Jazda z MAN OptiView: Podczas imprezy MAN TruckLife w Schweitenkirchen w Bawarii nowy system przetestowała m.in. Bettina Lammert, kierowca ciężarówki, znana z telewizji i mediów społecznościowych
Fot. MAN
POd października 2021 r. MAN wzbogaci ciężarówki swojej nowej generacji o nowe wyposażenie. MAN OptiView może zastąpić tradycyjne lustra, co pozwoli obniżyć zużycie paliwa i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.
Widoczność we wszystkich kierunkach
MAN OptiView odgrywa ważną rolę w zapobieganiu wypadkom. Cyfrowy system radykalnie zmniejsza ryzyko, że kierowca ciężarówki nie zauważą innych użytkowników drogi. Eliminuje on martwe pola, pomagając chronić np. rowerzystów i pieszych. OptiView będzie można zamawiać jako dodatek do nowej generacji ciężarówek MAN od października 2021 roku. Konwencjonalne lusterka zewnętrzne są zastąpione kamerami po bokach i z przodu ciężarówki, a także kamerą cofania. Przekazują one obraz na dwa duże wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości na słupkach A, a także na ekran systemu multimedialnego. Kierowcy mogą wybierać spośród wielu wariantów widoku. Dodatkowym wsparciem dla kierowcy jest funkcja asystenta skrętu, zintegrowana z koncepcją wyświetlacza. W momencie skrętu systemy zapewniają pożądaną kombinację wykrywania i ostrzegania o zagrożeniach na podstawie radarów, a także wizualnej prezentacji obszarów po prawej, lewej i przed pojazdem bez martwych punktów.
Poza zwiększeniem bezpieczeństwa na drodze, system zwiększa bezpieczeństwo osobiste kierowców ciężarówek podczas przerw i noclegów na postojach. Dzięki widoczności we wszystkich kierunkach zapewnianej przez system kamer, kierowcy nie muszą wychodzić z pojazdu ani otwierać zasłon w kabinie, aby sprawdzić, co dzieje się na zewnątrz, jeśli na przykład usłyszą podejrzany hałas. Dzięki temu są lepiej chronieni i mogą w razie potrzeby powiadomić policję o incydencie.
TruckLife Tour
Podczas niedawnych pokazów drogowych MAN Truck & Bus na trasie TruckLife nowe ciężarówki trafiły do sześciu krajów europejskich. Kierowcy ciężarówek mogli sprawdzić działanie nowego, cyfrowego systemu OptiView. System asystujący eliminuje martwe pola zarówno po stronie kierowcy, jak i po stronie pasażera, zapewniając lepszą widoczność w trudnych sytuacjach drogowych. Połączony jest z radarowym wspomaganiem skrętu. Pouczające i jednocześnie rozrywkowe imprezy TruckLife Tour odbywały się na stacjach obsługi autostrad wzdłuż europejskich szlaków komunikacyjnych.
Główną atrakcją TruckLife Tour były jazdy nowym MAN-em TGX, wyposażonym w najnowocześniejsze systemy asystujące. Należą do nich MAN OptiView, MAN CruiseAssist (asystent transportu długodystansowego) i LCPA (asystent zmiany pasa ruchu zapobiegający kolizjom). Z pomocą systemu OptiView kierowcy pokonywali slalom i manewrowali tyłem na torze przeszkód.
MAN TruckLife Tour: eksperci MAN przedstawiali zainteresowanym kierowcom cechy i szczególne właściwości nowej serii TGX
Fot. MAN
Artysta i piosenkarz Ross Antony wypróbował nowy system OptiView na Autohof Schweitenkirchen
Fot. MAN