Przestrzeń ładunkowa w wersji furgon sięga 2,9 m3
Fot. Mercedes-Benz
Już można zamawiać Nowego Citana. Mały van będzie początkowo dostępny jako furgon i Tourer. Później pojawią się kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersja Mixto.
W polskich salonach Nowy Citan pojawi się w czwartym kwartale tego roku. Ceny zaczynają się od 100.614 zł (81.800 zł netto) za Citana 110 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP: 6,7 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 152 g/km) w wersji furgon z silnikiem benzynowym 75 kW (102 KM) w linii wyposażenia BASE. Z kolei Citan Tourer 110 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP: 6,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 154 g/km), w linii wyposażenia BASE kosztuje 113.775 zł (92 500 zł netto).
Zabierze dwie europalety
Kompaktowy, nowy Mercedes-Benz Citan dopełnia rodzinę modeli pojazdów dostawczych tej marki w segmencie małych vanów. Od dziś można go zamówić również w Polsce. Pojazdy demonstracyjne będą dostępne w salonach dealerów w czwartym kwartale tego roku.
Nowy Citan został zaprojektowany przez profesjonalistów z myślą o profesjonalistach. Stąd szerokie możliwości zastosowania małego vana. Przestrzeń ładunkowa w wersji furgon sięga 2,9 m3. W środku mieszczą się więc dwie europalety w poprzek, jedna za drugą. Oprócz wersji ze stałą ścianą działową, między częścią ładunkową a kabiną kierowcy można zainstalować składaną kratkę, co dodatkowo zwiększa ilość miejsca do przewiezienia np. długich przedmiotów.
Auto może być wyposażone w maksymalnie dwoje drzwi przesuwnych, z otworami o szerokości 615 mm i wysokości 1.059 mm (obie liczby odnoszą się do prześwitu). Tylne drzwi są dostępne w kilku wariantach – jako dwuskrzydłowe z możliwością otwarcia do 180 st. oraz jako tylna klapa – w obu przypadkach z szybą i wycieraczką lub bez.
Najmłodszy brat Sprintera i Vito, w wersji z silnikiem o mocy 85 kW posiada funkcję overpower i overtorque, która na krótko może zapewnić do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego. To sprawia, że manewry wyprzedzania są jeszcze łatwiejsze i bardziej dynamiczne. Pojazd oferuje uciąg 1,5 tony, a przyczepę można sprząc za pomocą stałego zaczepu lub nisko położonej głowicy kulowej – w tej drugiej wersji łatwiejsze staje się otwieranie tylnych drzwi.
Citan Tourer standardowo posiada siedem poduszek powietrznych
Fot. Mercedes-Benz
Bezpieczeństwo i komfort na wzór większych braci
Nowy Citan zapewnia także wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Celem projektantów było maksymalne zbliżenie się pod tym względem do wyposażenia oferowanego w samochodach osobowych marki z gwiazdą. Na pokładzie furgonu fabrycznie zainstalowano więc sześć poduszek powietrznych (przednie poduszki dla kierowcy i pasażera, poduszki nadokienne i poduszki boczne na klatkę piersiową), natomiast Citan Tourer standardowo posiada ich aż siedem – dzięki dodatkowej centralnej poduszce między fotelami kierowcy i pasażera z przodu. Wśród systemów asystujących warto wspomnieć o Asystencie hamowania (standard w wersji Tourer; opcjonalny w furgonie), który może znacznie skrócić drogę hamowania w sytuacji awaryjnej. Przy prędkości 120 km/h szybsza reakcja pozwala skrócić dystans o sześć metrów.
Dodatkowo, oprócz wymaganych prawem systemów ABS i ESP, nowa generacja Citana jest standardowo wyposażona w Asystenta ruszania pod górę, Asystenta bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST i system połączenia alarmowego Mercedes-Benz. Do obydwu wariantów można zamówić reflektory LED High Performance. Zapewniają one większe bezpieczeństwo w nocy dzięki szerszemu rozsyłowi światła i jego barwie zbliżonej do światła dziennego, jednocześnie zużywając mniej energii.
Projektanci Nowego Citana położyli także duży nacisk na osiągnięcie poziomu komfortu typowego dla marki, w tym wzorcowego poziomu hałasu i wygodnego fotela, nie wspominając o szeregu praktycznych elementów wyposażenia. Wpływa to korzystnie na poziom zmęczenia kierowcy – a tym samym podnosi bezpieczeństwo.
Kolejny element „rodzinnego podobieństwa” Citana do pozostałych modeli Mercedes-Benz Vans to dostępny opcjonalnie nowoczesny system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). W jego ramach dostępny jest m.in. inteligentny asystent głosowy „Hej Mercedes”, który może być używany do wygodnej obsługi funkcji informacyjno-rozrywkowych. Na przykład w połączeniu z Mercedes me connect systemem nawigacji można z jego pomocą sterować za pomocą zwrotów potocznych.