Źródło: GDDKiA
GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 na Podlasiu. To kolejne 37 kilometrów Via Carpatii, międzynarodowego korytarza transportowego łączącego państwa bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy.
Umowy finalizują ostatnie dwa z dziesięciu przetargów ogłoszonych w 2020 roku na budowę drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim.
- Krok po kroku przybliżamy się do realizacji całej S19, której znakomita większość będzie stanowiła międzynarodowy szlak Via Carpatia. W tym roku zawarliśmy już dziesięć umów z wykonawcami tej trasy. Trwają przetargi na sześć odcinków, a na kolejny ogłosimy jeszcze w tym roku - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Cała S19 będzie miała długość ponad 560 km. Przygotowujemy dokumentację dla ostatnich ponad 60 km w woj. mazowieckim i podkarpackim.
Budowa w latach 2023-2025
Odcinki, które wchodzą do realizacji w systemie Projektuj i buduj, mają odpowiednio 12,2 km (Bielsk Podlaski - Boćki) oraz 25 km (Malewice - Chlebczyn). Tym samym, w woj. podlaskim i częściowo mazowieckim, w realizacji jest 118 km szlaku Via Carpatia. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu tych części S19 planowane jest na II kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku przewidziane jest w II kwartale 2025 r.
Poza szlakiem Via Carpatia powstaje 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (granica z Białorusią) do Sokółki. Początkowe 5,25 km w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a dalsze 10,5 km w standardzie drogi ekspresowej S19.
S19 Bielsk Podlaski – Boćki
Ponad 12-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej wybuduje firma Strabag za ok. 309,3 mln zł. Wykonawca ten został wyłoniony 14 września br. Stało się to po długiej, przeszło 8-miesięcznej procedurze przetargowej, podczas której trzykrotnie dokonywano wyboru najkorzystniejszej oferty.
Ten fragment S19 będzie przystosowany do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5 t/oś). Rodzaj nawierzchni (betonowa czy bitumiczna) wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego. Na odcinku zlokalizowano jeden węzeł - Boćki.
S19 Malewice - Chlebczyn
To najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar woj. mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Będzie miał 25,1 km długości i ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości 658 metrów.
Zaplanowane są dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690, oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.
Przy tym odcinku trasy S19 zaplanowano dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Leszczki Wschód i MOP Leszczki Zachód. Odcinek S19 Malewice - Chlebczyn za kwotę ok. 665,2 mln zł wybuduje firma Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret.