Polski Nowy Ład był tematem numer jeden tegorocznej VIII edycji Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie
Fot. AM
Trzydniowe targi, które odbyły się na początku listopada w EXPO XXI w Warszawie przyciągnęły wystawców nie tylko z Polski, lecz także z innych krajów UE. Spotkali się tutaj liderzy branży oraz osoby zawodowo związane z logistyką, spedycją i transportem.
Jak co roku, imprezie towarzyszyła konferencja. Prelegenci poruszyli tematy związane m.in. z przewozem oraz magazynowaniem materiałów niebezpiecznych i aspekty prawne działalności przewoźników na tle Polski i Niemiec.
W drugim dniu targi przeżywały największe oblężenie. A to z racji tego, że był on poświęcony w dużej mierze spotkaniom transportowym o charakterze szkoleniowym i biznesowym, dedykowanym właścicielom oraz menadżerom działającym w branży TSL. Tematy związane z transportem ładunków wysokiej wartości, leasingiem, finansowaniem pojazdów użytkowych, pakietem mobilności, Polskim Nowym Ładem cieszyły się największym zainteresowaniem. Szczególnie ten ostatni, ponieważ specjaliści z niepokojem patrzą na to, co będzie się działo z branżą transportową z początkiem 2022 roku, po wprowadzonych przez polski rząd zmianach.
Jednak to nie jedyne obawy branżowców. Coraz częściej firmy borykają się z deficytem kierowców ciężarówek oraz wciąż rosnącymi ich wynagrodzeniami. Według specjalistów, taki stan może doprowadzić do zapaści w wielu firmach, a do tego nikt nie chce dopuścić. Odpowiedzią na problemy była towarzysząca wystawie III edycja targów pracy Trans Logistica Jobs, która gromadzi wiarygodnych pracodawców i osoby chcące rozwijać się zawodowo w tym segmencie.
Fot. AM
Najlepsze rozwiązania dla firm
TransLogistica Poland była również okazją do zapoznania się z nowościami branży i nawiązywaniem kontaktów z potencjalnymi partnerami z Polski i ze świata. Dlatego na targach nie mogło zabraknąć takich firm jak Raben Logistic Polska, który w tym roku świętuje dwa jubileusze: 90-lecie istnienia w Europie oraz 30-lecie obecności na polskim rynku.
– Nasza firma zajmuje się składowaniem i magazynowaniem towarów, przechowywaniem, usługami związanymi z magazynowaniem, transportem drogowym a także frachtem morskim oraz lotniczym – mówi Katarzyna Ostojska, manager Raben Logistic Polska. Firma działa na terenie 14 krajów, w których ma ponad 160 oddziałów i zatrudnia około 10 tysięcy pracowników.
W transporcie ważną rolę odgrywają też firmy takie jak Moya, posiadająca sieć ponad 350 stacji paliwowych, z których 20 jest dedykowanych największym firmom transportowym.
– Oprócz kart flotowych inwestujemy w aplikację mobilną, aby tankowania pojazdów były bezpieczne w użytkowaniu – podkreśla Marcin Puchalski, kierownik regionalny sprzedaży flotowej i hurtowej Anwim S.A. Aplikacją można płacić zbliżeniowo lub wygenerować sześciocyfrowy kod, co jest również wygodne dla użytkownika oraz zarządzającego całą flotą.
Podobne usługi oferuje firmom transportowym Cryogas, który oprócz skroplonego gazu do ciężarówek i kart paliwowych proponuje budowę stacji w bazie klienta.
– To, co wyróżnia nasz produkt, to dobranie rozwiązań pod względem tankowania do potrzeb klienta – zaznacza Karol Wieczorek, Cryogas M&T Poland S.A. Każdorazowo firma wykonuje audyt określający zapotrzebowanie na ilość tankowanego gazu oraz dobór odpowiedniej stacji.
Fot. AM
Bezpieczny i sprawny transport
Wśród wystawców znalazły się firmy oferujące pozycjonowanie pojazdów i usługi z tym powiązane, czyli e-toll, SENT, planowanie, czy też ranking eko. Przykładowo Leon System, oprócz wymienionych wcześniej funkcji, daje wiele możliwości związanych z rozliczaniem czasu pracy kierowców przy udziale firm zewnętrznych oraz potrafi samoczynnie rozliczać delegacje.
– Z uwagi na to że konkurencja rośnie, staramy się dostosowywać do aktualnych trendów. Próbujemy zmieniać mapy, aby były bardziej dedykowane pojazdom ciężarowym – mówi Daniel Czerepak (Leon System). – Oprogramowanie pozwala także na roading lub planing. W ten sposób auta nie utkną w bocznych drogach i będą prowadzone profesjonalnie od punktu początkowego do końcowego.
Z podobnymi usługami wszedł niedawno na polski rynek francuski Axxès, który oprócz systemów geolokalizacji i zarządzania planami podróży oferuje zintegrowany system Europejskiej Usługi Poboru Opłaty Elektronicznej (EETS). Rozwiązania Axxès zapewniają też menadżerom lepszą kontrolę nad wydajnością flot i zużyciem paliwa oraz narzędzia promujące jazdę eko.
Za każdą usługą transportową kryje się bezpieczeństwo przewożonych ładunków. Stąd obecność na targach Protect Vehicle Security, który od 15 lat zajmuje się produkcją, dystrybucją i doradzaniem klientom w kwestii zabezpieczeń transportowych i podnoszenia bezpieczeństwa przewożenia drogocennych ładunków.
– Mamy zabezpieczenia mechaniczne oraz zaawansowane technologicznie, które są połączone z telematyką i dają pełną kontrolę dostępu firmom przewozowym, a zwłaszcza ich menadżerom – zwraca uwagę Dariusz Białek, współwłaściciel Protect Vehicle Security. Ponieważ w ubiegłym roku targi nie odbyły się z uwagi na pandemię, firma PVS postanowiła zaprezentować swoje produkty na dwukrotnie większej powierzchni wystawowej. Na ekspozycji znalazł się flagowy produkt firmy - zabezpieczenie PDL oraz inne urządzenia pozwalające na pełną kontrolę ładunku. Składają się na to systemy monitorujące temperaturę, ruch i światło w kontenerze lub naczepie, co eliminuje niepożądane próby ich otwarcia.
Warto pamiętać, że TransLogistica Poland to wydarzenie nie tylko dla transportowców. Na targi rokrocznie zapraszani są przedstawiciele firm produkcyjnych, dystrybucyjnych oraz przedsiębiorstw handlowych, korzystających na co dzień z usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych.
Fot. AM
Fot. AM
Fot. AM
Fot. AM