Master Van H2-TECH, o zasięgu do 500 km ma być dostępny w 2022 roku
Fot. HYVIA
HYVIA zaprezentowała prototyp wodorowego samochodu dostawczego Renault Master Van H2-TECH. To pojazd o zerowej emisji CO2, zwiększonym zasięgu i skróconym czasie tankowania.
Duży furgon do transportu towarów z przestrzenią ładunkową o pojemności 12 m3 i z zasięgiem do 500 km ma być dostępny w 2022 roku. Jest wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy 30 kW, którego montaż rozpocznie się we Francji pod koniec bieżącego roku. Produkcja samochodu, jego silnika elektrycznego oraz montaż napędu wodorowego również są realizowane we Francji.
HYVIA ujawniła także swój prototyp stacji tankowania wodoru. Ten rodzaj stacji pozwoli na dystrybucję wodoru tam, gdzie infrastruktura nie jest jeszcze do końca rozwinięta. Prosta w obsłudze stacja ma zapewnić krótki czas tankowania i bezpieczeństwo w eksploatacji. Jej montaż rozpocznie się we Francji pod koniec tego roku.
Duży furgon do transportu towarów dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 12 m3
Fot. HYVIA
HYVIA: unikalny i kompletny ekosystem
Przedstawione prototypy są pierwszymi przykładami kompletnego ekosystemu HYVIA, który obejmuje produkcję zielonego wodoru (ogniwa elektrolityczne) i jego dystrybucję (stacje tankowania wodoru), jak również gamę lekkich samochodów dostawczych na ogniwa paliwowe (furgon, podwozie z kabiną i Citybus), będących uzupełnieniem oferty elektrycznych samochodów dostawczych.
– Jestem dumny, że mogę zaprezentować nasze pierwsze prototypy z napędem wodorowym. HYVIA to rozwiązania dla mobilności z wykorzystaniem wodoru, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i są odpowiedzią na wyzwania, jakie ten nowy rodzaj mobilności stawia przed nami – powiedział David Holderbach, dyrektor generalny HYVIA. – W trosce o dekarbonizację mobilności HYVIA będzie mogła wdrażać kompletny ekosystem na nowych obszarach oraz we flotach klientów biznesowych. Utworzona w czerwcu 2021 roku spółka HYVIA idzie śmiało naprzód, wykorzystując przy tym doświadczenie i wiedzę obu liderów: Grupy Renault i Plug Power.
Renault Master Van H2-TECH
Master Van H2-TECH ma spełnić potrzeby transportowe przedsiębiorstw, kluczowych klientów, flot samochodowych i samorządów lokalnych. Mobilność oparta na napędzie wodorowym jest dziś szczególnie zasadnym rozwiązaniem dla lekkich samochodów dostawczych, które umożliwia zwiększenie zasięgu w transporcie ciężkich towarów i przy intensywnej eksploatacji.
Master Van H2-TECH jest wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy 30 kW, akumulator 33 kWh oraz zbiorniki o łącznej pojemności 6 kg wodoru (4 zbiorniki po 1,5 kg).
Wodorowy Master Van jest produkowany we Francji, w fabryce w Batilly. Montaż napędu elektrycznego i wodorowego jest wykonywany przez spółkę PVI, filię Grupy Renault w Gretz-Armainvilliers. Silnik elektryczny produkowany jest w fabryce w Cléon. Montaż ogniwa paliwowego rozpocznie się pod koniec roku w fabryce we Flins. Zbiorniki na wodór będą nabywane w firmie Faurecia, we Francji.
Kolejne prototypy pojazdów:
- Master podwozie z kabiną H2-TECH: duży furgon z jeszcze większą przestrzenią ładunkową (19 m3) o zasięgu około 250 km;
- Master Citybus H2-TECH: miejski minibus do przewozu 15 osób, o zasięgu około 300 km.
Van H2-TECH jest wyposażony w zbiorniki mieszczące 6 kg wodoru (4 zbiorniki po 1,5 kg)
Fot. HYVIA
Prototyp stacji tankowania wodoru
Stacja tankowania wodoru HYVIA umożliwia skrócenie czasu napełniania zbiorników: trwa 5 minut i jest równie proste jak tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym. Zapewnia więc optymalne dysponowanie samochodami dostawczymi eksploatowanymi we flotach firmowych.
Działanie stacji jest proste. Wodór będzie dostarczany na miejsce w procesie elektrolizy wody lub przetaczany z cysterny. System spręża wodór na czas składowania przed zasileniem nim pojazdu. System został zaprojektowany zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i, według producenta, zawiera najlepsze innowacyjne rozwiązania.
Stacje tankowania wodoru będą dostępne w wynajmie lub w zakupie. Ich montaż zostanie uruchomiony do końca bieżącego roku w fabryce we Flins (Francja).