W stylizacji nawiązującej do ikony lat 80.
Fot. IVECO
IVECO przedstawia model S WAY TurboStar Special Edition na Grand Prix Włoch Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych (ETRC) FIA 2021 - zawodach odbywających się na torze Misano Adriatico. Ta edycja specjalna jest poświęcona modelowi TurboStar, jednej z najbardziej kultowych, legendarnych i innowacyjnych ciężarówek.
Bestsellerowy model dysponujący niezrównanymi osiągami był powodem do dumy i radości nie tylko dla marki, ale także dla wszystkich kierowców, którzy mieli przyjemność prowadzić tę legendę.
Alessandro Massimino, Head of Marketing and Product Management Truck Business Unit, powiedział:
- Ta edycja specjalna IVECO S WAY jest hołdem dla prawdziwej ikony przeszłości, czyli modelu TurboStar. Dzięki ofercie mocnych silników, w tym 420-konnej jednostce V8, TurboStar był chętnie wybierany przez klientów. W latach 80. sprzedano ponad 50.000 egzemplarzy. Można go było spotkać na drogach całej Europy. Był także jedną z pierwszych ciężarówek, które wystartowały w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Stworzyliśmy tę edycję specjalną, by przypomnieć klientom o bogatej tradycji połączonej z niezrównaną zdolnością marki do innowacji, czego dowodem są IVECO S WAY oraz duch zespołowy, który zawsze nas wyróżniał.
Stylistykę ikony lat 80. poddano reinterpretacji
IVECO S WAY TurboStar Special Edition jest wyposażony w silnik Cursor 13 o mocy 570 KM, gruntownie zmodyfikowane oraz solidne i uniwersalne podwozie, 12-biegową zautomatyzowaną przekładnię HI TRONIX, górne i boczne spojlery, oświetlenie wykonane w całości w technologii LED, systemy oceny stylu jazdy oraz wsparcia kierowcy, układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS), automatyczną klimatyzację i system schładzania kabiny podczas postoju. W specjalnej edycji S WAY znalazły się także zaawansowane funkcje łączności, w tym system multimedialny z nawigacją satelitarną i IVECO Driver Pal, moduł łączności 4G i tempomat IVECO Hi Cruise.
Stylistykę ikony lat 80. poddano reinterpretacji i modernizacji z zachowaniem dwukolorowego lakierowania TurboStar w kolorze czerwieni i metalicznej szarości. Klasyczne pasy IVECO z tamtych lat - żółty, czerwony i niebieski - dostosowano do kształtu kabiny S WAY.
Opracowano wreszcie cały asortyment akcesoriów nawiązujących do epoki TurboStara. Są więc chromowane relingi z tyłu kabiny oraz w podwoziu z boku, a także chromowane obręcze kół i klamki drzwi. Nie zabrakło też charakterystycznego elementu oryginalnego TurboStara, jakim było okno z pionową żaluzją, doświetlające tylną część kabiny. W edycji specjalnej S WAY zastosowano takie udoskonalenia estetyczne i funkcjonalne, jak metalizowane efekty na przednim grillu i lusterkach wstecznych czy orurowanie na zderzaku i dachu (w tym miejscu z dodatkowym oświetleniem), które łączą tradycję TurboStara ze stylem S WAY.
Akcenty vintage z oryginalnego TurboStara pojawiają się też we wnętrzu, oczywiście w unowocześnionym wydaniu. Fotele mają welurową tapicerkę - tak samo, jak w modelu TurboStar. Elegancka czerwień materiału i jasnoszare szwy harmonizują z lakierem kabiny. Oryginalne logo przypomniano w postaci detali we wnętrzu: aplikacji na fotelach, siedziskach i materacach oraz emblematu w kolorze matowego chromu na schowku w desce rozdzielczej.
TurboStar: legenda, która budowała historię IVECO
W 1982 r. prototypy TurboStar zaliczyły pierwsze okrążenia na torze testowym IVECO w Markbronn (Ulm, Niemcy), w Finlandii (Ivalo) a także na torze w Nardò (Lecce, Włochy). TurboStar, zaprezentowany w 1984 r. w Strasbourgu jako następca serii IVECO Turbo, był pojazdem polecanym do transportu długodystansowego, zbudowanym na całkowicie przeprojektowanym podwoziu. W kabinie skoncentrowano się na komforcie i wyposażono ją w rozwiązania pochodzące ze specjalnej edycji z początku lat 80, znanej jako „190.38 Special”. TurboStara można było także rozpoznać po plastikowym grillu osłaniającym tylne boczne okno w kabinie oraz dwóch aerodynamicznych bocznych deflektorach. Po oficjalnej premierze stylizację wzbogacono o ozdobne trzykolorowe pasy.
W pierwszych TurboStarach montowano silniki sześciocylindrowe („190.33”, zastąpiony później przez „36”) oraz V8 („190.42”). Pod koniec lat 80. do oferty dołączyła trzecia wersja silnikowa „190.48” - najmocniejsza wśród standardowych modeli serii T. W 1992 r. na rynek wprowadzono wersję „190.48 Special HP”, charakteryzującą się nowymi rozwiązaniami technicznymi i podwyższonym standardem, obejmującym specjalne elementy dekoracyjne i skórzaną tapicerkę.