarówka, wynosił 111 km. Podczas trwania projektu samochód zużył łącznie 7056 kWh energii elektrycznej. O tym, jak istotną rolę w pojazdach elektrycznych tego typu pełnią systemy hamowania rekuperacyjnego, świadczy fakt, że podczas testu odzyskano aż 1.023 kWh energii, która pozwoliła na przejechanie dodatkowych ok. 850 km.
– Projekt EKO-LOG pozwolił ustalić ponadto, w jakim zakresie masa przewożonego ładunku wpływa na zasięg elektrycznych ciężarówek – mówi Albert Kania z PSPA, koordynator projektu „EKO-LOG”. – Parametr ten jest szczególnie istotny dla planowania procesów logistycznych, a w konsekwencji dla sprawności całego łańcucha logistycznego. Uzyskane wyniki wskazują, że każda tona ładunku wpływa na zwiększenie zużycia energii o 7,85 %. Oznacza to, że realny zasięg badanego pojazdu może wynieść od 102 km w przypadku maksymalnego obciążenia pojazdu do nawet 214 km, przy małym obciążeniu.
Ciszej i bez kopcenia
W trakcie badania przeprowadzono również analizę porównawczą oddziaływania ciężarowego, spalinowego i elektrycznego pojazdu na środowisko w zakresie emisji dwutlenku węgla oraz hałasu. Wyniki wskazują, że pojazd elektryczny wykorzystany w transporcie ciężkim pozwala zredukować emisję o nawet 60% na każdy przejechany kilometr, przy założeniu, że energia do jego zasilania jest pobierana z sieci. Natomiast przy zasilaniu energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych, na etapie eksploatacji ciężarówka jest w 100% zeroemisyjna. Elektryfikacja transportu ciężkiego przynosi ponadto znaczące korzyści w zakresie obniżenia poziomu emitowanego hałasu, co ma szczególne znaczenie podczas realizacji dostaw w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Na postoju różnice osiągają poziom blisko 20 dB i są wyraźne na korzyść pojazdu elektrycznego aż do prędkości 50 km/h. To wartości, które w ruchu miejskim są szczególnie istotne. Warto zaznaczyć, że różnica 2 dB oznacza niemal dwukrotne zmniejszenie natężania hałasu.
– Cieszymy się, że IKEA wzięła aktywny udział w projekcie EKO-LOG i jako pierwsi mieliśmy możliwość sprawdzenia elektrycznego samochodu ciężarowego w polskich, realnych warunkach logistycznych – mówi Wioletta Dąbrowska, fulfilment sourcing manager w IKEA Retail Polska. – Test pokazał nam, że realizacja dostaw na krótkich dystansach z wykorzystaniem tego typu pojazdu jest neutralna biznesowo dla naszych sklepów. Jest to dla nas kolejny, ważny krok na drodze do wdrażania zeroemisyjnych rozwiązań transportowych i rozwoju elektromobilności. Nieustannie z uwagą przyglądamy się nowym rozwiązaniom technologicznym i testujemy je, by w kolejnym kroku móc je wdrażać na masową skalę.
Elektryczne FE - szybkie, ciche i bezemisyjne
Fot. Volvo
Jest przyzwolenie społeczne
W ramach projektu przeprowadzono ponadto ogólnopolskie badanie ankietowe, w celu poznania opinii społecznej w zakresie transformacji sektora transportu ciężkiego. Zdaniem aż 69,9% respondentów, duże aglomeracje miejskie powinny zamknąć się na spalinowy transport ciężki już od 2035 roku. To wskazuje, jak duże poparcie społeczne miałby projekt wdrożenia stref czystego transportu wykluczający z miast najbardziej zanieczyszczające środowisko pojazdy ciężarowe. Ponadto 70,5% respondentów jest przekonanych, że elektryfikacja transportu wpłynie korzystnie na poprawę jakości życia w mieście.
– Elektryfikacja transportu nie jest rzeczą prostą, cały czas uczymy się jej i poznajemy ją w nowych odsłonach m.in. dzięki takim projektom jak EKO-LOG – mówi Michael Schulz regional manager Region East Europe H&M Logistics. – Zmniejszenie emisji z drogowego transportu ciężkiego jest w Polsce dużym wyzwaniem. Projekt badawczy EKO-LOG był dobrą okazją do zbadania możliwości wdrożenia elektrycznych pojazdów ciężarowych, jako alternatywy dla naszej konwencjonalnej floty logistycznej. Wierzymy, że postęp można osiągnąć jedynie poprzez współpracę w całej branży. Dzięki partnerstwu i uczestnictwu w tym projekcie, mieliśmy możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem oraz zachęcania do pozytywnych zmian w kierunku zrównoważonych praktyk. Inicjatywy, takie jak ta, są dla nas kluczowe, aby poczynić kroki w kierunku naszego zobowiązania do redukcji emisji CO i uzyskania pozytywnego wpływu na klimat w całym łańcuchu wartości do 2040 r. Będziemy nadal intensywnie pracować nad każdym działaniem, które pomoże nam zmniejszyć nasz ślad węglowy i osiągać tak ambitne i ważne dla nas cele.
Ile można zaoszczędzić na paliwie?
Ważnym elementem związanym z eksploatacją pojazdów ciężarowych, są koszty poniesione na zakup energii elektrycznej lub paliwa. Wyniki badania wykazały, że nabycie elektrycznej ciężarówki może przynieść w skali roku oszczędności z tego tytułu wynoszące od 47% do nawet 58%. Ich ostateczna wysokość zależy od aktualnych cen paliw, które w ostatnim czasie dynamicznie wzrastają.
– Dwumiesięczne testy EKOLOG to dla No Limit wartościowe doświadczenie, a raport podsumowujący ten projekt zawiera wiele cennych wniosków – mówi Maciej Rybak, dyrektor Service Line Home Delivery & POSM No Limit. –W trakcie testu sprawdziliśmy ciężarówkę w różnych konfiguracjach operacyjnych, na krótkich i dłuższych trasach. Zgromadzone dane z ponad 5000 kilometrów dotyczą technicznych aspektów pojazdu, spalania, emisji oraz infrastruktury ładowania. Biorąc pod uwagę globalne trendy, unijne wymagania i krajowe zmiany legislacyjne, jesteśmy przekonani, że obszar elektryfikacji transportu ciężkiego będzie w najbliższych latach rozwijał się bardzo dynamicznie. Logistyka dużych aglomeracji w wersji Smart City to nowy etap rozwoju usług, w którym świadomie uczestniczymy jako firma od kilku lat, wdrażając proekologiczne rozwiązania w miastach. Dostawy autem elektrycznym wagi ciężkiej to prawdziwa wisienka na torcie. Świadczymy kompleksowe usługi dla największych firm w Europie od wielu lat i obecnie widzimy oczekiwanie ze strony naszych klientów stosowania rozwiązań proekologicznych w transporcie ciężkim. Bardzo cieszy nas, że pionierami na tym obszarze są nasi szwedzcy Partnerzy.
Kierowcy są zadowoleni
O ocenę testowanej ciężarówki w ramach projektu „EKO-LOG” zostali poproszeni sami kierowcy, którzy mieli okazje z niej korzystać. Wszyscy jednoznacznie wskazali, że Volvo FE Electric charakteryzuje się lepszym przyspieszeniem niż konwencjonalny odpowiednik.
Ponadto wyrazili opinię, że możliwości operacyjne ciężarowego „elektryka” są identyczne jak w przypadku pojazdu spalinowego. Oznacza to, że już dziś elektryczne ciężarówki mogą obsługiwać 100% zadań logistyki miejskiej. Średnia ocena końcowa ustalona przez respondentów wyniosła 4 w skali do 1 do 5.
– Columbus Energy aktywnie uczestniczy we wszelkich inicjatywach przyczyniających się do rozwoju elektromobilności – mówi Łukasz Jaronik, dyrektor marketingu Columbus Energy. – To przyszłość nie tylko motoryzacji samochodów osobowych, ale i transportu ciężkiego, dlatego chętnie zostaliśmy partnerem projektu „EKO – LOG”. Chcemy się podzielić naszą unikalną technologią oraz wiedzą w zakresie monitorowania i rozliczania procesów związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Według badań, 73,1% emisji transportowych w Unii Europejskiej pochodzi z transportu drogowego. Wierzymy, że uczestnictwo Columbus Energy w projekcie EKO – LOG i zapewnienie odpowiedniej wiedzy technicznej pomoże przyczynić się do realnych zmian i odwrócenia tego trendu.
Raport podsumowujący projekt EKO-LOG dostępny jest na stronach eko-log.pl oraz pspa.com.pl. Ponadto, podczas organizowanego przez PSPA Kongresu Nowej Mobilności – największego wydarzenia branżowego sektora e-mobility w 2021 r. – który odbędzie się w październiku bieżącego roku w Łodzi, polscy i europejscy eksperci sektora elektromobilności podejmą dyskusję dotyczącą wyników projektu i przedstawią analizę dotyczącą kluczowych szans i wyzwań stojących przed rodzącym się rynkiem zeroemisyjnego transportu ciężkiego.